Haryana State Board HBSE 9th Class English Solutions Beehive Chapter 6 My Childhood Textbook Exercise Questions and Answers.
Haryana Board 9th Class English Solutions Beehive Chapter 6 My Childhood
HBSE 9th Class English My Childhood Textbook Questions and Answers
Class 9 Beehive Chapter 6 Question Answer HBSE
Thinking about the Text
Activity
Find Dhanuskodi and Rameswaram on the map. What language(s) do you think are spoken there? What languages do you think the author, his family, his friends and his teachers spoke with one another?
(मानचित्र पर धनुषकोडी और रामेश्वरम् का पता लगाइए। आपके विचार में वहाँ कौन-सी भाषाएँ बोली जाती हैं? आपके विचार में लेखक, उसके परिवारजन, उसके मित्र और अध्यापक आपस में किस भाषा में बात करते थे?)
Answer:
Dhanuskodi and Rameswaram are in Tamil Nadu state. The official language of Tamil Nadu is Tamil. So Tamil language is spoken in Dhanuskodi and Rameswaram. The author, his family, his friends and his teachers spoke in Tamil with one another.
(धनुषकोडी और रामेश्वरम् तमिलनाडु राज्य में हैं। तमिलनाडु की राज्य भाषा तमिल है। इसलिए धनुषकोडी और रामेश्वरम् में तमिल भाषा बोली जाती है। लेखक, उसके परिवारजन, मित्र और अध्यापक एक-दूसरे के साथ तमिल भाषा में बात करते थे।)
I. Answer these questions in one or two sentences each:
My Childhood Class 9 Solutions HBSE Question 1.
Where was Abdul Kalam’s house ?
(अब्दुल कलाम का घर कहाँ पर वा?)
Answer:
Abdul Kalam’s house was in the Mosque Street in Rameswaram town of Tamil Nadu.
(अब्दुल कलाम का घर तमिलनाडु के रामेश्वरम् कस्बे में मस्जिद वाली गली में था।)
Class 9 My Childhood HBSE Question 2.
What do you think Dinamani is the name of ? Give a reason for your answer.
(आपके विचार में दीनमनी किस चीज का नाम है? अपने उत्तर के पक्ष में एक कारण दीजिए।)
Answer:
Dinamani is the name of a daily newspaper. The author traced the stories of the Second World War in the headlines of the newspaper.
(दीनमनी एक दैनिक समाचार-पत्र का नाम है। लेखक द्वितीय विश्व युद्ध की प्रमुख घटनाओं को समाचार-पत्र के शीर्षकों में देखता था।)
Question And Answer Of My Childhood HBSE 9th Class Question 3.
Who were Abdul Kalam’s school friends ? What did they later become?
(अब्दुल कलाम के स्कूल के मित्र कौन थे? बाद में वे क्या बने?)
Answer:
Ramanadha Sastri, Aravindan and Sivaprakasan were Abdul Kalam’s school friends. Ramanadha took over the priesthood of the Rameswaram temple from his father. Aravindan went into the business of arranging transport for the visiting pilgrims and Sivaprakasan became a catering contractor for the Southern Railways.
(रामानंद शास्त्री, अरविंदन और शिवप्रकाशन अब्दुल कलाम के स्कूल के मित्र थे। रामानंद ने अपने पिता से रामेश्वरम् के मंदिर के पुजारी का कार्यभार ले लिया। अरविंदन ने आने वाले तीर्थयात्रियों के लिए यातायात व्यवस्था का काम शुरू कर लिया और शिवप्रकाशन ने दक्षिणी रेलवे के लिए भोजन व्यवस्था का काम शुरू कर लिया।)
My Childhood Answers HBSE 9th Class Question 4.
How did Abdul Kalam earn his first wages?
(अब्दुल कलाम ने अपनी पहली कमाई किस प्रकार की?)
Answer:
Abdul Kalam earned his first wages by helping his cousin Samsuddin in distributing newspapers.
(अब्दुल कलाम ने अपनी पहली कमाई’ अपने चचेरे भाई शमसद्दीन की समाचार-पत्र बाँटने में सहायता करके की।)
My Childhood HBSE 9th Class Question 5.
Had he earned any money before that ? In what way?
(क्या उसने पहले भी कभी कोई धन कमाया था? किस तरह से कमाया था?)
Answer:
He had earned money before that by selling tamarind seeds in the market during the starting days of the Second World War.
(उसने द्वितीय विश्व-युद्ध के आरंभिक दिनों में बाजार में इमली के बीजों को बेचकर धन कमाया था।)
II. Answer each of these questions in a short paragraph (about 30 words):
My Childhood Question Answers HBSE 9th Class Question 1.
How does the author describe (i) his father, (ii) his mother, (ii) himself ?
(लेखक (i) अपने पिता, (ii) अपनी माता, (iii) स्वयं का किस प्रकार से वर्णन करता है?)
Answer:
The author says that his father Jainulabdeen was a man of great innate wisdom and a true generosity of spirit. His mother Ashiamma was an ideal helpmate to his father. He himself was a short boy with rather simple looks.
(लेखक कहता है कि उसका पिता जैनुलाबद्दीन एक आंतरिक बुद्धिमत्ता और दयालुता वाला व्यक्ति था। उसकी माता आशियम्मा उसके पिता की एक आदर्श सहायिका थी। वह स्वयं एक साधारण-सी शक्ल वाला छोटा-सा लड़का था।)
English Class 9 My Childhood HBSE Question 2.
What characteristics does he say he inherited from his parents?
(उसने अपने माता-पिता से कौन-से गुण विरासत में प्राप्त किए?)
Answer:
Abdul Kalam’s parents were open minded, generous, austere, affectionate, intelligent, selfrespecting, disciplined and philosophical. He inherited all these characteristics from his parents.
(अब्दुल कलाम के माता-पिता खुले विचारों वाले, दयालु, सादे, प्यार करने वाले, आत्म-स्वाभिमानी, अनुशासित और दार्शनिक विचारों वाले थे। उसने ये सभी गुण अपने माता-पिता से विरासत में प्राप्त किए।)
III. Discuss these questions in class with your teacher and then write down your answers in two or three paragraphs each.
(इन प्रश्नों के बारे में कक्षा में अपने अध्यापक के साथ विचार-विमर्श कीजिए और तब अपने उत्तर को दो या तीन पैरों में लिखिए।)
Question 1.
“On the whole, the small society of Rameswaram was very rigid in terms of the segregation of different social groups,” says the author.
(लेखक कहता है, “कुल मिलाकर रामेश्वरम् का छोटा-सा समाज भिन्न-भिन्न सामाजिक वों में बंटे होने के कारण बहुत कटोर वा।”
(i) Which social groups does he mention ? Were these groups easily identifiable (for example, by the way they dressed)?
(वह किन सामाजिक समूहों की बात करता है? क्या इन समूहों की आसानी से पहचान की जा सकती थी? (उदाहरण के तौर पर उनकी वेशभूषा इत्यादि से।)
Answer:
The author mentions different social groups. These groups are of Hindus and Muslims and Brahmins and Non-Brahmins. These groups were easily identifiable. A Muslim boy used to wear a cap. A Hindu boy used to wear a sacred thread. A Hindu boy was recognised easily by his hair style and the dress wom by him.
(लेखक विभिन्न सामाजिक समूहों का वर्णन करता है। ये समूह हिंदुओं और मुसलमानों तथा ब्राह्मणों और गैर-ब्राह्मणों के हैं। इन समूहों की आसानी से पहचान की जा सकती थी। एक मुसलमान लड़का टोपी पहना करता था। एक हिंदू बालक पवित्र धागा (जनेऊ) पहना करता था। एक हिंदू बालक की पहचान उसके बालों के ढंग और उसके द्वारा पहनी गई वेशभूषा से भी की जा सकती थी।)
(ii) Were they aware only of their differences or did they also naturally share friendships and experiences? (Think of the bedtime stories in Kalam’s house; of who his friends were; and of what used to take place in the pond near his house)
(क्या उन्हें केवल आपसी भेदभावों का ही ज्ञान था या वे स्वाभाविक रूप से मित्रता और अनुभवों को भी आपस में बाँटते थे? (कलाम के घर रात्रि को सोने के वक्त सुनाई जाने वाली कहानियों के बारे में सोचिए। उसके मित्र कौन थे और उसके घर के निकट तालाब में क्या हुआ करता था?)
Answer:
They were not aware of their differences too much. They shared their friendships and experiences Abdul Kalam’s family was a Muslim family. But his mother and grandmother told him the events from the Ramayana and from the life of the prophet. Kalam’s friends were also Brahmins.
(उन्हें आपसी मतभेदों का इतना अधिक आभास नहीं था। वे अपनी मित्रता और अनुभवों को आपस में साझा करते थे। अब्दुल कलाम का परिवार एक मुस्लिम परिवार था। लेकिन उनकी माता और दादी रामायण की घटनाओं और मसीहा के जीवन की घटनाओं के बारे में कहानियाँ सुनाती थीं। कलाम के मित्र भी ब्राह्मण थे।)
(iii) The author speaks both of people who were very aware of the differences among them and those who tried to bridge these differences. Can you identify such people in the text?
(लेखक दोनों प्रकार के लोगों के बारे में बात करता है-एक वे जो आपसी भेदभावों के बारे में जागरूक ये और दूसरे वे जिन्होंने आपसी भेदभावों को समाप्त करने का प्रयास किया। क्या तुम उन लोगों को पहचान सकते हो?)
Answer:
The people who were very aware of the differences between Hindus and Muslims were the young teacher in the school and the wife of Abdul Kalam’s science teacher. The people who tried to bridge these differences were Ramanadha Sastry’s father Lakshmana Sastry and Abdul Kalam’s science teacher Sivasubramania Iyer.
(वे लोग जो हिंदुओं और मुसलमानों के बीच भेदभाव को लेकर बहुत जागरूक थे, वे थे स्कूल का युवा अध्यापक और अब्दुल कलाम के विज्ञान अध्यापक की पत्नी। वे लोग जिन्होंने इन भेदभावों को समाप्त करने का प्रयास किया, वे ये-रामानंद शास्त्री के पिता लक्ष्मण शास्त्री और अब्दुल कलाम के विज्ञान अध्यापक शिवसुब्रामनिय अय्यर।)
(iv) Narrate two incidents that show how differences can be created, and also how they can be resolved. How can people change their attitudes ?
(दो घटनाओं का वर्णन कीजिए जो दिखाती हो कि भेदभावों को कैसे पैदा किया जाता है और उन्हें कैसे मिटाया जा सकता है। लोग अपनी मानसिकता को कैसे बदल सकते हैं?)
Answer:
The first incident took place when Abdul Kalam was in fifth standard. He used to sit in the front row with Ramanadha Sastry. A new teacher came to their school. He could not stomach a Muslim boy sitting with a Hindu boy. He asked Abdul Kalam to sit in the back row. The second incident took place when the wife of Abdul Kalam’s science teacher refused to serve food to a Muslim boy in her kitchen.
The new teacher and the wife of the science teacher change their attitude when they were dealt severly respectively by the father of Ramanadha Sastry and the science teacher. We can change this system if we decide to change it.
(पहली घटना तब घटित हुई जब अब्दुल कलाम पाँचवीं कक्षा का विद्यार्थी था। वह सामने वाली पक्ति में रामानंद शास्त्री के साथ बैठा करता था। उनके स्कूल में एक नया अध्यापक आया। वह एक मुसलमान लड़के को एक हिंदू लड़के के साथ बैठा देखकर सहन नहीं कर पाया। उसने अब्दुल कलाम को पिछली पक्ति में बैठने के लिए कहा। दूसरी घटना तब घटी जब अब्दुल कलाम के विज्ञान अध्यापक की पत्नी ने एक मुस्लिम बालक को अपनी रसोई में भोजन परोसने से मना कर दिया।
नए अध्यापक और विज्ञान अध्यापक की पत्नी ने अपनी मानसिकता में परिवर्तन ला दिया जब क्रमशः रामानंद के पिता और विज्ञान अध्यापक ने सखी से उन्हें यह बात बताई। यदि हम एक बार निर्णय कर लें तो इस व्यवस्था को बदल सकते हैं।)
Question 2.
(i) Why did Abdul Kalam want to leave Rameswaram?
(अब्दुल कलाम रामेश्वरम् क्यों छोड़ना चाहता था?)
Answer:
Abdul Kalam wanted to leave Rameswaram to study at the district headquarters in Ramanathapuram.
(अब्दुल कलाम जिला मुख्यालय रामनाथपुरम में अध्ययन करने के लिए जाने हेतु रामेश्वरम् छोड़ना चाहता था।)
(ii) What did his father say to this?
(इस पर उसके पिता ने क्या कहा?)
Answer:
His father told him that he knew he had to go away to grow. He gave his permission gladly.
(उसके पिता ने उसे बताया कि वह जानता है कि बड़ा होने के लिए उसे बाहर जाना पड़ेगा। उसने प्रसन्नतापूर्वक उसे अपनी अनुमति प्रदान कर दी)
(iii) What do you think his words mean? Why do you think he spoke those words?
(आपके विचार में उसके शब्दों का क्या अर्व है? आपके विचार में उसने ये शब्द क्यों बोले?)
Answer:
His words mean that the parents must not put checks of love and affection on their wards if they want to go out of station to improve themselves. They are not the children of theirs only but the country has full right on them. He spoke those words because Abdul Kalam’s mother was hesitant at his idea of leaving Rameswaram.
(उसके शब्दों का भाव है कि माता-पिता को अपने बच्चों पर प्यार और स्नेह के इतने बंधन नहीं लगा देने चाहिए यदि वे अपने जीवन को सुधारने के लिए बाहर जाना चाहते हैं। वे केवल मात्र उनके ही बच्चे नहीं हैं बल्कि देश का भी उन पर पूरा अधिकार है। उसने ये शब्द इसलिए कहे क्योंकि रामेश्वरम् छोड़कर जाने के विचार से उसकी माता भयभीत-सी हो रही थी।)
Thinking about Language
I. Find the sentence in the text where these words occur:
erupt, surge, trace, undistinguished, casualty.
Answer:
(i) erupt: A sudden demand for tamarind seeds erupted in the market.
(ii) surge : Half a century later, I can still feel the surge of pride in earning my own money for the first time.
(iii) trace : I would later attempt to trace in the headlines of Dinamani.
(iv) undistinguished : I was one of many children-a short boy with rather undistinguished looks bom to tall and handsome parents.
(v) casualty: The first casualty came in the form of the suspension of the train halt at Rameswaram station.
Look these words up in a dictionary which gives examples of how they are used. Now answer the following questions :
1. What are the things that can erupt ? Use examples to explain the various meanings of erupt. Now do the same for the word surge. What things can surge?
2. What are the meanings of the word trace and which of the meanings is closest to the word in the text?
3. Can you find the word undistinguished in your dictionary? (If not, look up the word distinguished and say what undistinguished must mean.)
Answer:
1. (a) Empt | to burst forth | The fire erupted fastly in all the huts. |
Empt | to cast out | He erupted steathily from the crowd. |
(b) Surge | a big wave | A ship lost its way in a big surge. |
Surge | a sense of good feeling | My heart was surging with pride. |
2. Trace | to find out | The police tried to trace the ancient idols. |
3. Undistinguished | very common | He was an undistinguished boy. |
II.
Question 1.
Match the phrases in column A with their meanings in column B.
A | B |
(i) broke out | (a) an attitude of kindness, a readiness to give freely |
(ii) in accordance with | (b) was not able to tolerate |
(iii) a helping hand | (c) began suddenly in a violent way |
(iv) could not stomach | (d) assistance |
(v) generosity of spirit | (e) persons with power to make decisions |
(vi) figures of authority | (f) according to a particular make, principle or system |
Answer:
A | B |
(i) broke out | (c) began suddenly in a violent way |
(ii) in accordance with | (f) according to a particular rule, principle or system. |
(iii) a helping hand | (d) assistance |
(iv) could not stomach | (b) was not able to tolerate |
(v) generosity of spirit | (a) an attitude of kindness, a readiness to give freely. |
(vi) figures of authority | (e) persons with power to make decisions |
Question 2.
Study the words in italics in the sentences below. They are formed by prefixing un – or in – to their antonyms (words opposite in meaning).
- I was a short boy with rather undistinguished looks, (un + distinguished)
- My austere father used to avoid all inessential comforts, (in + essential)
- The area was completely unaffected by the War. (un + affected)
- He should not spread the poison of social inequality and communal intolerance, (in + equality, in + tolerance).
Now form the opposites of the words below by prefixing un- or in-. The prefix in- can also have the forms il-, ir-, or im- (for example: illiterate-il + literate, impractical- im + practical, irrational- ir + rational). You may consult a dictionary if you wish.
– adequate | – acceptable | – regular | – tolerant |
– demanding | – active | – true | – permanent |
– patriotic | – disputed | – accessible | – coherent |
– logical | – legal | – responsible | – possible |
Answer:
inadequate | unacceptable | irregular | intolerant |
undemanding | inactive | untrue | impermanent |
unpatriotic | undisputed | inaccessible | incoherent |
illogical | illegal | irresponsible | impossible |
III. Passive Voice
Study these sentences :
- My parents were regarded as an ideal couple.
- I was asked to go and sit on the back bench.
- Such problems have to be confronted.
The italicised verbs in these sentences are made up of a form of the verb be and a past participle. (For example : were + regarded, was + asked, be + confronted)
These sentences focus on what happens, rather than who does what. Notice that the ‘doer’ of the action is not included in the sentences.
If necessary, we can mention the doer of the action in a bv-phrase.
For example :
- The tree was struck by lighting.
- The flag was unfurled by the Chief Guest.
IV. Rewrite the sentences below, changing the verbs in brackets into the passive form.
1. In yesterday’s competition the prizes (give away) by the Principal.
2. In spite of financial difficulties, the labourers (pay) on time.
3. On Republic Day, vehicles (not allow) beyond this point.
4. Second-hand books (buy and sell) on the pavement every Saturday.
5. Elections to the Lok Sabha (hold) every five years.
6. Our National Anthem (compose) Rabindranath Tagore.
Answer:
1. In yesterday’s competition the prizes were given away by the Principal.
2. In spite of financial difficulties, the labourers were paid on time.
3. On Republic Day, vehicles are not allowed beyond this point.
4. Second-hand books are bought and sold on the pavement every Saturday.
5. Elections to the Lok Sabha are held every five years.
6. Our National Anthem was composed by Rabindranath Tagore.
V. Rewrite the paragraphs below, using the correct form of the verb given in brackets.
1. How Helmets Came to Be Used in Cricket
Nari Contractor was the Captain and an opening batsman for India in thel960s. The Indian cricket team went on a tour to the West Indies in 1962. In a match against Barbados in Bridgetown Nari Contractor (seriously injure and collapse). In those days helmets (not wear). Contractor (hit) on the head by a bouncer from Charlie Griffith. Contractor’s skull (fracture). The entire team (deeply concern). The West Indies players (worry). Contractor (rush) to hospital. He (accompany) by Frank Worrell, the Captain of the West Indies Team. Blood (donate) by the West Indies players. Thanks to the timely help, Contractor (save). Nowadays helmets (routinely use) against fast bowlers.
Answer:
Nari Contractor was the Captain and an opening batsman for India in the 1960s. The Indian cricket team went on a tour to the West Indies in 1962. In a match against Barbados in Bridgetown Nari Contractor was seriously injured and collapsed. In those days helmets were not worn. Contractor was hit on the head by a bouncer from Charlie Griffith. Contractor’s skull was fractured. The entire team was deeply concerned. The West Indies players were worried. Contractor was rushed to hospital. He was accompanied by Frank Worrell, the Captain of the West Indies Team. Blood was donated by the West Indies players. Thanks to the timely help, Contractor was saved. Nowadays helmets are routinely used against fast bowlers.
2. Oil from Seeds
Vegetable oils (make) from seeds and fruits of many plants growing all over the world, from tiny sesame seeds to big, juicy coconuts. Oil (produce) from cotton seeds, groundnuts, soya beans and sunflower seeds. Olive oil (use) for cooking, salad dressing etc. Olives (shake) from the trees and (gather) up, usually by hand. The olives (ground) to a thick paste which is spread onto special mats. Then the mats (layer) up on the pressing machine which will gently squeeze them to produce olive oil.
Ans.
Vegetable oils is made from seeds and fruits of many plants growing all over the world, from tiny sesame seeds to big, juicy coconuts. Oil is produced from cotton seeds, groundnuts, soya beans and sunflower seeds. Olive oil is used for cooking, salad dressing etc. Olives are shaken from the trees and gathered up, usually by hand. The olives are grounded to a thick paste which is spread onto special mats. Then the mats are layered up on the pressing machine which will gently squeeze them to produce olive oil.
Dictation
Let the class divide itself into three groups. Let each group take down one passage that the teacher dictates. Then put the passages together again in the right order.
To Sir, With Love
1. From Rameswaram to the Rashtrapati Bhawan, it’s been a long journey. Talking to Nona Walia on the eve of Teacher’s Day, President Dr. A.P.J. Abdul Kalam talks about life’s toughest lessons learnt and his mission-being a teacher to the Indian youth. “A proper education would help nurture a sense of dignity and self-respect among our youth,” says President Kalam.
There’s still a child in him though, and he’s still curious about learning new things. Life’s a mission for President Kalam.
2. Nonetheless, he remembers his first lesson in life and how it changed his destiny. “I was studying in standard V, and must have been all of 10. My teacher, Sri Sivasubramania Iyer was telling us how birds fly. He drew a diagram of a bird on the blackboard, depicting the wings, tail and the body with the head and then explained how birds soar to the sky. At the end of the class I said I didn’t understand. Then he asked the other students if they had understood, but nobody had understood how birds fly,” he recalls.
3. “That evening, the entire class was taken to Rameswaram shore,” the President continues. “My teacher showed us sea birds. We saw marvellous formations of them flying and how their wings flapped. Then my teacher asked us, ‘where is the bird’s engine and how is it powered?’ I knew then that birds are powered by their own life and motivation. I understood all about bird’s dynamics. This was real teaching – a theoretical lesson coupled with a live practical example. Sri Siva Subramania Iyer was a great teacher.”
That day, my future was decided. My destiny was changed. I knew my future had to be about flight and flight systems.
Speaking
Here is a topic for you to
1. think about
2. give your opinion on.
Find out what other people think about it. Ask your friends/seniors/parents to give you their
opinion.
‘Career building is the only goal of Education.’
or .
‘Getting a good job is more important than being a good human being.’
You can use the following phrases.
(i) while giving your opinion :
I think that …………. , In my opinion …………. , It seems to me that …………. ,
I am of the view that …………. , As far as I know …………. , If you ask me …………. ,
(ii) saying what other people think :
According to some …………. , Quite a few think …………. , Some others favour …………. ,
Thirty per cent of the people disagree …………. , fifty per cent of them strongly feel …………. ,
(iii) Asking for others’ opinions :
What do you think about …………. , What do you think of …………. ,
What is your opinion about …………. , Do you agree …………. , Does this make your believe …………. ,
Answer:
‘Career building is the only goal of Education.’
(i) I think that education is the base point of our life. In my opinion a good education is that which provided us a brilliant career. It seems to me that education is a big deciding factor in our life. I am of the view that education without providing a better career is not of so worth for us. As far as I know I can say that the role of education can’t be denied at any stage in our career. If you ask me about gaining my education, I would frankly say that I am gaining my education to help me in my career building.
(ii) When I consulted some other people about their views on education and career building, they give different answers. Quite a few think that the only goal of education is not just providing us jobs. Some others favour that education should provide us a big help in our career building. 30% of the people disagree the point that the main goal of education is career building while 50% of the people were strongly in favour of it.
(iii) I asked different questions about the role of education in life. The first question was what they think about moral education. The second question was what they think of a noble career. The third question was about their opinion about religious education in educational institutions. Different answers were received in responses to these questions. They were asked if they agree to the statement that the main goal of education should be career building. The last question asked to them was if they believed that more stress should be paid on the career building goal of education.
Writing
Think and write a short account of what life in Rameswaram in the 1940s must have been like. (Were people rich or poor? Hard working or lazy? Hopeful of change, or resistant to it?)
Answer:
Rameswaram is an island town in Tamil Nadu. It is a religious town. In the 1940s the people in Rameswaram were poor. They were very hardworking. They had a great sense of communal understanding. People celebrated the festivals with great enthusiasm. The family of Abdul Kalam used to arrange boats with a special platform for carrying idols of Lord Rama. They were hopeful of change. For this hopefulness it has been noticed in this chapter that all the three friends of Abdul Kalam are established very well in their life and he himself attained the heights of success in life.
HBSE 9th Class English My Childhood Important Questions and Answers
Very Short Answer Type Questions
Question 1.
Where was Abdul Kalam born?
Answer:
He was born in the coastal town of Rameswaram.
Question 2.
Write the names of Abdul Kalam’s parents.
Answer:
The name of his father was Jainulabdeen and his mother’s name was Ashiamma.
Question 3.
Where was Abdul Kalam’s house located in Rameswaram ?
Answer:
His house was located in the Mosque street in Raiheswaram.
Question 4.
How old was Abdul Kalam when the Second World War broke out ?
Answer:
At that time he was just eight years old.
Question 5.
Name three close friends of Abdul Kalam.
Answer:
Three close friends of Abdul Kalam were-Ramanadha Sastry, Aravindan and Sivaprakasan.
Question 6.
What could the new teacher not tolerate about Abdul Kalam ?
Answer:
The new teacher could not tolerate a Muslim boy sitting with a Hindu priest’s son.
Question 7.
What was the name of Abdul Kalam’s science teacher ?
Answer:
The name of Abdul Kalam’s science teacher was Sivasubramania Iyer.
Question 8.
What did the science teacher’s wife refuse ?
Answer:
The science teacher’s wife refused to serve food to a Muslim boy in her kitchen.
Question 9.
When did the Second World War break out ?
Answer:
The Second World War broke out in 1939.
Question 10.
What did the new teacher in 5th standard ask Abdul Kalam to do ?
Answer:
The new teacher asked him to sit on the last bench.
Short Answer Type Questions
Question 1.
What kind of poison was the young teacher spreading in the class ?
(खुवा अध्यापक कक्षा में किस प्रकार का जहर फैला रहा था?)
Answer:
He did not like that a Muslim boy was sitting with a Hindu Brahmin boy. Thus the young teacher was spreading the poison of social inequality and communalism. He was poisoning the minds of children.
(वह इस बात को पसंद नहीं करता था कि एक मुसलमान लड़का एक हिंदू ब्राह्मण लड़के के साथ बैठा था। इस तरह युवा अध्यापक सामाजिक भेदभाव और सांप्रदायिकता का ज़हर फैला रहा था। वह बच्चों के दिलों में जहर भर रहा था।)
Question 2.
What was the reaction of Abdul Kalam’s father when he wanted to leave home? What was his mother’s reaction?
(जब अब्दुल कलाम घर छोड़ना चाहता था तो उसके पिता की क्या प्रतिक्रिया थी? उसकी माता की क्या प्रतिक्रिया थी?)
Answer:
Abdul Kalam’s father gave him his permission gladly. But his mother was a little worried. At this his father told her that a child is like a seagull. One day, he has to learn to fly alone like the seagull. This cleared the doubts of his mother.
(अब्दल कलाम के पिता ने अपनी स्वीकृति उसे सहर्ष दे दी। लेकिन उसकी माँ थोड़ी चितित थी। इस पर उसके पिता ने कहा कि बच्चा एक समुद्री पक्षी के समान होता है। एक दिन तो उसे उस समुद्री पक्षी की तरह अकेले उड़ना सीखना होता है। इसने उसकी माँ के संदेह दूर कर दिए।)
Question 3.
What was Sivasubramania Iyer’s wife reaction when she came to know that a Muslim boy was invited to have meal with them by her husband ?
(जब शिवसुबामनिय अव्यर की पत्नी को पता चला कि उसके पति ने एक मुसलमान लड़के को घर पर भोजन के लिए बुलाया है तो उसकी क्या प्रतिक्रिया हुई?)
Answer:
Sivasubramania lyer’s wife was horrified to know this. She refused to serve food to a Muslim boy in her ritually pure kitchen. But the teacher was not perturbed at this. He served food to Kalam with his own hands.
(शिवसुबामनिय अय्यर की पत्नी यह जानकर दंग रह गई। उसने एक मुसलमान लड़के को अपनी धार्मिक रस्मों द्वारा पवित्र रसोई में भोजन परोसने से मना कर दिया। लेकिन अध्यापक इस बात से नहीं घबराया। उसने कलाम को अपने हायों से भोजन परोसा।)
Question 4.
What made Sivasubramani a Iyer’s wife change his mind ?
(शिवसुबामनिय अव्यर की पत्नी का मन कैसे बदला?)
Answer:
Sivasubramania Iyer’s wife watched Kalam having his meal from behind the kitchen door. She did not find any difference in the way he took his meal. This made her change her mind. On his next visit to the teacher’s house, she took Kalam inside the kitchen. She served him food with her own hands.
(शिवसुबामनिय अय्यर की पत्नी ने कलाम को रसोईघर के दरवाजे के पीछे से भोजन करते हुए देखा। उसने उसके भोजन करने के तरीके में जरा-सा भी अंतर नहीं पाया। इससे उसका मन बदला। जब वह अध्यापक के घर अगली बार गया तो वह उसे रसोईघर के अंदर ले गई। उसने स्वयं अपने हाथों से उसे भोजन परोसा।)
Question 5.
How did Lakshmana Sastry reform the young teacher ?
(लक्ष्मण शास्त्री ने युवा अध्यापक में किस प्रकार से सुधार किया?)
Answer:
Lakshmana Sastry was Ramanadha Sastry’s father. When he came to know that the young teacher had shifted Kalam to the last row, he got very angry. He summoned the teacher. He told the teacher that he should not spread the poison of social inequality and communal intolerance in the minds of innocent children. He asked him either to apologize or quit the school. Thus the teacher regreted and he was reformed.
(लक्ष्मण शास्त्री, रामानंद शास्त्री का पिता था। जब उसे पता चला कि युवा अध्यापक ने अब्दुल कलाम को पिछली सीट पर बैठा दिया है तो वह बहुत गुस्सा हो गया। उसने अध्यापक को बुलाया। उसने अध्यापक को कहा कि वह अबोध बच्चों के मनों में ऊँच-नीच और सांप्रदायिकता का जहर न भरे। उसने अध्यापक से कहा कि या तो वह खेद प्रकट करे या स्कूल छोड़ दे। अध्यापक ने खेद प्रकट किया और उसमें सुधार हुआ।)
Essay Type Questions
Question 1.
How did Abdul Kalam earn his first wages? How did he feel at that time?
(अब्दुल कलाम ने अपनी पहली कमाई’ किस प्रकार की? उस समय उन्होंने कैसा महसूस किया?)
Answer:
Abdul Kalam’s cousin, Samsuddin, used to distribute newspapers in Rameswaram. The Second World War broke out in 1939. Now the train’s halt at Rameswaram was suspended. The bundles of newspapers were thrown out from the moving train on the Rameswaram road between Rameswaram and Dhanuskodi. Now Samsuddin needed a helping hand to catch the bundles which were thrown out of the moving train. He employed Abdul Kalam to do this job. Thus Abdul Kalam earned his first wages. This was a great moment for him. He felt a great wave of joy and pride in earning his own money for the first time. Even after fifty years Abdul Kalam clearly remembers that day,
(अब्दुल कलाम का चचेरा भाई शमसुद्दीन रामेश्वरम् में अखबार बाँटा करता था। 1999 में दूसरा विश्व युद्ध आरंभ हो गया। अब रामेश्वरम् में गाड़ी का रुकना बंद हो गया। अखबारों के बंडलों को चलती गाड़ी से रामेश्वरम् एवं धनुषकोडी के बीच रामेश्वरम् रोड पर फेंक दिया जाता था। अब शमसुद्दीन को गाड़ी में से फेंके गए बंडलों को पकड़ने के लिए एक सहायक की आवश्यकता थी। उसने अब्दुल कलाम को इस काम पर लगा दिया। इस प्रकार अब्दल कलाम ने अपनी पहली कमाई की। वह उसके लिए एक महान क्षण था। उसने पहली बार अपनी कमाई करने में खुशी की महान लहर का अनुभव किया। उसके पचास वर्ष बाद भी अब्दुल कलाम को वह दिन याद है।)
Question 2.
“Once you decide to change the system, such problems have to be confronted.”What ‘system’ is this sentence referring to? What are such problems’? Does the text suggest that the problems have been tackled?
(“एक बार अगर आप व्यवस्था को बदलने का निर्णय करते हैं तो ऐसी समस्याओं का सामना करना पड़ता है।” यह वाक्य किस ‘व्यवस्था’ का जिक्र कर रहा है। ऐसी समस्याएँ क्या हैं? क्या पाठ ऐसा बताता है कि समस्याएँ हल हो गई हैं?)
Answer:
The above sentence refers to religious differences between people. A.P.J.Abdul Kalam belonged to Rameswaram. At that time, the small society of Rameswaram was rigid in terms of the segregation of different social groups. This system was prevalent in the whole of the country. The high caste people did not like to eat or drink with the people of low castes. The new teacher in Abdul Kalam’s class could not tolerate that a Muslim boy should sit with the son of a Hindu priest. He sent Abdul Kalam to the back bench.
But some people have tried to fight these problems. Abdul Kalam’s science teacher, Sivasubramania Iyer served Abdul Kalam with his own hands. He sat down beside him to eat. Later, his wife realised her mistake. The next week, she served Abdul Kalam in her kitchen. Yet these problems are deep rooted in India. These have not been tackled even now.
(ऊपर का वाक्य लोगों के बीच धार्मिक अंतरों का वर्णन करता है। ए.पी.जे. अब्दुल कलाम रामेश्वरम् में रहते थे। उस समय रामेश्वरम् का छोटा-सा समाज, अलग-अलग सामाजिक समूहों में बंटे होने के मामले में बड़ा कठोर था। यह प्रणाली सारे देश में फैली हुई थी। ऊँची जाति के लोग निम्न जाति के लोगों के साथ बैठकर खाना-पीना पसंद नहीं करते थे। अब्दुल कलाम की कक्षा का नया अध्यापक यह सहन नहीं कर सकता था कि एक मुसलमान लड़का एक हिंदू पुजारी के लड़के के साथ बैठे। उसने अब्दुल कलाम को पिछले बैंच पर भेज दिया।
मगर कुछ लोगों ने इन समस्याओं का सामना करने का प्रयत्न किया है। अब्दुल कलाम के विज्ञान अध्यापक शिवसुबामनिय अय्यर ने उसे अपने हाथों से भोजन परोसा। उसने उसके साथ बैठकर खाना खाया। बाद में उसकी पत्नी ने अपनी गलती को महसूस किया। अगले सप्ताह उसने अब्दुल कलाम को अपनी रसोई में भोजन परोसा। फिर भी ये समस्याएँ भारत में बड़ी गहरी हैं। इन्हें अभी पूरी तरह हल नहीं किया गया।)
Question 3.
What does Abdul Kalam say about his parents in the lesson ‘My Childhood’?
(‘My Childhood’ पाठ में अब्दुल कलाम अपने माता-पिता के बारे में क्या कहते हैं?)
Answer:
Abdul Kalam is full of praise for his parents. He was bom into a middle class family of Rameswaram. His father was Jainulabdeen. He was neither educated nor rich. Yet he had plenty of natural wisdom. He was also very generous. Abdul Kalam’s mother was Ashiamma. She was a kind and helpful lady. Kalam’s parents were generous. A number of outsiders daily ate with the family. Their number was more than all the members of Kalam’s family put together.
Abdul Kalam was greatly influenced by his parents. His father taught him the value of self-discipline and honesty. From his mother he inherited faith in goodness and deep kindness. His parents were not rich but they provided their children all the basic necessities of life like food, clothes and medicines. Thus, Abdul Kalam’s parents greatly influenced him.
(अब्दुल कलाम अपने माता-पिता की बहुत तारीफ करते हैं। उनका जन्म रामेश्वरम् के एक मध्यवर्गीय परिवार में हुआ था। उनके पिता का नाम जैनुलाबद्दीन था। वे न तो पढ़े-लिखे थे और न ही अमीर। फिर भी उनमें बहुत अधिक व्यावहारिक बुद्धिमता थी। वे बहुत दयालु भी थे। अब्दुल कलाम की माता का नाम आशियम्मा था। वह दयालु एवं सहायता करने वाली स्त्री थीं। कलाम के माता-पिता बहुत दयालु थे। प्रतिदिन बाहर के कई लोग उनके परिवार के साथ खाना खाते थे। उनकी संख्या कलाम के परिवार के सभी सदस्यों की कुल संख्या से अधिक थी।
अब्दुल कलाम अपने माता-पिता से बहुत प्रभावित हुए। उनके पिता ने उन्हें आत्म-अनुशासन और ईमानदारी का सबक सिखाया। अपनी माता से उन्हें अच्छाई में विश्वास और गहरी दयालुता विरासत में मिली। उसके माता-पिता अमीर नहीं थे, मगर उन्होंने अपने बच्चों को जीवन की सब मूलभूत आवश्यकताएँ प्रदान की, जैसे कि भोजन, कपड़े और दवाइयाँ । इस प्रकार, अब्दुल कलाम के माता-पिता ने उन्हें बहुत प्रभावित किया।)
Question 4.
How does Abdul Kalam describe his three childhood close friends?
(अब्दुल कलाम अपने तीन बचपन के घनिष्ठ मित्रों का वर्णन किस प्रकार करते हैं।)
Answer:
Abdul Kalam says that in his childhood, he had three close friends. Their names were-Ramanadha Sastry, Aravindan and Sivaprakasan. All these boys were from orthodox Hindu Brahmin families. Ramanadha Sastri was the son of Pakshi Lakshmana Sastry. He was the high priest of the Rameswaram temple. When Ramanadha grew up, he took over the priesthood of the temple from his father. Aravindan went into the business of arranging transport for the pilgrims who visited Rameswaram.
The third friend, Sivaprakasan became a catering contractor for the Southern Railways. Abdul Kalam says that although they were from different religions, none of them ever felt any difference among themselves because of different religious backgrounds. Their parents were also liberal and generous. Ramanadha’s father rebuked the new teacher for spreading the poison of social inequality in the minds of innocent children.
(अब्दुल कलाम कहते हैं कि बचपन में उनके तीन घनिष्ठ मित्र थे। उनके नाम थे-रामानंद शास्त्री, अरविंदन एवं शिवप्रकाशन। ये तीनों लड़के रूढ़िवादी हिंदू ब्राह्मण परिवारों में से थे। रामानंद शास्त्री पाक्शी लक्ष्मण शास्त्री का बेटा था। वे रामेश्वरम् मन्दिर के मुख्य पुजारी थे। जब रामानंद बड़ा हुआ तो उसने मन्दिर के पुजारीपन की बागडोर अपने पिता से ले ली। अरविंदन रामेश्वरम् में अ वाले तीर्थ यात्रियों के यातायात का इंतजाम करने के व्यापार में चला गया।
तीसरा मित्र, शिवप्रकाशन दक्षिणी रेलवे का खानपान का ठेकेदार बन गया। अब्दुल कलाम कहते हैं कि यद्यपि वे अलग-अलग धर्मों में से थे, फिर भी किसी ने कभी अलग-अलग धार्मिक पृष्ठभूमियों के कारण किसी अंतर को महसूस नहीं किया। उनके माता-पिता भी उदारवादी एवं दयालु थे। रामानंद के पिता ने नए अध्यापक को मासूम बच्चों के दिलों में सामाजिक असमानता का जहर फैलाने के लिए फटकार लगाई।)
Question 5.
In this chapter, A.P.J.Abdul Kalam describes two of his teachers. What is the difference in the outlooks of these two teachers?
(इस पाठ में ए.पी.जे. अब्दुल कलाम अपने दो अध्यापकों का वर्णन करते हैं। इन दो अध्यापकों के दृष्टिकोणों में क्या अंतर है?)
Answer:
Abdul Kalam describes two teachers of his school days. When he was in the fifth standard, a new teacher came to the class. Abdul Kalam was sitting in the front row, next to his close friend Ramanadha Sastry. The teacher could not tolerate that a Muslintboy should sit with a Brahmin boy. He sent Abdul Kalam to the back bench. It made both Abdul Kalam and Ramanadha very sad. Later, however, the teacher realised his mistake.
The attitude of Abdul Kalam’s science teacher was quite different. His name was Sivasubramania Iyer. He did not believe in social barriers and tried his best to break them. One day he invited Abdul Kalam to his home for a meal. His wife was a traditional lady. She refused to serve a Muslim boy in her kitchen. But Iyer served Abdul Kalam with his own hands. Then he sat down beside him to eat his meal. Thus we find that there is a lot of difference in the outlooks of the two teachers.
(अब्दुल कलाम अपने स्कूल के समय के दो अध्यापकों का वर्णन करते हैं। जब वे पांचवीं कक्षा में थे तो उनकी कक्षा में एक नया अध्यापक आया। अब्दुल कलाम अपने घनिष्ठ मित्र रामानंद शास्त्री के साथ सबसे आगे की पक्ति में बैठे हुए थे। अध्यापक इस बात को सहन नहीं कर पाया कि एक मुसलमान लड़का एक ब्राह्मण लड़के के साथ बैठे। उसने अब्दुल कलाम को पिछले बैंच पर भेज दिया। इस बात नै अब्दुल कलाम और रामानंद दोनों को बहुत उदास कर दिया। बाद में अध्यापक ने अपनी गलती महसूस कर ली।
अब्दुल कलाम के विज्ञान अध्यापक का दृष्टिकोण बिल्कुल अलग था। उसका नाम शिवसबामनिय अय्यर था। व रुकावटों में विश्वास नहीं करता था और उन्हें तोड़ने का प्रयत्न करता था। एक दिन उसने अब्दुल कलाम को अपने घर पर भोजन के लिए आमंत्रित किया। उसकी पत्नी एक परंपरागत स्त्री थी। उसने एक मुसलमान लड़के को अपनी रसोई में भोजन परोसने से इंकार कर दिया। मगर अय्यर ने अब्दुल कलाम को अपने हाथों से भोजन करवाया। फिर वह उसके साथ ही भोजन करने बैठ गया। इस प्रकार हम देखते हैं कि दोनों अध्यापकों के दृष्टिकोणों में बहुत अंतर है।)
Multiple Choice Questions
Question 1.
Abdul Kalam was born at:
(A) Dhanuskodi
(B) Rameswaram
(C) New Delhi
(D) none of the above
Answer:
(B) Rameswaram
Question 2.
The name of the book written by Abdul Kalam is :
(A) Wings of Fire
(B) My Childhood
(C) My Autobiography
(D) Wings of Science
Answer:
(A) Wings of Fire
Question 3.
How old was Abdul Kalam when the Second World War broke out in 1939?
(A) eight years
(B) nine years
(C) ten years
(D) eleven years
Answer:
(A) eight years
Question 4.
Who of the following was not Abdul Kalam’s close friend at school ?
(A) Ramanadha Sastry
(B) Aravindan
(C) Sivaprakasan
(D) Samsuddin
Answer:
(D) Samsuddin
Question 5.
The first thing that earned money for Abdul Kalam was :
(A) collecting and selling tamarind seeds
(B) collecting and selling newspapers
(C) Both (A) and (B)
(D) none of the above
Answer:
(A) collecting and selling tamarind seeds
Question 6.
Who was Abdul Kalam sitting with when the new teacher asked him to sit on the last bench?
(A) Aravindan
(B) Ramanadha Sastry
(C) Sivaprakasan
(D) none of the above
Answer:
(B) Ramanadha Sastry
Question 7.
Which symbol represented Abdul Kalam as a Muslim boy?
(A) he spoke Urdu
(B) he wore black clothes
(C) he wore a cap
(D) all of the above
Answer:
(C) he wore a cap
Question 8.
Dinamani is the name at:
(A) a newspaper
(B) shook
(C) a train
(D) a friend of Abdul Kalam
Answer:
(A) a newspaper
Question 9.
The name of Abdul Kalam’s father was:
(A) Jainulabdeen
(B) Samsuddin
(C) Rahimddin
(D) none of the above
Answer:
(A) Jainulabdeen
Question 10.
Which religions did Abdul Kalam belong to
(A) Muslim
(B) Hindu
(C) Christian
(D) Jewish
Answer:
(A) Muslim
Question 11.
Abdul Kalam was barn in a
(A) rich family
(B) poor family
(C) middle class family
(D) political family
Answer:
(C) middle class family
Question 12.
Abdul Kalam became the 11th ………….. of India.
(A) President
(B) Prime Minister
(C) Chief Justice
(D) Army Chief
Answer:
(A) President
Question 13.
Who was Sivasubramania Iyer
(A) Abdul Kalam’s new teacher in 5th standard
(B) Abdul Kalain’s science teacher
(C) Both (A) and (B)
(D) None of the above
Answer:
(B) Abdul KaiazWs science teacher
Question 14.
In which state of India h Rameswaram?
(A) Andhra Pradesh
(B) Kerala
(C) Tamilnadu
(D) Karnataka
Answer:
(C) Tamilnadu
My Childhood Important Passages for Comprehension
Read the following passages and answer the questions given at the end of each :
Passage – 1
I was one of many children-a short boy with rather undistinguished looks, bom to tall and handsome parents. We lived in our ancestral house, which was built in the middle of the 19th century. It was a fairly large pucca house, made of limestone and brick, on the Mosque Street in Rameswaram. My austere father used to avoid all inessential comforts and luxuries. However, all necessities were provided for, in terms of food, medicine or clothes. In fact, I would say mine was a very secure childhood, both materially and emotionally.
Questions :
(i) How was writer’s look?
(ii) Where was writer’s house situated?
(iii) What kind of house did the writer live in?
(iv) What does the writer say about his father?
(v) What kind of childhood did the writer have?
Answers:
(i) He was a short boy with rather undistinguished looks.
(ii) His house was situated in the Mosque Street in Raraeswaram.
(iii) If was a fairy large pucca house, made of limestone and brick.
(iv) The writer says that his father was a man of great innate wisdom
(v) The writer’s childhood was materially and emotionally secure.
Passage – 2
The Second World War broke out in 1939, when 1 was eight years old. For reasons I have never been able to understand, a sudden demand for tamarind seeds erupted in the market. I used to collect the seeds and sell them to a provision shop on Mosque Street. A day’s collection would fetch me the princely sum of one anna. My brother-in-law Jallaluddin would tell me stories about the War which I would later attempt to trace in the headlines in Dinamani. Our area, being isolated, was completely unaffected by the war. But soon India was forced to join the Allied Forces and something like a state of emergency was declared.
Questions :
(i) When did the Second World War break out?
(ii) Name the chapter and the author.
(iii) What thing rose in sudden demand after the Second World War broke out?
(iv) What do you think ‘Dinamani’ is the name of?
(v) Find words in the passage which mean the same as :
(a) exploded
(b) bring.
Answers :
(i) The Second World War broke out in 1939.
(ii) Chapter name : My Childhood, Author name : A.P.J. Abdul Kalam.
(iii) It was the demand for tamarind seeds.
(iv) Dinamani is the name of a daily newspaper. The author traced the stories of the Second World War in the headlines of the newspaper.
(v) (a) erupted
(b) fetch.
Passage – 3
Every child is bom, with some inherited characteristics, into a specific socio-economic and emotional environment, and trained in certain ways by figures of authority. I inherited honesty and self-discipline from my father; from my mother, I inherited faith in goodness and deep kindness and so did my three brothers and sister. I had three close friends in my childhood—Ramanadha Sastry, Aravindan and Sivaprakasan. All these boys were from orthodox Hindu Brahmin families. As children, none of us ever felt any difference amongst ourselves because of our religious differences and upbringing.
Questions :
(i) Who is the writer of this passage?
(ii) What did the writer inherit from his father?
(iii) What did he inherit from his mother?
(iv) Who were the three friends of the writer?
(v) Find a word in the passage which means ‘breeding’.
Answers :
(i) A.P. J. Abdul Kalam is the writer of this passage.
(ii) He inherited honesty and self-discipline from his father.
(iii) He inherited faith in goodness and kindness from his mother.
(iv) His three friends were : Ramanadha Sastry, Aravindan and Sivaprakasan.
(v) Upbringing.
Passage – 4
One day when I was in the fifth standard at the Rameswaram Elementary School, a new teacher came to our class. I used to wear a cap which marked me as a Muslim, and I always sat in the front row next to Ramanandha Sastry, who wore the sacred thread. The new teacher could not stomach a Hindu priest’s son sitting with a Muslim boy. In accordance with our social ranking as the new teacher saw it, I was asked to go and sit on the back bench. I felt very sad, and so did Ramanadha Sastry. He looked utterly downcast as I shifted to my seat in the last row. The image of him weeping when I shifted to the last row left a lasting impression on me.
Questions :
(i) How did the teacher know that the writer was a Muslim?
(ii) In which standard was the writer studying at that time?
(iii) What did the teacher ask the writer to do?
(iv) What was its effect on Ramanadha Sastry?
(v) Find words from the passage which mean the same as :
(a) completely
(b) line.
Answers :
(i) The writer was wearing a Muslim cap.
(ii) At that time he was studying in the fifth standard.
(iii) The teacher asked him to go and sit on the last bench.
(iv) Ramanadha Sastry was disappointed and started weeping.
(v) (a) utterly
(b) row.
Passage – 5
One day, he invited me to his home for a meal. His wife was horrified at the idea of a Muslim boy being invited to dine in her ritually pure kitchen. She refused to serve me in her kitchen. Sivasubramania Iyer was not perturbed, nor did he get angry with his wife, but instead, served me with his own hands and sat down beside me to eat his meal. His wife watched us from behind the kitchen door. I wondered whether she had observed any difference in the way I ate rice, drank water or cleaned the floor after the meal. When I was leaving his house, Sivasubramania Iyer invited me to join him for dinner again the next weekend.
Questions :
(i) Whose wife is referred to here?
(ii) Why was she horrified?
(iii) What did Sivasubramania Iyer do?
(iv) From where did Iyer’s wife watch them?
(v) Find a word from the passage which means ‘disturbed’.
Answers :
(i) The wife of Kalam’s science teacher is referred to here.
(ii) She was horrified at the idea of a Muslim boy eating in her kitchen.
(iii) He served Abdul Kalam with his own hands.
(iv) She watched from behind the kitchen door.
(v) Perturbed.
My Childhood Summary
My Childhood Introduction in English
Prof. A.PJ.Abdul Kalam was the former President of India. This chapter has been taken from his autobiography, Wings of Fire. He was one of the world’s greatest scientists. In this chapter, he told us about his childhood. He talks about his parents, his childhood friends and his experiences at school. He grew up in a traditional society. People of different religions lived in that society. But in spite of different religions, people lived in peace and harmony. He was greatly influenced by his father who taught him honesty and self-discipline.
My Childhood Summary in English
In this chapter, Prof. A.P.J. Abdul Kalam tells us about his childhood. He was bom in the town of Rameswaram. His father’s name was Jainulabdeen and his mother’s name was Ashiamma. Kalam’s father was neither educated nor rich.
Yet he was wise and generous. His mother was also very kind. A number of outsiders daily ate with their family. Abdul Kalam had three brothers and one sister. They lived in their ancestral house in the Mosque Street in Rameswaram. It was a large pucca house. His father avoided all luxuries. However, the house had all things of daily necessities.
Abdul Kalam was eight years old when the Second World War broke out. Suddenly, there was a great demand for tamarind seeds. He would collect those seeds and sell them in the market. He got one anna (about six paise) for a day’s collection. It was a good amount in those days. His cousin, Samsuddin distributed papers in Rameswaram. He needed a helping hand and employed Abdul Kalam. Kalam still remembers the pride that he felt on earning his own money for the first time.
Abdul Kalam was greatly influenced by his parents. He learnt honesty and self-discipline from his father. He inherited goodness and kindness from his mother. He had three close friends in his childhood. They were Ramanadha Sastry, Aravindan and Sivaprakasan.
All these boys belonged to orthodox Hindu Brahmin families. As children, they never felt any religious differences among themselves. During the annual Shri Sita Rama Kalyanam ceremony, Kalam’s family arranged boats for carrying idols of the Lord. At bed time, his mother and grandmother told the children stories from the Ramayana.
Once when Abdul Kalam was in the fifth standard, a new teacher came to our class. Abdul Kalam was sitting with his close friend Ramanadha Sastry in the first row. The new teacher could not tolerate a Muslim boy sitting with a Hindu priest’s son. He asked Abdul Kalam to sit on the back bench. Both Abdul Kalam and Ramanadha Sastry became sad. Later, Sastry’s father rebuked the teacher and he realised his mistake.
Abdul Kalam’s science teacher Sivasubramania Iyer was a high caste Brahmin. But he did not believe in social and religious barriers. One day, he invited Abdul Kalam to his home for a meal. Iyer’s wife was very conservative. She refused to serve a Muslim boy in her kitchen. But Iyer served Abdul Kalam with his own hands and sat down beside him to eat his meal.
After meals, his teacher invited him again for dinner the next week. When Kalam went to his teacher’s house the next week, his wife took him inside her kitchen and served him food with her own hands.
Then the Second World War was over and India’s freedom was imminent. The whole country was filled with a mood of joy. Abdul Kalam asked his father’s permission to go and study at Ramanathapuram. His father gladly allowed him to go.
My Childhood Introduction in Hindi
प्रो. ए.पी.जे. अब्दुल कलाम भारत के पूर्व राष्ट्रपति थे। यह पाठ उनकी आत्मकथा ‘Wings of Fire’ से लिया गया है। वे संसार के महानतम वैज्ञानिकों में से एक थे। इस पाठ में उन्होंने हमें अपने बचपन के बारे में बताया है। वे अपने माता-पिता, अपने बचपन के मित्रों और स्कूल के अपने अनुभवों के बारे में बात करते हैं। उनका विकास एक पारंपरिक समाज में हुआ। उस समाज में अलग-अलग धर्मों के लोग रहते थे। मगर अलग-अलग धर्मों के बावजूद लोग शांति से एवं मिलकर रहते थे। वे अपने पिता से बहुत अधिक प्रभावित हुए थे, जिन्होंने उन्हें ईमानदारी और आत्म-अनुशासन सिखाया।
My Childhood Summary in Hindi
इस पाठ में, प्रो. ए.पी.जे. अब्दुल कलाम हमें अपने बचपन के बारे में बताते हैं। उनका जन्म रामेश्वरम् शहर में हुआ था। उनके पिता का नाम जैनुलाबद्दीन एवं उनकी माता का नाम आशियम्मा था। कलाम के पिता न तो शिक्षित थे और न ही अमीर।
फिर भी वे अक्लमंद एवं दयालु थे। उनकी माता भी बहुत दयालु थी। बाहर के बहुत-से लोग प्रतिदिन उनके परिवार के साथ भोजन करते थे। अदुल कलाम के तीन भाई एवं एक बहन थी। वे रामेश्वरम् में मस्जिद वाली गली में अपने पुश्तैनी मकान में रहते थे। यह एक बड़ा पक्का मकान था। उनके पिता हर ऐश्वर्य से बचते थे। लेकिन घर में प्रतिदिन की आवश्यकता की सब वस्तुएँ थीं।
अब्दुल कलाम तब आठ वर्ष के थे जब दूसरा विश्व युद्ध छिड़ गया। अचानक इमली की गुठलियों की माँग बहुत बढ़ गई। वे इन बीजों को इकट्ठा करके बाज़ार में बेचते थे। उन्हें दिन भर इकट्ठी की गई गुठलियों के लिए एक आना (लगभग छह पैसे) मिलता ।। उन दिनों में यह एक अच्छी राशि थी। उनका चचेरा भाई शमसद्दीन रामेश्वरम् में अखबार बाँटता था। उसे एक सहायक की आवश्यकता थी और उसने अदुल कलाम को काम पर लगा लिया। कलाम को अभी तक गर्व की वह भावना याद है जो उन्होंने पहली बार स्वयं पैसा कमाने पर महसूस की थी।
अब्दुल कलाम अपने माता-पिता से बहुत प्रभावित हुए थे। उन्होंने अपने पिता से ईमानदारी एवं आत्म-अनुशासन सीखा। उन्हें अच्छाई एवं दयालुता अपनी माता से विरासत में मिली। बचपन में उनके तीन घनिष्ठ मित्र थे। वे थे रामानंद शास्त्री. अरविंदन और शिवप्रकाशन । ये सब लड़के रूढ़िवादी हिंदू ब्राह्मण परिवारों से संबंध रखते थे।
बच्चों के रूप में उन्होंने कभी आपस में धार्मिक अंतरों को महसूस नहीं किया। वार्षिक श्री सीता राम कल्याणम् समारोह के दौरान, कलाम का परिवार भगवान की मूर्तियों ले जाने के लिए किश्तियों का इंतजाम करता था। सोते समय उनकी माता एवं दादी उन्हें रामायण की कहानियाँ सुनाया करते थे।
एक बार जब अब्दुल कलाम पांचवीं कक्षा में थे तो कक्षा में एक नया अध्यापक आया। अब्दुल कलाम अपने घनिष्ठ मित्र रामानंद शास्त्री के साथ आगे की लाइन में बैठे हुए थे। नया अध्यापक एक मुसलमान लड़के का हिंदू पुजारी के लड़के के साथ बैठना सहन नहीं कर सका था। उसने अब्दुल कलाम को पिछले बैंच पर बैठने को कहा। अब्दुल कलाम और रामानंद शास्त्री दोनों उदास हो गए। बाद में शास्त्री के पिता ने अध्यापक को डाँटा और उसने अपनी गलती महसूस की।
अब्दुल कलाम का विज्ञान अध्यापक शिवसुब्रामनिय अय्यर एक ऊँची जाति का ब्राह्मण था। मगर वह सामाजिक एवं धार्मिक बंधनों में विश्वास नहीं करता था। एक दिन उसने अब्दुल कलाम को अपने घर भोजन करने के लिए आमंत्रित किया। अय्यर की पत्नी बहुत रूढ़िवादी थी। उसने एक मुसलमान लड़के को अपनी रसोई में भोजन परोसने से इंकार कर दिया। मगर अय्यर ने अब्दुल कलाम को अपने हाथों से भोजन परोसा और भोजन करने उसके साथ बैठ गया।
भोजन के बाद उनके अध्यापक ने उन्हें अगले सप्ताह भोजन के लिए फिर से आने का निमंत्रण दिया। जब कलाम अगले सप्ताह अपने अध्यापक के घर गए तो उसकी पत्नी उन्हें रसोई में ले गई और उन्हें अपने हाथों से भोजन परोसा। . तब दूसरा विश्व युद्ध समाप्त हो गया था और भारत की आज़ादी नजदीक आ गई। सारा देश खुशी के वातावरण से भर गया। अब्दुल कलाम ने अपने पिता से रामनाथपुरम् में जाकर पढ़ने की अनुमति माँगी। उनके पिता ने सहर्ष उन्हें जाने की इजाजत दे दी।
My Childhood Word-Meanings
My Childhood Translation in Hindi
(Page 68)
पढ़ने से पहले-
क्या आप किसी ऐसे वैज्ञानिक के बारे में बता सकते हो, जो एक राजनीतिज्ञ भी हो?
- ए.पी.जे. अब्दुल कलाम, जिनके अंतरिक्ष रक्षा और परमाणु तकनीक के बारे में शोधों ने भारत को 21वीं सदी में ले जाने अधिक थी।
- अपनी आत्मकथा, ‘विंग्स ऑफ फायर’ में वे अपने बचपन के बारे में बताते हैं।
1. मेरा जन्म पूर्व मद्रास राज्य के द्वीपीय शहर रामेश्वरम् में एक मध्य वर्ग के तमिल परिवार में हुआ था। मेरे पिता जैनुलाबद्दीन के पास न तो अधिक औपचारिक शिक्षा थी और न ही अधिक दौलत; इन कमियों के बावजूद उनके पास काफी अधिक आंतरिक बुद्धिमत्ता थी और आत्मा की सच्ची दयालुता थी। मेरी माता जी, आशियम्मा, उनकी एक आदर्श सहायिका थीं। मुझे सही रूप से वाद नहीं आता कि वे हमारे घर में कितने लोगों को प्रतिदिन भोजन खिलाती थीं मगर मुझे इतना पक्का पता है कि उनकी संख्या हमारे परिवार के सब लोगों की कुल संख्या से कहीं अधिक थी।
2. में अनेक बच्चों में से एक था में एक छोटे कद का लड़का था, जिसकी शक्ल साधारण थी और जिसका जन्म लंबे और सुंदर माता-पिता के घर हुआ था। हम अपने पुश्तैनी मकान में रहते थे जिसका निर्माण 19वीं शताब्दी के मध्य में हुआ था। यह काफी बड़ा पक्का मकान था जो चूने एवं इंटों का बना हुआ था और जो रामेश्वरम् में मस्जिद वाली गली में था। मेरे संयमी एवं सादे पिता सब अनावश्यक सुविधाओं और ऐश्वर्य की वस्तुओं से परहेज़ करते थे। लेकिन घर में भोजन, दवाइयों या कपड़ों के रूप में हर आवश्यक वस्तु का इंतजाम था। वास्तव में, मैं कहूँगा कि मेरा बचपन भौतिक एवं भावनात्मक, दोनों प्रकार से सुरक्षित था।
(Pages 69-70)
3. 1999 में जब में आठ वर्ष का था तो दूसरा विश्व युद्ध छिड़ गया। कुछ कारणों से, जिन्हें मैं कभी नहीं समझ पाया, बाजार में अचानक इमली की गुठलियों की माँग एकदम बढ़ गई। मैं इमली की गुठलियाँ इकट्ठी करके मस्जिद वाली गली में एक किरयाने की दुकान को बेच आया करता था। दिन भर में इकट्ठी की गई गुठलियों से मुझे एक आना (छह पैसे) की शाही रकम प्राप्त होती थी।
मेरा बहनोई जलालुद्दीन मुझे लड़ाई की कहानियाँ सुनाया करता था, जिन्हें बाद में मैं दीनमनी अखबार के मुख्य समाचारों में ढूँढने का प्रयत्न करता था। एकांत में स्थित होने के कारण हमारा क्षेत्र पूरी तरह युद्ध से अप्रभावित था। लेकिन शीघ्र ही भारत को संयुक्त सेनाओं के साथ युद्ध में शामिल होना पड़ा और आपातकालीन जैसी स्थिति घोषित कर दी गई। पहला आघात इस रूप में हुआ कि रामेश्वरम् स्टेशन पर गाड़ी का रुकना स्थगित कर दिया गया।
अब अखबारों के बंडल बनाकर उन्हें चलती गाड़ी में से रामेश्वरम् एवं धनुषकोडी के बीच रामेश्वरम् रोड पर फेंक दिया जाता। इससे मेरा चचेरा भाई शमसद्दीन, जो रामेश्वरम् में अखबार बाँटता था, मजबूर हो गया कि वह अखबारों के बंडलों को पकड़ने के लिए एक सहायक की तलाश करे और जैसा कि मानो स्वाभाविक था, मैंने वह रिक्त स्थान भर दिया। शमसद्दीन ने मुझे अपने पहली कमाई करने में सहायता की। पचास वर्ष बाद भी मैं उस गर्व की लहर को महसूस कर सकता हूँ जो मैंने अपनी पहली कमाई करने पर प्राप्त की थी।
4. हर बच्चा किसी विशेष सामाजिक-आर्थिक एवं भावनात्मक वातावरण में कुछ पैतृक गुण लेकर पैदा होता है और घर के मुख्य लोगों से कुछ विशेष बातें सीखता है। मैंने अपने पिता से ईमानदारी एवं आत्म-अनुशासन सीखा है; अपनी माता से मुझे अच्छाई में विश्वास और गहरी दयालुता मिली है और यही बातें मेरे तीन भाइयों और बहन को मिलीं। बचपन में मेरे तीन घनिष्ठ मित्र थेरामानंद शास्त्री, अरविंदन और शिवप्रकाशन। तीनों ही लड़के रूढ़िवादी हिंदू ब्राह्मण परिवारों से थे।
बच्चों के रूप में हम में से किसी ने भी अपने धार्मिक एवं पालन-पोषण के अंतरों के कारण आपस में कोई भेदभाव महसूस नहीं किया। वास्तव में, रामानंद शास्त्री रामेश्वरम् मंदिर के उच्च पुजारी पाक्शी लक्ष्मण शास्त्री का बेटा था। बाद में उसने अपने पिता से मंदिर के पुजारी का पद संभाला; अरविंदन ने आने वाले तीर्थयात्रियों के लिए यातायात का प्रबंध करने का काम आरंभ कर दिया; और शिवप्रकाशन दक्षिणी रेलवे के लिए भोजन का ठेकेदार बन गया।
(Page 70)
5. वार्षिक श्री सीता राम कल्याणम् समारोह के दौरान हमारा परिवार विशेष प्लेटफार्म वाली नौकाओं का इंतजाम करता था जिनमें भगवान की मूर्तियों को मंदिर से रामतीर्थ नामक तालाब के बीच में बने शाही स्थल तक ले जाया जाता था जो हमारे घर के पास था। रामायण एवं मसीहा के जीवन की घटनाएँ हमारे सोने के समय की कहानियाँ थीं जिन्हें मेरी माता जी व दादी जी हमारे परिवार के बच्चों को सुनाया करती थीं।
6. एक दिन जब मैं रामेश्वरम् प्रारंभिक स्कूल की पांचवीं कक्षा में था, तो हमारी कक्षा में एक नया अध्यापक आया। मैं सदा एक टोपी पहनता था जो मेरे मुसलमान होने की निशानी थी और मैं सदा आगे की पंक्ति में रामानंद शास्त्री के साथ बैठता था जो जनेऊ पहनता था।
(Page 71)
नया अध्यापक इस बात को सहन नहीं कर सका था कि एक हिंदू पुजारी का लड़का मुसलमान लड़के के साथ बैठा हुआ था। हमारे सामाजिक दर्जे के मुताबिक, जैसे कि अध्यापक समझता था, मुझे पिछले बैंच पर बैठने को कहा गया। मैं बहुत उदास हो गया और रामानंद शास्त्री भी। जब मैं पिछली पक्ति में जाकर बैठा तो वह पूरी तरह से निराश लग रहा था। मेरे पिछली पक्ति में आने पर जब वह रो रहा था तो उस चित्र ने मेरे ऊपर स्थायी प्रभाव झला।
7. हम स्कूल के बाद घर गए और अपने-अपने माता-पिताओं को उस घटना के बारे में बताया। लक्ष्मण शास्त्री ने अध्यापक को बुलाया और हमारे सामने अध्यापक को कहा कि वह मासूम बच्चों के दिलों में सामाजिक असमानता और धार्मिक असहनशीलता का जहर न फैलाए। उसने अध्यापक से स्पष्ट तौर पर कहा कि वह या तो माफी माँगे या स्कूल एवं द्वीप (रामेश्वरम्) से चला जाए। अध्यापक ने न केवल अपने व्यवहार के लिए अफसोस प्रकट किया अपितु लक्ष्मण शास्त्री ने विश्वास की जो दृढ़ भावना उस तक पहुँचाई, उसने आखिर उस युवा अध्यापक को सुधार दिया।
(Page 72)
8. कुल मिलाकर रामेश्वरम् का छोटा समाज भिन्न-भिन्न सामाजिक वगों में बंटे होने के मामले में बड़ा कठोर था। लेकिन मेरा विज्ञान का अध्यापक शिवसुबामनिय अय्यर यद्यपि एक पारंपरिक ब्राह्मण या क शिवसबामनिय अय्यर यद्यपि एक पारंपरिक ब्राह्मण था. जिसकी पत्नी बहत रुढिवादी थी. फिर भी वह एक प्रकार से क्रांतिकारी था। वह सामाजिक बंधनों को तोड़ने की पूरी कोशिश करता था ताकि अलग पृष्ठभूमियों के लोग आपस में आसानी से मिल सकें। वह मेरे साथ घंटों बिताया करता था और कहा करता था, “कलाम! मैं चाहता हूँ कि तुम इस तरह से विकसित हो कि तुम बड़े शहरों के उच्च शिक्षा प्राप्त लोगों की बराबरी कर सको।”
9. एक दिन उसने मुझे अपने घर भोजन पर आमंत्रित किया। उसकी पत्नी इस विचार पर स्तब्ध रह गई कि एक मुसलमान लड़के को उसकी रस्मों के द्वारा शुद्ध की गई रसोई में खाने के लिए बुलाया जाए। उसने मुझे अपनी रसोई में भोजन परोसने से इंकार कर दिया। शिवसुब्रामनिय अय्यर नहीं घबराया, न ही वह अपनी पत्नी से नाराज हुआ, मगर उसने मुझे अपने हाथों से भोजन परोसा और भोजन करने के लिए मेरे साथ ही बैठ गया।
(Page 73) रसोई के दरवाजे के पीछे से उसकी पत्नी हमें देखती रही। मैं नहीं जानता कि क्या उसने मेरे चावल खाने, पानी पीने और भोजन के बाद फर्श साफ करने के ढंग में कोई अंतर देखा। जब मैं उसके घर से निकल रहा था तो शिवसुबामनिय अय्यर ने अगले सप्ताहांत पर पुनः अपने साथ भोजन करने का निमंत्रण दिया। मेरे संकोच को भांपते हुए उसने मुझे परेशान न होने के लिए कहा और कहा, “यदि आप व्यवस्था को बदलने का एक बार निर्णय कर लेते हो तो ऐसी समस्याओं का सामना करना पड़ेगा।” जब में अगले सप्ताह उसके घर गया, शिवसुब्रामनिय अय्यर की पत्नी मुझे अपनी रसोई के अंदर ले गई और अपने हाथों से मुझे भोजन परोसा।
10. तब द्वितीय विश्व युद्ध समाप्त हो गया और भारत की स्वतंत्रता निश्चित थी। गांधी जी ने घोषणा की, “भारतीय अपने भारत का स्वयं निर्माण करेंगे।” सारा देश एक अभूतपूर्व आशावाद से भरा। मैंने अपने पिता जी से रामेश्वरम् को छोड़ने और जिला मुख्यालय रामनाथपुरम् में जाकर पढ़ाई करने की अनुमति मांगी।
(Page 74)
11. उसने सोचते हुए ऊँचे स्वर में कहा, “अबुल! मुझे मालूम है कि तुम्हें बड़ा होने के लिए बाहर जाना पड़ेगा। क्या सीगल पक्षी (समुद्री पक्षी) उड़कर सूरज के उस पार नहीं जाता है अकेला बिना किसी घोंसले के? उसने मेरी माँ को जो डरी हुई थी, खलील जिब्रान के ये शब्द कहे, “तुम्हारे बच्चे केवल तुम्हारे बच्चे नहीं हैं। वे जीवन की इच्छाओं के पुत्र और पुत्रियाँ हैं। वे तुम्हारे माध्यम से आते हैं लेकिन तुमसे नहीं आते हैं। तुम उन्हें अपना प्यार दे सकते हो लेकिन अपने विचार नहीं दे सकते हो। क्योंकि उनके अपने विचार होते हैं।