HBSE 12th Class English Solutions Flamingo Poem 2 An Elementary School Classroom in a Slum

Haryana State Board HBSE 12th Class English Solutions Flamingo Poem 2 An Elementary School Classroom in a Slum Textbook Exercise Questions and Answers.

Haryana Board 12th Class English Solutions Flamingo Poem 2 An Elementary School Classroom in a Slum

HBSE 12th Class English An Elementary School Classroom in a Slum Textbook Questions and Answers

Think It Out
Question 1.
Tick the item which best answers the following:
(a) The tall girl with her head weighed down means The girl
(i) is ill and exhausted
(ii) has her head bent with shame
(iii) has untidy hair
Answer:
(i) is ill and exhausted

(b) The paper-seeming boy with rat’s eye means The boy is
(i) sly and secretive
(ii) thin, hungry and weak
(iii) unpleasant looking
Answer:
(ii) thin, hungry and weak

(c) The stunted, unlucky heir of twisted bones means The boy
(i) has an inherited disability
(ii) was short and bony
Answer:
(i) has an inherited disability

(d) His eyes live in a dream, A squirrel’s game, in the tree room other than this means
The boy is
(i) full of hope in the future
(ii) mentally ill
(iii) distracted from the lesson
Answer:
(iii) distracted from the lesson

(e) The children’s faces are compared to ‘rootless weeds’.
This means they
(i) are insecure
(ii) are ill-fed
(iii) are wasters
Answer:
(iii) are wasters

Question 2.
What do you think is the colour of ‘sour cream’ ? Why do you think the poet has used this expression to describe the classroom walls? [H.B.S.E. 2018 (Set-A)] (आपके विचार में ‘सॉर क्रीम’ का कौन-सा रंग है? कवि ने कक्षा की दीवारों का वर्णन करने के लिए इस अभिव्यक्ति का प्रयोग क्यों किया है?)
Answer:
The walls are cream-coloured. But they have not been re-painted for a long time. They have become discoloured. So the poet refers to these the fading colour of the walls as ‘sour cream.’ (दीवारें क्रीम रंग की हैं। लेकिन उन पर बहुत लंबे समय से रंग नहीं किया गया है। वे बेरंग हो गई हैं। इसलिए कवि इन दीवारों के हल्के पड़ चुके रंग को सौर क्रीम (धुंधला रंग) कहता है।)

Question 3.
The walls of the classroom are decorated with the pictures of ‘Shakespeare’, ‘buildings with domes’, ‘world maps’ and beautiful valleys. How do these contrast with the world of these children? (कक्षा की दीवारें शेक्सपीयर की तस्वीरों, गुम्बद वाले भवनों की तस्वीरों, संसार के नक्शों और सुन्दर घाटियों से सुसज्जित हैं। इनका बच्चों के संसार के साथ किस प्रकार विरोधाभास है?)
Answer:
There is a big contrast between the pictures shown on the walls of the classroom and the real world of these slum children. Shakespeare does not mean anything to these poor children. Moreover, their world is confined to dark and narrow lanes of their slum. Their world is in contrast to the big buildings and beautiful valleys.

(कक्षा की दीवारों पर प्रदर्शित चित्रों और गंदी बस्तियों में रहने वाले इन बच्चों के वास्तविक जीवन में बहुत बड़ा विरोधाभास है। इन गरीब बच्चों के लिए शेक्सपीयर कोई मायने नहीं रखता। बल्कि उनका जीवन तो अपनी गंदी बस्तियों की अंधेरी और तंग गलियों में सिमटा हुआ है। उनका जीवन बड़ी-बड़ी इमारतों और सुन्दर घाटियों का विरोधाभासी है।)

Question 4.
What does the poet want for the children of the slums? How can their lives be made to change? (कवि गन्दी बस्तियों के बच्चों के लिए क्या चाहता है? उनके जीवन को किस प्रकार बदला जा सकता है?) Or How can the condition of slum children be improved? (गन्दी बस्ती के बच्चों की स्थिति को कैसे सही किया जा सकता है?) [H.B.S.E. 2020 (Set-C)]
Answer:
The poet wants that the walls surrounding these slum children should be broken. They should be removed from their surroundings and taken to green fields and sea beaches under the open sky. They should be educated. There should be no social injustice in their world. [H.B.S.E. March, 2019 (Set-C)]

(कवि चाहता है कि जो दीवारें इन गंदी बस्तियों के बच्चों को घेरे रखती हैं उन्हें तोड़ दिया जाना चाहिए। उन्हें उनके इस वातावरण से कहीं दूर खुले आसमान के नीचे हरे खेतों में या समुद्री तटों पर ले जाया जाना चाहिए। उन्हें शिक्षित किया जाना चाहिए। उनके संसार में किसी तरह का कोई सामाजिक अन्याय नहीं होना चाहिए।)

HBSE 12th Class English Solutions Flamingo Poem 2 An Elementary School Classroom in a Slum

HBSE 12th Class English An Elementary School Classroom in a Slum Important Questions and Answers

Question 1.
What is the theme of the poem “An Elementary School Classroom in a Slum’? (‘An Elementary School Classroom in a Slum’ कविता का विषय क्या है?)
Answer:
In this poem, the poet deals with themes of social injustice and class inequality. The poor children in the classroom are pale looking. Their hair is like rootless weeds. They belong to the dirty world of cramped holes. Their future is dark. The poet thinks that these poor children must be taken out of their dirty and unhygienic conditions. They must breathe in fresh and open air.

(इस कविता में कवि सामाजिक अन्याय और जातीय ऊँच-नीच के विषय का वर्णन करता है। कक्षा-कक्ष में बैठे गरीब बच्चों के चेहरों का रंग पीला है। उनके बाल बिना जड़ों वाले खरपतवार की तरह हैं। वे टूटे-फूटे घरों वाले गंदे संसार से संबंध रखते हैं। उनका भविष्य अंधकारमय है। कवि सोचता है कि उनको उनकी गंदी और अस्वस्थ स्थितियों से बाहर निकाला जाना चाहिए। उन्हें ताजी और खुली हवा में साँस लेना चाहिए।)

Question 2.
How does the poet describe the pathetic condition of slum children in the beginning of the poem ? (कविता के आरम्भ में कवि गन्दी बस्ती के बच्चों की दयनीय अवस्था का जिक्र कैसे करता है?) Or [2020 (Set-C)]
How doew the poem An Elementary School Classroom in a Slum’ portray the children? (कविता ‘An Elementary School Classroom in a Slum’ में बच्चों का चित्रण किस प्रकार किया गया है?) [H.B.S.E. March 2019 (Set-B)
Answer:
The poem presents a pathetic picture of children studying in a school in a slum. The poet is deeply moved by the plight of the little children. Their faces are pale and look lifeless. Their disorderly hair looks like rootless weeds.
(कवि एक गंदी बस्ती के स्कूल में पढ़ रहे बच्चों की दयनीय दशा का वर्णन करता है। कवि इन छोटे बच्चों की दुर्दशा को देखकर द्रवित हो उठता है। उनके चेहरे पीले हैं और वे बेजान दिखाई पड़ते हैं। उनके अस्त-व्यस्त बाल बिना जड़ों वाले खरपतवार की तरह दिखाई देते हैं।)

Question 3.
How does the poet describe a tall girl and a diseased looking boy ? (कवि लम्बी लड़की एवं बीमार लगने वाले लड़के का वर्णन कैसे करता है?)
Answer:
In the class, the poet sees one tall girl sits with her head down. He also sees a poor, thin boy. His small eyes appear like that of a rat. His hands are twisted. His growth is blocked as he has inherited some disease of his father. He is reciting his lesson.
(कवि कक्षा में एक लंबी लड़की को अपना सिर नीचे करके बैठे देखता है। वह एक छोटे से, पतले से लड़के को भी देखता है। उसकी छोटी-छोटी आँखें चूहे की आँखों जैसी दिखती हैं। उसके हाथ मुड़े हुए हैं। उसके शरीर का विकास रुक गया है क्योंकि उसे अपने पिता से विरासत में कोई बीमारी मिल गई है। वह अपना पाठ याद कर रहा है।)

Question 4.
How does the poet describe the sweet, young boy ? (कवि मधुर, युवा लड़के का वर्णन कैसे करता है?)
Answer:
On the last bench of the class, there is a sweet and young boy. He does not seem interested in the lesson. There are childlike dreams in his eyes. He wants to escape from the boring classroom, climb the trees and play like squirrel.

(कक्षा के सबसे पिछले बैंच पर, एक मधुर एवं युवा लड़का बैठा है। पाठ में उसकी बिल्कुल भी रुचि नहीं है। उसकी आँखों में बचकाने सपने हैं। वह उस नीरस कक्षा-कक्ष से बचना चाहता है, वृक्षों पर चढ़ना और गिलहरियों की तरह खेलना चाहता है।)

HBSE 12th Class English Solutions Flamingo Poem 2 An Elementary School Classroom in a Slum

Question 5.
What does the poet find on the walls of the classroom ? [H.B.S.E. 2017 (Set-C)] (कवि कक्षा की दीवारों पर क्या देखता है?)
Answer:
The walls of the classroom are faded cream-colored. On these walls, there are painted names of the donors. The poet also sees a picture of Shakespeare and clear cloudless sky in the morning. There is the map of the world also. It shows beautiful hills and valleys. It shows the major cities of the world.

(कक्षा-कक्ष की दीवारें धुंधले क्रीम रंग की हैं। इन दीवारों के ऊपर दान-दाताओं के नाम लिखे हुए हैं। कवि वहाँ शेक्सपीयर और प्रातःकालीन समय के स्वच्छ आसमान का चित्र भी देखता है। वहाँ संसार का एक मानचित्र भी टंगा है। इसमें सुन्दर पहाड़ियाँ और घाटियाँ भी दर्शाई गई हैं। यह मानचित्र संसार के प्रमुख नगरों को भी प्रदर्शित कर रहा है।)

Question 6.
How is the world of the children different from the world shown on the walls ? (बच्चों का संसार दीवारों पर दिखाए गए संसार से अलग कैसे है?)
Answer:
There is a map on the wall. There are pictures, which show beautiful hills and valleys. But the world of the poor school children not what is shown in the map. Their world is not sunny. It is darkened with the fog of poverty and pain. From their slum, only dull and dreary sky can be seen, which is far from the rivers, seas, and learning.

(दीवार पर एक मानचित्र टंगा है। वहाँ पर चित्र भी हैं जो सुन्दर पहाड़ियों और घाटियों को प्रदर्शित कर रहे हैं। लेकिन इन गरीब स्कूली बच्चों का जीवन ऐसा नहीं है जैसा मानचित्र में दर्शाया गया है। उनका जीवन प्रकाश से भरा नहीं है। इसमें तो गरीबी और कष्टों की धुंध का अंधेरा छाया हुआ है। उनकी गंदी बस्ती से तो केवल नीरस और अंधकारमयी आसमान ही दिखाई देता है, जो कि नदियों, समुद्रों और ज्ञान से कहीं दूर है।)

Question 7.
How can the condition of the slum children be improved ? [B.S.E.H. March, 2020 (Set-B)] (गन्दी बस्ती के बच्चों की स्थिति में सुधार कैसे हो सकता है?)
Answer:
To improve the condition of the slum children we should have to break the walls surrounding these children. They should be removed from their surroundings and taken to green fields and sea beaches under the open sky. They should be educated in the best way. There should be no social injustice in their world.

(गन्दी बस्ती के बच्चों की स्थिति को सुधारने के लिए हमें इन बच्चों के आसपास की दीवारों को तोड़ना चाहिए। उन्हें अपने आसपास से हटा दिया जाना चाहिए और खुले आसमान के नीचे हरे-भरे खेतों और समुद्री तटों पर ले जाना चाहिए। उन्हें सबसे अच्छे तरीके से शिक्षित किया जाना चाहिए। उनकी दुनिया में कोई सामाजिक अन्याय नहीं होना चाहिए।)

Question 8.
Who have a duty towards these poor slum children ? (इन गन्दी बस्ती के गरीब बच्चों के प्रति किसका कर्तव्य है?)
Answer:
The poet says that all the governors, teachers, and other responsible citizens have a duty towards these slum children. If they don’t help these poor children, their world will remain dark and unfulfilled. The world of the rich and the world of these poor children are two different worlds. They have to be abridged.

(कवि कहता है कि शासकों, अध्यापकों और अन्य जिम्मेदार लोगों का इन गंदी बस्तियों वाले बच्चों के प्रति कर्त्तव्य है। यदि वे इन गरीब बच्चों की मदद नहीं करते हैं, तो उनका जीवन अंधकारमयी और खाली रहेगा। अमीरों का संसार और इन गरीब बच्चों का संसार दोनों अलग-अलग हैं। उन्हें इन दोनों संसारों को आपस में जोड़ना है।)

Question 9.
Write in your own words the theme or the main idea of the poem ‘An Elementary School Classroom in a Slum? (‘An Elementary School Classroom in a Slum’ कविता के विषय का अपने शब्दों में वर्णन करो।)
Or
How does the poet voice his concern for children who live all their life in slums in the poem ‘An Elementary School Classroom in a Slum’?
(कवि ‘An Elementary School Classroom in a Slum’ कविता में वर्णित उन बच्चों को जो सारी उम्र गन्दी बस्तियों में रहते हैं के प्रति चिंता को अपना स्वर कैसे देता है?)
Answer:
In this poem the poet describes the classroom of a school in a slum. He deals with theme of social injustice and class inequality. The poor children in the classroom are pale looking. They belong to the dirty world of cramped holes. Their future is dark. But amidst them are a few who dream of an escape into an open space. The poet thinks that these poor children must be taken out of their dirty and unhygienic conditions. Only healthy children can dream high and create history.

(इस कविता में कवि एक गंदी बस्ती में स्थित एक स्कूल का वर्णन करता है। वह सामाजिक अन्याय और जातीय भेदभाव के विषय का वर्णन करता है। कक्षा-कक्ष में बैठे गरीब बच्चों के चेहरे पीले हैं। वे टूटे-फूटे घरों वाले एक गंदे से संसार से सम्बन्ध रखते हैं। उनका भविष्य अंधकारमयी है। लेकिन उनमें कुछ ऐसे बच्चे भी हैं जो उस गंदे संसार से एक खूले संसार में जाने का सपना देखते हैं। कवि सोचता है कि इन गरीब बच्चों को इनकी गंदी और अस्वस्थ परिस्थितियों से बाहर निकाला जाना चाहिए। केवल स्वस्थ बच्चे ही ऊँची सोच रख सकते हैं और इतिहास का निर्माण कर सकते हैं।)

HBSE 12th Class English Solutions Flamingo Poem 2 An Elementary School Classroom in a Slum

Question 10.
How is the world of the slum children is different from the world shown on the walls ? (गंदी बस्तियों के बच्चों का संसार दीवारों पर दिखाए गए संसार से कैसे अलग है?)
Answer:
There is a map on the wall. There are pictures, which show beautiful hills and valleys. But the world of the poor school children not what is shown in the map. It is darkened with the fog of poverty and pain. From their slum only dull and dreary sky can be seen, which is far from the rivers, seas and learning. It is hard to show these poor children the picture of Shakespeare and the map of the world. The picture of Shakespeare means nothing to them. The map of the world is also meaningless to them. This map does not show their narrow and dirty lanes.

(दीवार पर एक मानचित्र टंगा है। वहाँ पर चित्र भी हैं जो सुन्दर पहाड़ियों और घाटियों को प्रदर्शित कर रहे हैं। लेकिन इन गरीब स्कूली बच्चों का जीवन वैसा नहीं है जैसा मानचित्र में दर्शाया गया है। यह गरीबी और कष्टों की धुंध के अंधेरे में घिरा है। उनकी गंदी बस्ती से केवल नीरस और अंधकारमयी आसमान ही नजर आता है, जो कि नदियों, सागरों और ज्ञान से कहीं दूर है। इन बच्चों को शेक्सपीयर का चित्र या संसार का मानचित्र दिखाना कठिन काम है। इनके लिए शेक्सपीयर के चित्र का कोई अर्थ नहीं है। इनके लिए तो संसार का मानचित्र भी अर्थहीन है। यह मानचित्र उनकी तंग और गंदी गलियों को नहीं दिखाता है।)

An Elementary School Classroom in a Slum MCQ Questions with Answers

1. Who is the poet of the poem ‘An Elementary School Classroom in a Slum’?
(A) Stephen Spender
(B) W.H. Auden
(C) C.D. Lewis
(D) Wilfred Owen
Answer:
(A) Stephen Spender

2. What is the theme of the poem ‘An Elementary School Classroom in a Slum’?
(A) development of society
(B) pollution
(C) population increase
(D) social injustice and class inequality
Answer:
(D) social injustice and class inequality

3. How are the faces of the students in the class look?
(A) lively
(B) robust
(C) pale and lifeless
(D) rosy
Answer:
(C) pale and lifeless

4. Why is the growth of the thin boy blocked?
(A) because he is poor
(B) due to a disease
(C) due to pressure of work
(D) by malnutrition
Answer:
(B) due to a disease

5. Whose picture does the poet see on the wall?
(A) Shakespeare
(B) Byron
(C) Shelley
(D) Wordsworth
Answer:
(A) Shakespeare

HBSE 12th Class English Solutions Flamingo Poem 2 An Elementary School Classroom in a Slum

6. According to the poet, the world of the children is limited to what place?
(A) to the whole city
(B) to the whole country
(C) to the whole world
(D) to what they see out of the classroom window
Answer:
(D) to what they see out of the classroom window

7. What does not the map on the wall of the classroom show?
(A) hills and lakes
(B) roads and buildings
(C) the narrow lanes of the slum
(D) states
Answer:
(C) the narrow lanes of the slum

8. Towards whom do the governors, teachers and other responsible citizens have a duty?
(A) the leaders
(B) the slum children
(C) film heroes
(D) doctors
Answer:
(B) the slum children

9. Which two worlds have to be abridged, according to the poet?
(A) the worlds of leaders and people
(B) the worlds of heroes and heroines
(C) the worlds of the rich people and the slum children
(D) the worlds of sadhus and their disciples
Answer:
(C) the worlds of the rich people and the slum children

10. Which people create history, according to the poet?
(A) who are rich
(B) who are famous
(C) who are poor
(D) whose growth is healthy
Answer:
(D) whose growth is healthy

An Elementary School Classroom in a Slum Stanzas for Comprehension

Seen Comprehension Passages
Read the following passages and answer the questions given below:

Stanza 1
Far far from gusty waves these children’s faces. Like rootless weeds, the hair torn round their pallor: The tall girl with her weighed-down head. The paper seeming boy, with rat’s eyes. The stunted, unlucky heir Of twisted bones, reciting a father’s gnarled disease, His lesson, from his desk. At back of the dim class One unnoted, sweet and young. His eyes live in a dream, Of squirrel’s game, in the tree room, other than this. (H.B.S.E. 2019, 2020 (Set-A)]

Word-meanings:
Gusty = stormy (तूफानी);
weeds = useless plants (खरपतवार);
pallor = paleness (पीलापन);
weighed down = bent (झुका);
paper-seeming = looking thin (पतला);
stunted = with abnormal growth (असामान्य विकास);
reciting = uttering (कहना);
gnarled = twisted (मुड़ा हुआ);
squirrel = squirrel (गिलहरी) ।

हिन्दी अनुवाद-तूफानी लहरों से दूर इन बच्चों के चेहरे रंगहीन हैं, उनके पीले चेहरों पर बिखरे बाल उखड़े हुए खरपतवारों की तरह हैं। एक लम्बी लड़की सिर झुका कर बैठी है। एक कागज की तरह पतला लड़का है जिसकी आँखें चूहें की तरह हैं। जो अपने पिता की गठिया की बीमारी का सूखा, अभागा उत्तराधिकारी है। वह अपने डेस्क से पाठ सुना रहा है। धुंधली कक्षा के आखिर में एक अनदेखा, मधुर युवा लड़का है जिसकी आँखों में गिलहरियों का, वृक्ष का और खेल का सपना है, जो इन सब चीजों से हट कर है।

Type (i)
Questions:
(a) Name the poem and poet.
(b) Who is the unlucky here?
(c) What will he inherit?
(d) Who is sitting at the back of the dim class?
(e) What does the child want to enjoy? [H.B.S.E. March 2018 (Set-C)]
Answer:
(a) These lines have been taken from the poem “An Elementary School Classroom in a Slum’, written by ‘Stephen Spender’.
(b) The thin boy is the unlucky here.
(c) He will inherit disease.
(d) A sweet and young boy is sitting at the back of the dim class.
(e) The child wants to enjoy a squirrel’s game in its tree room.

Type (ii)
(i) Name the poem.
(A) My Mother At Sixty-Six
(B) Keeping Quiet
(C) An Elementary School
(D) A Thing of Beauty Classroom in a Slum
Answer:
(C) An Elementary School Classroom in a Slum

(ii) Who is the poet of this poem?
(A) Kamala Das
(B) Stephen Spender
(C) John Keats
(D) Pablo Neruda
Answer:
(B) Stephen Spender

(iii) Who does the poet call the boy the paper-seeming boy?
(A) he is very thin
(B) he is very strong
(C) he is very much healthy
(D) all of the above
Answer:
(A) he is very thin

(iv) How are the faces of the children in the class?
(A) lively
(B) robust
(C) pale and lifeless
(D) rosy
Answer:
(C) pale and lifeless

(v) How is the boy sitting at the end of the class?
(A) sweet and young
(B) rough and dry
(C) sick and wrinkled
(D) none of the above
Answer:
(A) sweet and young

HBSE 12th Class English Solutions Flamingo Poem 2 An Elementary School Classroom in a Slum

Stanza 2
On sour cream walls, donations. Shakespeare’s head,
Cloudless at dawn, civilized dome riding all cities. [H.B.S.E. 2017 (Set-A)]
Belled, flowery, Tyrolese valley. Open-handed map
Awarding the world its world. And yet, for these
Children, these windows, not this map, their world,
Where all their future are painted with a fog,
A narrow street sealed in with a lead sky
Far far from rivers, capes, and stars of words.

Word-meanings:
Sour =faded (मद्धम);
dome = globe (गुम्बद);
belled = with bells attached (घण्टी सहित);
fog =mist, (घुँध);
lead sky =dull looking sky (मध्य आकाश);
capes = head land (अंतरद्वीप)।

हिन्दी अनुवादमद्धम पड़ी क्रीम रंग की दीवारों पर, दान देने वाले लोगों की सूची है। शेक्सपीयर का सिर (उसकी तस्वीर) जो दीवार पर है, एक सभ्य गुम्बद जिसने सभी शहरों की यात्रा की। इसके अलावा सुन्दर, फूलों वाली टाएरौलीज़ घाटी। बिना स्केल के बनाया गया संसार का मानचित्र। और फिर भी इन बच्चों के लिए ये मानचित्र वाला संसार नहीं है ‘ये खिड़कियाँ संसार हैं’ जहाँ इनका भविष्य धुंध के साथ पेंट किया गया है। एक पतली गली जो लेड से भरे आकाश से ढकी हुई है और जो नदियों, चोटियों और तारों

Type (i)
Questions :
(a) Name the poem and the poet.
(b) Where are donations and Shakespeare’s head placed?
(c) How is the future of the children painted?
(d) Explain ‘sour cream walls’.
(e) Find words from the stanza which mean :
(i) mist,
(ii) distant.
Answer:
(a) These lines have been taken from the poem ‘An Elementary School Classroom in a Slum’, written by Stephen Spender.
(b) All donations and Shakespeare’s head are placed on the wall.
(c) The future of the children is painted with a fog.
(d) ‘Sour cream walls’ mean that the walls are of cream colour but they have not been painted for a long time.
(e)
(i) fog,
‘(ii) far.

Type (ii)
(i) How are the classroom’s walls painted?
(A) green
(B) yellow
(C) pink
(D) sour cream
Answer:
(D) sour cream

(ii) What is painted on the wall?
(A) the list of donators
(B) picture of Shakespeare
(C) picture of civilized dome
(D) all of the above
Answer:
(D) all of the above

(iii) How is the future of these children?
(A) bright
(B) dim
(C) both (A) and (B)
(D) none of the above
Answer:
(B) dim

(iv) What does ‘sour cream walls’ refer to :
(A) the walls are painted regularly with cream colour
(B) the walls have not been painted for a long time
(C) the walls were brilliant new
(D) none of the above
Answer:
(B) the walls have not been painted for a long time

(v) Who is the poet of these lines?
(A) Kamala Das
(B) Stephen Spender
(C) John Keats
(D) Pablo Neruda
Answer:
(B) Stephen Spender

Stanza 3
Surely, Shakespeare is wicked, the map a bad example, With ships and sun and love tempting them to steal for lives that slyly turn in their cramped holes From fog to endless night? On their slag heap, these children Wear skins peeped through by bones and spectacles of steel With mended glass, like bottle bits on stones. All of their time and space are foggy slums. So blot their maps with slums as big as doom.

Word-meanings :
Wicked =bad (बुरा);
tempting =alluring (लुभाना);
steal =to attempt at thievery, (चुराना);
slyly = secretly (चोरी-चोरी);
cramped = narrow (तंग);
holes = huts (झोंपड़ियाँ);
slag = waste material, (व्यर्थ चीज);
heap = pile (ढेर);
bits = pieces, (टुकड़े);
foggy = misty, (घुँध भरा);
slums = dirty colonies (गन्दी बस्तियाँ);
blot = blemish (दाग);
doom = ruin (विनाश) ।

हिन्दी अनुवाद-निश्चित ही, शेक्सपीयर बेकार है, और मानचित्र बुरे उदाहरण हैं जिनमें जहाज और सूर्य और प्यार जो उनको अपने जीवन को चोरी करने की प्रेरणा देता है और वह जीवन जो उनके तंग बिलों (घरों) में धुंध से कभी न खत्म होने वाली रात में बदल जाते हैं ? इन बच्चों के शरीर पर (जो कचरे के ढेर में बदल चुका है) पतली त्वचा है जिसमें से हड्डियाँ बाहर झाँकती हैं और लोहे के फ्रेम व पुराने ग्लास के चश्में पहने हुए हैं जो ऐसे लगते हैं मानों पत्थरों पर काँच के टुकड़े पड़े हुए हों। उनका समय और स्थान गन्दी बस्तियाँ हैं। इसलिए उनके मानचित्रों में भी गन्दी बस्तियाँ एक विनाश के रूप में दर्शाई जानी चाहिएँ।

HBSE 12th Class English Solutions Flamingo Poem 2 An Elementary School Classroom in a Slum

Type (i)
Questions :
(a) From which poem have these lines been taken?
(b) Why is the map a bad example for the children?
(c) How do children live in their ‘holes’?
(d) Where do these people live?
(e) Find words from the passage which mean
(i) dirty colonies,
(ii) secretly.
Answer:
(a) These lines have been taken from the poem ‘An Elementary School Classroom in a Slum’, written by Stephen Spender.
(b) The map is a bad example because it does not show the children’s slums and narrow lanes.
(c) They live like rats in these cramped holes.
(d) These people live in very small houses.
(e)
(i) slums,
(ii) slyly.

Type (ii)
(i) What does prove a good example for the slum children?
(A) the picture of Shakespeare
(B) the map
(C) both (A) and (B)
(D) None of the above
Answer:
(D) None of the above

(ii) What does the map not show?
(A) the children’s slums
(B) the narrow lanes
(C) both (A) and (B)
(D) the ships and sun
Answer:
(C) both (A) and (B)

(iii) Where do these children live?
(A) big houses
(B) open area houses
(C) small and dingy houses
(D) all of the above
Answer:
(C) small and dingy houses

(iv) Who lives in the cramped holes?
(A) the poet
the slum children!
(C) the rich people
(D) all of the above
Answer:
(B) the slum children

(v) What does the map on the wall of the classroom not show?
(A) hills and lakes
(B) road and buildings
(C) the narrow lanes of the slum
(D) states
Answer:
(C) the narrow lanes of the slum

Stanza 4
Unless, governor, inspector, visitor, This map becomes their window and these windows That shut upon their lives like catacombs, Break O break open till they break the town And show the children to green fields, and make their world Run azure on gold sands, and let their tongues Run naked into books the white and green leaves open History theirs whose language is the sun. [2017 (Set-D), 2019 (Set-B)]

Word-meanings :
Catacombs = graves (कब्रें);
azure = blue, (नीला);
tongues run naked into books = they enjoy reading books (वे किताबों का आनन्द उठाते हैं)।

हिन्दी अनुवाद-गवर्नर, अध्यापक, इन्सपेक्टर और स्कूल में आने वालों, यदि वह मानचित्र बच्चों के लिए एक खिड़की नहीं बनता और ये खिड़कियाँ जो उनके जीवन को कब्र की सुरंग की तरह बंद करती हैं, तो तोड़ दो उन खिड़कियों को इससे पहले कि वे पूरे शहर को तोड़ दें। उन्हें हरे-भरे खेत दिखाओं और उनके संसार को सुनहरे रेत पर नीले आकाश की तरह बनाओ। हरे और सफेद पृष्ठों वाली किताबों को उनकी ही भाषा में लिखो। इतिहास उन्हीं का होता है जिनकी भाषा सूर्य की तरह जानदार होती है।

Type (i)
Questions:
(a) Name the poem and the poet.
(b) What is meant by ‘this map’?
(c) What are ‘these windows’ which the poet talks of?
(d) What have been referred to as “catacombs’?
(e) Find words from the stanza which mean :
(i) blue,
(ii) graves.
Answer:
(a) These lines have been taken from the poem “An Elementary School Classroom in a Slum’, written by ‘Stephen Spender’.
(b) Here the word “this map’ means the sight of their slum which is the only world of theirs.
(c) These windows are their link to their slum world.
(d) The slums in which these children live have been referred to as “catacombs’.
(e)
(i) azure,
(ii) catacombs

Type (ii)
(i) Name the poet of this poem.
(A) Kamala Das
(B) Stephen Spender
(C) Pablo Neruda
(D) John Keats
Answer:
(B) Stephen Spender

(ii) Towards whom do the all responsible citizens have a duty?
(A) the leaders
(B) the slum children
(C) the film heroes
(D) the doctors
Answer:
(B) the slum children

(iii) Which people creat history, according to the poet?
(A) who are rich
(B) who are famous
(C) who are poor
(D) whose growth is healthy
Answer:
(D) whose growth is healthy

(iv) Which people are the possessor of history?
(A) whose language is strong
(B) slum children
(C) poor people
(D) all of the above
Answer:
(A) whose language is strong

(v) What is the poet’s appeal to the upper-class people?
(A) to help the poor slum children
(B) to possess history
(C) to make themselves strong
(D) all of the above
Answer:
(A) to help the poor slum children

HBSE 12th Class English Solutions Flamingo Poem 2 An Elementary School Classroom in a Slum

An Elementary School Classroom in a Slum Summary in English and Hindi

An Elementary School Classroom in a Slum About The Poem
In this poem the poet describes the classroom of a school in a slum. He deals with theme of social injustice and class inequality. The poor children in the classroom are pale looking. Their hair are like rootless weeds. They belong to the dirty world of cramped holes.

Their future is dark. But amidst them are a few who dream of an escape into an open space. The poet thinks that these poor children must be taken out of their dirty and unhygienic conditions. They must breathe in fresh and open air. Only healthy children can dream high and create history.

(इस कविता में कवि एक गंदी बस्ती में स्थित स्कूल के कक्षा कक्ष (क्लासरूम) का वर्णन करता है। वह सामाजिक अन्याय और वर्ग विषमता के विषय पर अपने विचार प्रस्तुत करता है। कक्षा के कमरे में गरीब बच्चे पीले दिखाई पड़ रहे हैं। उनके बाल बिना जड़ों वाले खरपतवार की तरह हैं। वे टूटे-फूटे घरों वाले गंदे संसार से संबंध रखते हैं। उनका भविष्य अंधकारमय है। लेकिन उनमें से कुछ ऐसे हैं जो एक खुले आसमान में बच निकलने का सपना लेते हैं। कवि मानता है कि इन गरीब बच्चों को उनकी गंदी और अस्वस्थ परिस्थितियों से निश्चित रूप से बाहर निकाला जाना चाहिए। उन्हें ताजी और खुली हवा में साँस लेना चाहिए। केवल स्वस्थ बच्चे ही ऊँचे स्वप्न ले सकते हैं और एक इतिहास बना सकते हैं।)

An Elementary School Classroom in a Slum Summary Of The Poem
The poem presents a pathetic picture of children studying in a school in a slum. The poet is deeply moved by the plight of the little children. Their faces are pale and look lifeless. Their disorderly hair look like rootless weeds. One tall girl sits with her head down.

The poet sees a thin boy. His small eyes appear like that of a rat. His growth is blocked as he has inherited some disease of his father. But on the last bench there is a sweet and young boy. He does not seem interested in the lesson. There are childlike dreams in his eyes. He wants to escape from the boring classroom, climb the trees and play like squirrel.

The walls of the classroom are faded cream-coloured. On these walls there are painted names of the donors. The poet also sees a picture of Shakespeare and clear cloudless sky in the morning. There is the map of the world also. It shows beautiful hills and valleys. It shows the major cities of the world. But there is no mention of the slums, poor countryside, and the miserable children.

For the poor school children, the world is not what is shown in the map. Their world is limited to what they can see out of the classroom window. Their world is not sunny. It is darkened with the fog of poverty and pain. From their slum only dull and dreary sky can be seen, which is far from the rivers, seas and learning.

It is hard to show these poor children the picture of Shakespeare and the map of the world. The picture of Shakespeare means nothing to them. The map of the world is also meaningless to them. This map does not show their narrow and dirty lanes.

The world of the rich and the powerful land has many beautiful things like ships, sunshine and love. The poor children will be tempted in vain to steal these things. They are undernourished and unprotected against cold. Their bones seem to peep through their skin. They have to spend their lives in their narrow streets and crowded huts.

The poet says that all the governors, teachers and other responsible citizens have a duty towards these slum children. If they don’t help these poor children, their world will remain dark and unfulfilled. The world of the rich and the world of these poor children are two different worlds. They have to be abridged. Anything that binds and prevents the progress of these children has to be removed.

The dark classrooms of these children and their huts area closing on them like tombs. Only dead persons can live in these tombs. These poor children should also be able to see the green fields, run on golden sands on the seashore and read books with keen interest. In the end the poet says that only those people create history whose growth is healthy and who have the warmth and strength of the sun in them.

HBSE 12th Class English Solutions Flamingo Poem 2 An Elementary School Classroom in a Slum

यह कविता एक गन्दी बस्ती के स्कूल में पढ़ रहे बच्चों का दयनीय चित्र पेश करती है। कवि नन्हे बच्चों की दुर्दशा से बहुत प्रभावित होता है। उनके चेहरे पीले हैं और निर्जीव प्रतीत होते हैं। उनके बेतरतीब बाल बिना जड़ों के खरपतवारों की तरह लगते हैं। एक लम्बी लड़की अपना सिर झुका कर बैठी है। कवि एक पतले लड़के को देखता है। उसकी छोटी-छोटी आँखें चूहे की तरह लगती हैं। उसका विकास रुक गया है क्योंकि उसे अपने पिता की कोई बीमारी विरासत में मिली है। मगर आखिरी बेंच पर एक मधुर एवं युवा लड़का बैठा है। उसे पाठ में कोई रुचि दिखाई नहीं देती। उसकी आँखों में बच्चों जैसे सपने हैं। वह नीरस कक्षा से बचकर निकलना चाहता है और गिलहरियों की तरह वृक्षों पर चढ़ना और खेलना चाहता है।

कक्षा की दीवारों का रंग धुंधला क्रीम जैसा है। इन दीवारों पर दानी सज्जनों के नाम लिखे गए हैं। कवि शेक्सपीयर की तस्वीर और प्रातः के स्पष्ट बादलहीन आकाश का चित्र भी देखता है। वहाँ पर संसार का चित्र भी है। इसमें सुन्दर पहाड़ एवं घाटियाँ हैं। इसमें संसार के मुख्य शहर दर्शाए गए हैं। मगर उसमें गन्दी बस्तियों, गरीब देहाती इलाके और दुःखी बच्चों का वर्णन नहीं है। गरीब बच्चों के लिए नक्शे में दर्शाया गया संसार उनका नहीं है। उनका संसार केवल वहीं तक सीमित है जिसे वे कक्षा की खिड़की से बाहर देख सकते हैं। उनका संसार धूप-भरा नहीं है। यह गरीबी एवं दर्द के कोहरे से काला है। उनकी गन्दी बस्ती से केवल अरोचक एवं खुश्क आकाश ही नजर आता है जो कि नदियों, सागरों एवं शिक्षा से बहुत दूर है।

इन गरीब बच्चों को शेक्सपीयर का चित्र एवं संसार का नक्शा दिखाना कठोर बात है। उनके लिए शेक्सपीयर के चित्र का कोई महत्त्व नहीं है। संसार का नक्शा भी उनके लिए अर्थहीन है। इस नक्शे में उनकी तंग एवं गन्दी गलियाँ नहीं दर्शाई गई हैं। इस अमीर एवं शक्तिशाली धरती के नक्शे में बहुत-सी सुन्दर वस्तुएँ हैं जैसे कि जहाज, सूर्य की धूप एवं प्यार । गरीब बच्चे इन चीजों को चुराने के लिए प्रलोभित होंगे। वे अल्प-पोषित हैं और ठण्ड से असुरक्षित हैं। ऐसा लगता है कि उनकी हड्डियाँ उनकी त्वचा से बाहर निकल रही हैं। उन्हें अपना जीवन तंग गलियों एवं भीड़ वाली झोपड़ियों में गजारना पड़ता है।

कवि कहता है कि सभी गवर्नरों, शिक्षकों एवं जिम्मेदार नागरिकों का गन्दी बस्तियों के इन बच्चों के प्रति उत्तरदायित्व हैं। अगर वे इन बच्चों की सहायता नहीं करेंगे तो उनका संसार अन्धकारमय और अधूरा रह जाएगा। अमीरों का संसार और इन गरीबों का संसार दो अलग-अलग संसार हैं। उन्हें आपस में जोड़ना है।

वह हर चीज को जो इन बच्चों की प्रगति को बाँधती है और रोकती है, उसे हटाना होगा। इन बच्चों की अन्धेरी कक्षाएँ और उनकी झोंपड़ियाँ उनके ऊपर कब्र की तरह घिरी हुई हैं। इन कब्रों में केवल मरे हुए लोग ही रह सकते हैं। इन गरीब बच्चों को भी हरे-भरे खेतों के देखने, सागर किनारे सुनहरी रेत पर दौड़ने और गहरी रुचि से किताबों को पढ़ने के काबिल होना चाहिए। अन्त में कवि कहता है कि केवल वे लोग इतिहास बनाते हैं जिनका विकास स्वस्थ होता है और जिनमें सूर्य की गर्मी एवं ताकत है।

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *