HBSE 9th Class English Solutions Beehive Poem 2 Wind

Haryana State Board HBSE 9th Class English Solutions Beehive Poem 2 Wind Textbook Exercise Questions and Answers.

Haryana Board 9th Class English Solutions Beehive Poem 2 Wind

HBSE 9th Class English Wind Textbook Questions and Answers

Thinking about the Poem

Class 9 Beehive Chapter Wind Summary HBSE Question 1.
What are the things the wind does in the first stanza?
(प्रथम पयांश में पवन किस प्रकार के कार्य करती है?)
Answer:
The role of the wind in the first stanza is that of an enemy. It crumbles the frail houses. It breaks the shutters of the windows. It throws down the books on the shelf and tears their pages.

(प्रथम पद्यांश में पवन का कार्य एक शत्रु के समान है। यह कमजोर घरों को उखाड़ देती है। यह खिड़कियों के दरवाजों को तोड़ देती है। यह अलमारी के ऊपर रखी पुस्तकों को नीचे फेंक देती है और उनके पन्नों को फाड़ देती है।)

HBSE 9th Class English Solutions Beehive Poem 2 Wind

Beehive Class 9 Poem Wind Summary In Hindi HBSE Question 2.
Have you seen anybody winnow grain at home or in a paddy field? What is the word in your language for winnowing ? What do people use for winnowing? (Give the words in your language, if you know them.)
(क्या कभी आपने घर पर या चावल के खेत में अनाज को भूसे से अलग करते हुए देखा है? अनाज को भूसे से अलग करने के लिए आपकी भाषा में किस शब्द का प्रयोग किया जाता है? लोग इसके लिए किस चीज का प्रयोग करते हैं (यदि आप शब्दों को जानते हैं तो उनका अपनी भाषा में प्रयोग कीजिए।)
Answer:
It is a common scene at home in most of the houses in India to separate dust and chaff from wheat, when we prepare it for making floor. This system is called ‘Pachhorna’ in our language. The instrument used for this process is called ‘Chhaj’.

(यह सभी घरों का एक सामान्य सा नजारा होता है जब हम गेहूँ से आटा बनबाने के लिए उसमें से धूल और भूसे को अलग करते हैं। हमारी भाषा में इस शब्द को पछोड़ना कहते हैं। इस प्रक्रिया के लिए प्रयोग में लाए जाने वाले यंत्र को छाज कहते हैं।

Beehive Class 9 Wind Question Answer HBSE Question 3.
What does the poet say the wind god winnows?
(कवि के अनुसार पवन देवता किस चीज को Winnows (झकझोड़ता) है?)
Answer:
Winnowing means using wind to separate grain from the chaff. In the same way, when a strong wind blows, the weaklings are removed but the strong ones remain steadfast.

(Winnowing शब्द का अर्थ है पवन की सहायता से अनाज में से भूसे को अलग करना। अतः जब तेज पवन चलती है, तो कमजोर चीजों को बिखेर जाती है और शक्तिशाली मजबूती के साथ खड़ी रहती है।)

Class 9 Poem Wind Question Answer HBSE Question 4.
What should we do to make friends with the wind?
(पवन के साथ मित्रता करने के लिए हमें क्या करना चाहिए?)
Answer:
The wind is the enemy of the weak. But it respects the strong and behaves with them in a friendly manner. So we should not be weak. If we are strong, the wind will not harm us. It will be our friend. So we should firm our bodies and make our hearts strong.

(पवन कमजोर लोगों की शत्रु है। लेकिन यह शक्तिशाली लोगों का सम्मान करती है और उनके साथ मित्रता का व्यवहार रखती है। अतः हमें कमजोर नहीं होना चाहिए। यदि हम शक्तिशाली हैं तो पवन हमें हानि नहीं पहुंचाएगी। यह हमारी मित्र होगी। अतः हमें अपने शरीरों को मजबूत और अपने मनों को शक्तिशाली बनाना चाहिए।)

HBSE 9th Class English Solutions Beehive Poem 2 Wind

Question 5.
What do the last four lines of the poem mean to you?
(कविता की अंतिम चार पंक्तियों का क्या भाव है?)
Answer:
The last four lines of the poem tell that the weaks are always the sufferers. On the other hand, the rich and powerful are always in the gain in any situation. Thus we should make our bodies and hearts strong.

(कविता की अंतिम चार पंक्तियाँ हमें बताती हैं कि कमजोर लोग हमेशा ही पीड़ित होते हैं। दूसरी ओर अमीर और शक्तिशाली लोग किसी भी स्थिति में हमेशा लाभ में होते हैं। अतः हमें अपने शरीर और मन को मजबूत बनाना चाहिए।)

Question 6.
How does the poet speak to the wind-in anger or with humour? You must also have seen or heard of the wind crumbling lives”. What is your response to this? Is it like the poet’s?
(कवि पवन के साथ क्रोध में और उपहास में किस प्रकार बात करता है? आपने अवश्य ही पवन को जीवन को झकझोरते हुए’ देखा होगा? इसके बारे में आपकी क्या प्रतिक्रिया है? क्या यह कवि की प्रतिक्रिया के समान है?)
Answer:
The poet speaks very seriously in this poem. He makes the point clear that God helps those who help themselves. If you are weak, you shall be crumbled as the air do to the weak things. If you are strong you will survive all odds. I also agree to this.

(कवि इस कविता में बहुत ही गंभीरता से बात कर रहा है। वह इस तथ्य को स्पष्ट करता है कि भगवान उनकी मदद करता है जो अपनी मदद स्वयं करते हैं। यदि आप कमजोर हैं तो आपको उखाड़ दिया जाएगा, जैसे कि पवन कमजोर चीजों के साथ करती है। यदि आप शक्तिशाली हैं तो आप सभी समस्याओं से बच जाओगे। मैं इससे सहमत हूँ।)

II. The poem you have just read is originally in the Tamil. Do you know any such poems in your language?
(जो कविता अभी आपने पढ़ी है वह वास्तव में तमिल में है। क्या आपको अपनी भाषा की ऐसी कोई कविता याद है।)
Answer:
For self attempt

HBSE 9th Class English Solutions Beehive Poem 2 Wind

HBSE 9th Class English Wind Important Questions and Answers

Very Short Answer Type Questions

Question 1.
How does the poet want the wind to come?
Answer:
The poet wants the wind to come softly.

Question 2.
What should the wind not break?
Answer:
The wind should not break the shutters of the windows.

Question 3.
What should the wind flot scatter?
Answer:
The wind shòuÌd not scatter the papers.

Question 4.
What should the wind not throw down?
Answer:
The wind should not throw down the books on the shelf.

Question 5.
What did the wind do to the books?
Answer:
The wind threw the books down and tore their pages.

Question 6.
Who does the wind make fun of weak people or strong people?
Answer:
The wind makes fun of weak people.

HBSE 9th Class English Solutions Beehive Poem 2 Wind

Question 7.
What does the wind god winnow?
Answer:
The wind god separates the food grain from the chaff.

Short Answer Type Questions

Question 1.
What is the theme of the poem Wind’?
(Wind कविता का विषय क्या है?).
Answer:
In this poem, the poet Subramania Bharati describes the action of the wind. The poet asks the wind to cole slowly and not to cause any harm to persons or things. At the end of the poem the poet urges the human beings to be strong and stout. Thus the poem conveys the idea that nobody cares for the weak and crumbling

(इस कविता में, कवि सुब्रमण्या भारती हवा की क्रिया का वर्णन करता है। कवि हवा से कहता है कि वह धीरे-धीरे आए और वह व्यक्ति और चीजों को नुकसान न पहुँचाए। कविता के अंत में कवि लोगों से अपेक्षा करता है कि वे अपने आप को शक्तिशाली और मजबूत देना लें। अतः कविता इस विचार को प्रदर्शित करती है कि कमजोर और अस्थिर लोगों की कोई भी परवाह नहीं करता है।)

Question 2.
When will the friendship of wind be good?
(हवा की मित्रता कब अच्छी होगी?)
Answer:
When our body will be firm and heart steadfast, then we will find that the friendship of wind is good for us. The wind blows out weak fires but he makes strong fires roar and flourish. So when we will be strong, the wind will be good to us.

(जब हमारा हृदय मजबूत होगा और हृदय अटल होगा. तब हमें लगेगा कि पवन की मित्रता हमारे लिए अच्छी है। पवन कमजोर आग को तो बुझा देती है लेकिन तेज आग को गरजने वाली और प्रबल बना देती है। अतः जब हम शक्तिशाली होंगे, तो पवन हमारे प्रति अच्छी होगी।)

HBSE 9th Class English Solutions Beehive Poem 2 Wind

Question 3.
Is wind regarded as the symbol of destruction in the poem? How?
(क्या पवन कविता में बिनाश-क्रिया के चिह्न से संबंधित है? कैसे?)
Answer:
The role of the wind in the first stanza is that of an enemy. It crumbles the frail houses. It breaks the shutters of the windows. It throws down the books on the shelf and tears their pages.

(प्रथम पद्यांश में पवन का कार्य एक शत्रु के समान है। यह कमजोर घरों को उखाड़ देती है। यह खिड़कियों के दरवाजों को तोड़ देती है। यह अलमारी के ऊपर रखी पुस्तकों को नीचे फेंक देती है और उनके पन्नों को फाड़ देती है।)

Essay Type Questions

Question 1.
Write the brief summary of Subramania Bharati’s’ poem Wind’ in your own words.
(Subramania Bharati’ द्वारा रचित कविता ‘Wind’ का संक्षिप्त सार अपने शब्दों में लिखें।)
Answer:
The first part of the poem describes the action of the wind. The poet asks the wind to come softly. He requests the wind not to break the shutters of the windows, not to scatter the papers and throw down the books on the shelf. But the wind throws down the books and tears the pages of the books. The poet says that the wind pokes fun at weaklings. It brings down frail houses, crumbling doors, rafters, and even weak hearts.

The wind crushes everything that is weak. The poet advises us to be strong. Only then can we save ourselves against the wind. We should build strong homes with firm doors. Our bodies and hearts should also be strong. It is the way of the world to kick the weak and to be friends with the strong. The wind blows out the weak fires but makes the strong fires roar and flourish. Thus the poem conveys the idea that nobody cares for the weak. Even the wind is on the side of the strong people.

कविता का पहला भाग हवा की क्रिया का वर्णन करता है। कवि हवा से कहता है कि धीरे-धीरे आए। वह हवा से प्रार्थना करता है कि खिड़कियों के शीशों को न तोड़े, कागज़ों को न बिखराए और शैल्फ पर पड़ी पुस्तकें न गिराए। मगर हवा किताबें गिरा देती है और पुस्तकों के पन्ने फाड़ देती है। कवि कहता है कि हवा कमज़ोर लोगों का मजाक उड़ाती है। यह कमज़ोर । घरों, जर्जर दरवाज़ों, शहतीरों और यहाँ तक कि कमज़ोर दिलों का भी नाश करती है।

हवा हर उसी चीज़ को नष्ट कर देती है जो कमज़ोर है। कवि हमें मजबूत बनने की सलाह देता है। केवल तभी हम स्वयं को हवा से बचा पाएंगे। हमें अटल दरवाज़ों वाले मजबूत घर बनाने चाहिएँ । हमारे शरीरों एवं दिलों को भी मजबूत होना चाहिए। यह संसार का दस्तूर है कि कमज़ोरों को ठोकर मारे और मजबूतों से दोस्ती करे। हवा कमज़ोर आग को बझा देती है मगर तेज आग को और अधिक प्रचंड करती है। इस प्रकार कविता यह विचार व्यक्त करती है कि कमज़ोरों की परवाह कोई नहीं करता। हवा भी मजबूत लोगों के पक्ष में है।

HBSE 9th Class English Solutions Beehive Poem 2 Wind

Question 2.
What is the central idea of the poem ‘Wind’?
(‘Wind’ कविता का केन्द्रीय विषय क्या है?)
Answer:
In this poem, Subramania Bharati describes the action of the wind. It breaks the shutters of the windows, throws down the books on the shelf and demolishes frail houses. But it has no effect on strong houses. It blows out weak fires. But it makes strong fires roar. The poet conveys the idea that nobody cares for the weak and crumbling. The poet advises the weak ones to make themselves strong. So when we will be strong, the wind will be good to us.

(इस कविता में, सुब्रमण्या भारती हवा के काम का वर्णन करता है। यह खिड़कियों के शीशे तोड़ देती है, शैल्फ पर से पुस्तकें नीचे फेंक देती है और कमज़ोर मकानों को गिरा देती है। मगर इनका मजबूत मकानों पर कोई प्रभाव नहीं पड़ता। यह कमज़ोर आग को बुझा देती है। परन्तु यह तेज आग को और प्रचंड बना देती है। कवि यह विचार व्यक्त करता है कि कमज़ोर और अस्थिर लोगों की कोई परवाह नहीं करता। कवि कमज़ोर लोगों को सलाह देता है कि वे स्वयं को मजबूत बनाएं। अतः जब हम शक्तिशाली होंगे तो पवन हमारे प्रति अच्छी होगी।)

Multiple Choice Questions

Question 1.
How does the poet want the wind to come?
(A) fastly
(B) softly
(C) dimly
(D) in a tempestuous way
Answer:
(B) softly

Question 2.
What does the poét want the wind to do?
(A) don’t break the shutters of windows
(B) don’t scatter the papers
(C) don’t throw down the books
(D) all of the above
Answer:
(D) all of the above

HBSE 9th Class English Solutions Beehive Poem 2 Wind

Question 3.
What does ‘crumbling hearts’ refer to?
(A) young persons
(B) weak persons
(C) rich and strong persons
(D) despondent persons
Answer:
(B) reù persons

Question 4.
Who does the wind make fun of?
(A) the rich
(B) the strong
(C) the weak
(D) none of these
Answer:
(C) the weak

Question 5.
‘You brought rain again’. Who does ‘you’ refer to?
(A) the wind
(B) the poet
(C) the cloud
(D) the children
Answer:
(A) the wind

Question 6.
What sort of houses does the poet ask us to build?
(A) luxury houses
(B) huts
(C) strong houses
(D) weak houses
Answer:
(C) strong houses

HBSE 9th Class English Solutions Beehive Poem 2 Wind

Wind Comprehension of Stanzas

STANZA – 1

Wind, conte softly
Don ‘t break the shutters of the windows.
Don ‘t scatter the papers.
Don ‘t throw down the books on the shelf
There, look what you did- you threw them all down.
You tore the pages of the books.
You brought rain again.
You ‘re very clever at poking fun at weaklings.
Frail crumbling houses, crumbling doors, crumbling rafters,
crumbling wood, crumbling bodies, crumbling lives,
crumbling hearts-
the wind god winnows and crushes them all

Word-Meanings :
Softly = slowly = धीरे से; shutters = doors = दरवाज़े; scatter = spread = बिखेर देना; shelf – mantelpiece = शैल्फ; tore = to cut a part = फाड़े: poking fun = laughing at – मज़ाक उड़ाना; weaklings = the weak = कमज़ोर; frail – fragile = कमज़ोर; rafter = a wooden beam = कड़ी; crumbling = decaying, breaking up = नष्ट होते हुए, टूटते हुए; winnow = to separate = उड़ाकर फेंकना।

हिंदी अनुवाद :
हवा, धीरे से आओ। खिड़कियों के दरवाज़े मत तोड़ो। कागज़ों को मत बिखेरो। शैल्फ पर रखी किताबों को मत गिराओ। जरा देखो, तुमने क्या कर दिया तुमने उन सबको गिरा दिया। तुमने किताबों के पन्ने फाड़ दिए। तुम फिर से बरसात ले आई। कमज़ोरों का मज़ाक उड़ाने में तुम बड़ी होशियार हो। कमज़ोर गिरते हुए मकान, टूटते हुए दरवाजे, गिरती हुई कड़ियाँ, टूटती हुई लकड़ी, कमज़ोर शरीर, टूटते हुए जीवन, टूटते हुए दिल वायु देव सभी को पछाड़ देता है और चूर-चूर कर देता है।

Questions:
(i) Why does the poet want the wind to come slowly?
(ii) What is the effect of the strong wind on the books?
(iii) What ¡s the attitude of the wind towards the weaklings?
(iv) What does the wind do to the windows?
(v) What does the wind god do?
Answers:
(i) The poet wants the wind to come slowly so as not to cause trouble to the weak.
(ii) The strong wind throws the books down and tears their pages.
(iii) The wind pokes fun at the weaklings.
(iv) It breaks the shutters of the windows.
(v) The wind god separates the food grain from the chaff.

HBSE 9th Class English Solutions Beehive Poem 2 Wind

STANZA – 2

He won’t do what you tell him.
So, come, let ‘c build strong homes,
Let’s joint the doors firmly.
Practise to firm the body.
Make the heart steadfasL
Do this, and the wind will befriends with us.
The wind blows out weak fires.
He makes strong fires roar and flourish.
His friendship is good.
We praise him every day.

Word-meanings :
Joint = link = जोड़; firmly = strongly = मजबूती से; steadfast = firm = अटल; blows out = toextinguish = बुझाती है; roar and flourish = resound and thrive = गरजना और प्रबल बनाना।

हिंदी अनुवाद :
यह (हवा) जो तुम उसे करने को कहोगे वैसा नहीं करेगी। इसलिए आओ हम शक्तिशाली घर बनाएं, हम दरवाज़ों को मजबूती से जोड़ें। शरीर को ठोस बनाने का अभ्यास करें। दिल को अटल रखें। यदि ऐसा करेंगे तो हवा हमारी मित्र बन जाएगी। हवा कमज़ोर आग को ही बुझाती है। वह तेज अग्नि को गरजने वाली और प्रबल बनाती है। उसकी मित्रता अच्छी है। हम प्रतिदिन उसकी प्रशंसा करते हैं।

Questions:
(i) Why does the poet ask us to build strong houses?
(ii) What should we do to our hearts and bodies?
(iii) When will the wind be our friend?
(iv) What is the effect of the wind on the fire?
(v) Name the poem and the poet.
Answers:
(i) The poet asks us to build strong houses as a defence against the wind.
(ii) We should make our bodies firm and our hearts steadfast.
(iii) The wind will be our friend when we are strong.
(iv) The wind blows out the weak fires but makes the strong tires very strong.
(v) The name of the poem is ‘Wmd’ and the name of the poet is Subramania Bharati.

HBSE 9th Class English Solutions Beehive Poem 2 Wind

Wind Summary

Wind Introduction in English

In this poem, the poet describes the action of the wind. It breaks the shutters of the windows, throws down the books on the shelf and demolishes frail houses. But it has no effect on strong houses. It blows out weak fires. But it makes strong fires roar. The poet conveys the idea that nobody cares for the weak. The poet advises the weak ones to make themselves strong.

Wind Summary in English

The first part of the poem describes the action of the wind. The poet asks the wind to come softly. He requests the wind not to break the shutters of the windows, not to scatter the papers and throw down the books on the shelf. But the wind throws down the books and tears the pages of the books. The poet says that the wind pokes fun at weaklings. It brings down frail houses, crumbling doors, rafters, and even weak hearts. The wind crushes everything that is weak.

The poet advises us to be strong. Only then can we save ourselves against the wind. We should build strong homes with firm doors. Our bodies and hearts should also be strong. It is the way of the world to kick the weak and to be friends with the strong. The wind blows out the weak fires but makes the strong fires roar and flourish. Thus the poem conveys the idea that nobody cares for the weak. Even the wind is on the side of the strong people.

HBSE 9th Class English Solutions Beehive Poem 2 Wind

Wind Introduction in Hindi

इस कविता में, कवि हवा के काम का वर्णन करता है। यह खिड़कियों के शीशे तोड़ देती है, शैल्फ पर से पुस्तकें नीचे फेंक देती है और कमज़ोर मकानों को गिरा देती है। मगर इनका मजबूत मकानों पर कोई प्रभाव नहीं होता। यह कमज़ोर आग को बुझा देती है। मगर यह तेज आग को और प्रचंड बना देती है। कवि यह विचार व्यक्त करता है कि कमज़ोर लोगों की कोई परवाह नहीं करता। कवि कमज़ोर लोगों को सलाह देता है कि वे स्वयं को मजबूत बनाएं।)

Wind Summary in Hindi

कविता का पहला भाग हवा की क्रिया का वर्णन करता है। कवि हवा से कहता है कि धीरे-धीरे आए। वह हवा से प्रार्थना करता है कि खिड़कियों के शीशों को न तोड़े, कागज़ों को न बिखराए और शैल्फ पर पड़ी पुस्तकें न गिराए। मगर हवा किताबें गिरा देती है और पुस्तकों के पन्ने फाड़ देती है। कवि कहता है कि हवा कमज़ोर लोगों का मजाक उड़ाती है। यह कमज़ोर घरों, जर्जर दरवाज़ों, शहतीरों और यहाँ तक कि कमज़ोर दिलों का भी नाश करती है। हवा हर उसी चीज़ को नष्ट कर देती है जो कमज़ोर है।

कवि हमें मजबूत बनने की सलाह देता है। केवल तभी हम स्वयं को हवा से बचा पाएंगे। हमें अटल दरवाज़ों वाले मजबूत घर बनाने चाहिएँ। हमारे शरीरों एवं दिलों को भी मजबूत होना चाहिए। यह संसार का दस्तूर है कि कमज़ोरों को ठोकर मारे और मजबूतों से दोस्ती करे। हवा कमजोर आग को बुझा देती है मगर तेज आग को और अधिक प्रचंड करती है। इस प्रकार कविता यह विचार व्यक्त करती है कि कमज़ोरों की परवाह कोई नहीं करता। हवा भी मजबूत लोगों के पक्ष में है।

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *