HBSE 9th Class Sanskrit Solutions Shemushi Chapter 6 भ्रान्तो बालः

Haryana State Board HBSE 9th Class Sanskrit Solutions Shemushi Chapter 6 भ्रान्तो बालः Textbook Exercise Questions and Answers.

Haryana Board 9th Class Sanskrit Solutions Shemushi Chapter 6 भ्रान्तो बालः

HBSE 9th Class Sanskrit भ्रान्तो बालः Textbook Questions and

भ्रान्तो बालः प्रश्न उत्तर HBSE 9th Class

I. अधोलिखितानां सूक्तिानां भावं हिन्दी भाषायां लिखत
(निम्नलिखित सूक्तियों के भाव हिन्दी भाषा में लिखिए)
(क) एते पक्षिणो मानुषेषु नोपगच्छन्ति।
(ख) रक्षानियोगकरणान्न मया भ्रष्टव्यमीषदपि।
(ग) अस्मिन् जगति प्रत्येकं स्व-स्वकार्ये निमग्नो भवति।
उत्तराणि:
(क) भावार्थ-प्रस्तुत सूक्ति ‘संस्कृत प्रौढपाठावलिः’ में संकलित पाठ ‘प्रान्तो बालः’ में से उद्धृत है। भटका हुआ बालक भँवरे एवं चिड़े (पक्षी) के व्यवहार से खिन्न होकर कहता है कि ये पक्षी मनुष्यों के निकट नहीं आते। भँवरा फूलों से पराग एकत्रित करने के कार्य में व्यस्त है। पक्षी बरगद के पेड़ पर घोंसला बनाने के काम में व्यस्त है। अतः इन पक्षियों से मेरी मित्रला नहीं हो सकती। दूसरी तरफ पक्षी स्वभाववश मनुष्यों से दूर ही रहना चाहते हैं। पेड़-पौधों से निकटता होने के कारण ये मनुष्यों से दूर रहते हैं।

(ख) भावार्थ प्रस्तुत सूक्ति ‘संस्कृत प्रौढपाठावलिः’ में संकलित पाठ ‘प्रान्तो बालः’ में से उद्धृत है। इस सूक्ति के माध्यम से कुत्ते में भी कर्त्तव्य-परायणता की भावना को दर्शाया गया है। जहाँ उसे पुत्र के जैसा प्रेम मिला है और उसका पालन-पोषण हुआ है, वहाँ उसे रक्षा के कर्त्तव्य से तनिक भी पीछे नहीं हटना चाहिए। कुत्ते की इसी भावना से प्रभावित होकर बालक विद्याध्ययन की ओर आकृष्ट होता है।

(ग) भावार्थ प्रस्तुत सूक्ति ‘संस्कृत प्रौढपाठावलिः’ में संकलित पाठ ‘प्रान्तो बालः’ में से उद्धृत है। इस सूक्ति में बताया गया है कि इस संसार में हर एक प्राणी अपने-अपने कर्तव्य में व्यस्त है। कोई भी प्राणी अपना समय व्यर्थ में नष्ट नहीं करता। उदाहरण के लिए भँवरा फूलों से पराग के संचय में, चिड़ा तिनकों से घोंसले के निर्माण में तथा कुत्ता अपने स्वामी के घर की रक्षा के कार्य में व्यस्त है। इसी प्रकार सभी प्राणी अपने-अपने कार्य में तत्पर हैं। अतः हमें भी व्यर्थ में अपना समय बर्बाद नहीं करना चाहिए।

भ्रान्तो बालः सारांश HBSE 9th Class

HBSE 9th Class Sanskrit Solutions Shemushi Chapter 6 भ्रान्तो बालः

II. अधोलिखितान् गद्यांशान् पठित्वा एतदाधारितानां प्रश्नानाम् उत्तराणि संस्कृतपूर्णवाक्येन लिखत
(निम्नलिखित श्लोकों को पढ़कर दिए गए प्रश्नों के उत्तर संस्कृत के पूर्ण वाक्यों में लिखिए)
(1) भ्रान्तः कश्चन बालः पाठशालागमनवेलायां क्रीडितुम् अगच्छत् । किन्तु तेन सह केलिभिः कालं क्षेप्तुं तदा कोऽपि न वयस्येषु उपलभ्यमान आसीत् । यतः ते सर्वेपि पूर्वदिनपाठान् स्मृत्वा विद्यालयगमनाय त्वरमाणाः अभवन् । तन्द्रालुः बालः लज्जया तेषां दृष्टिपथमपि परिहरन् एकाकी किमपि उद्यानं प्राविशत्।
(क) बालः कदा क्रीडितुम् अगच्छत् ?
(ख) भ्रान्तः बालः किमर्थं अगच्छत् ?
(ग) ‘क्रीडितुम्’ इति पदे कः प्रत्ययः?
(घ) एकाकी कः उद्यानः प्राविशत् ?
(ङ) बालस्य मित्राणि किमर्थं त्वरमाणाः अभवन् ?
उत्तराणि:
(क) बालः पाठशालागमनवेलायां क्रीडितुम् अगच्छत् ।
(ख) भ्रान्तः बालः क्रीडितुं अगच्छत्।
(ग) तुमुन् प्रत्ययः।
(घ) तन्द्रालुः बालः एकाकी उद्यानं प्राविशत्।
(ङ) बालस्य मित्राणि विद्यालयगमनार्थं त्वरमाणाः अभवन् ।

(2) “अयि चटकपोत! मानुषस्य मम मित्रं भविष्यसि। एहि क्रीडावः। एतत् शुष्कं तृणं त्यज स्वादूनि भक्ष्यकवलानि ते दास्यामि” इति। स तु “मया वटदुमस्य शाखायां नीडं कार्यम्” इत्युक्त्वा स्वकर्मव्यग्रोः अभवत्।
(क) “एतत् शुष्कं तृणं त्यज्’ इति कः कथयति?
(ख) चटकपोतः कस्य मित्रं भविष्यति?
(ग) ‘तद्यामि’ इति पदस्य सन्धिच्छेदं कुरुत।
(घ) अहं ते कानि दास्यामि?
(ङ) चटकपोतः किम् उक्त्वा स्वकर्मव्यग्रः अभवत्?
उत्तराणि:
(क) इति भ्रान्तः बालः कथयति।
(ख) चटकपोतः मानुषस्य मित्रं भविष्यति।
(ग) तद् + यामि।
(घ) अहं ते स्वादूनि भक्ष्यकवलानि दास्यामि।
(ङ) ‘मया वटदुमस्य शाखायां नीडं कार्येम्’ इति उक्त्वा चटकपोतः स्वकर्मव्यग्रः अभवत्।

(3) सर्वैः एवं निषिद्धः स बालो भग्नमनोरथः सन्-‘कथमस्मिन् जगति प्रत्येकं स्व-स्वकार्ये निमग्नो भवति। न कोऽपि मामिव वृथा कालक्षेपं सहते। नम एतेभ्यः यैः मे तन्द्रालुतायां कुत्सा समापादिता। अथ: स्वोचितम् अहमपि करोमि इति विचार्य त्वरितं पाठशालाम् अगच्छत् ।
(क) सः बालः केन कारणेन भग्नमनोरथः अभवत् ?
(ख) अस्मिन् जगति प्रत्येकं कस्मिन् निमग्नो भवति?
(ग) ‘विनितमनोरथः’ इति पदे कः समासः?
(घ) न कोऽपि अहम् इव किं न सहते?
(ङ) सः किं विचार्य त्वरितं पाठशालाम् अगच्छत् ?
उत्तराणि:
(क) सर्वैः एवं निषिद्धः एतस्मात् कारणात् सः बालः भग्नमनोरथः अभवत्।
(ख) अस्मिन् जगति प्रत्येकं स्व-स्वकार्ये निमग्नो भवति।
(ग) बहुव्रीहिः समासः।
(घ) न कोऽपि अहम् इव वृथा कालक्षेपं सहते।
(ङ) अहम् अपि स्वोचितम् करोमि इति विचार्य पाठशालाम् अगच्छत् ।

Class 9 Sanskrit Chapter 6 Question Answer HBSE

HBSE 9th Class Sanskrit Solutions Shemushi Chapter 6 भ्रान्तो बालः

III. स्थूलपदमाधृत्य प्रश्ननिर्माणं कुरुत
(स्थूल पदों के आधार पर प्रश्न निर्माण कीजिए)
(क) भ्रान्तः बालः क्रीडितुम् अगच्छत् ।
(ख) मम मानुषस्य मित्रं भविष्यसि।
(ग) पक्षिणः मानुषेषु नोपगच्छन्ति।
(घ) मधुकरः मधुसंग्रहे व्यग्रः आसीत्।
(ङ) भग्नमनोरथः बालः अचिन्तयत्।
उत्तराणि:
(क) कः क्रीडितुम् अगच्छत्?
(ख) मम कस्य मित्रं भविष्यसि?
(ग) पक्षिणः केषु नोपगच्छन्ति?
(घ) कः मधुसंग्रहे व्यग्रः आसीत्?
(ङ) कः अचिन्तयत्?

Shemushi Sanskrit Class 9 Chapter 6 Solutions HBSE

IV. अधोलिखितानि वाक्यानि घटनाक्रमानुसारं पुनः लिखत
(निम्नलिखित वाक्यों को घटनाक्रम के अनुसार दोबारा लिखिए)
(अ)
(क) सः मधुकरं दृष्ट्वा तं क्रीडाहेतोराह्वयत्।
(ख) स्वोचितम् अहमपि करोमि इति विचार्य त्वरितं पाठशालामुपजगाम।
(ग) सर्वैः एवं निषिद्धः स बालः भग्नमनोरथः अभवत्।
(घ) भ्रान्तः बालः पाठशालागमनवेलायां क्रीडितुम् अगच्छत्।
(ङ) अयि चटकपोत! मानुषस्य मम मित्रं भविष्यसि।
उत्तराणि:
(घ) भ्रान्तः बालः पाठशालागमनवेलायां क्रीडितुम् अगच्छत्।
(क) सः मधुकरं दृष्ट्वा तं क्रीडाहेतोराह्वयत्।
(ङ) अयि चटकपोत! मानुषस्य मम मित्रं भविष्यसि।
(ग) सर्वैः एवं निषिद्धः स बालः भग्नमनोरथः अभवत्।
(ख) स्वोचितम् अहमपि करोमि इति विचार्य त्वरितं पाठशालामुपजगाम।

(ब)
(क) मधुकरः बालकेन अगायत-वयं हि मधुसंग्रहव्यग्रा।
(ख) अन्यतः दत्तदृष्टिः बालकः एकं चटकम् अपश्यत्।
(ग) बालकेन सह केलिभिः कालं क्षेप्तुं कोऽपि न वयस्येषु उपलभ्यमान आसीत्।
(घ) चटकः तु बटद्रुशाखायां तद्यामि कार्येण इत्युक्त्वा स्वकर्मव्यग्रोः अभवत्।
(ङ) स पुष्पोद्यानं व्रजन्तं मधुकरं दृष्ट्वा तं क्रीडाहेतोराह्वयत्।
उत्तराणि:
(ग) बालकेन सह केलिभिः कालं क्षेप्तुं कोऽपि न वयस्येषु उपलभ्यमान आसीत्।
(ङ) स पुष्पोद्यानं व्रजन्तं मधुकरं दृष्ट्वा तं क्रीडाहेतोराह्वयत्।
(क) मधुकरः बालकेन अगायत्-वयं हि मधुसंग्रहव्यग्रा।
(ख) अन्यतः दत्तदृष्टिः बालकः एक चटकम् अपश्यत्।
(घ) चटकः तु बद्रुशाखायां तद्यामि कार्येण इत्युक्त्वा स्वकर्मव्यग्रोः अभवत्।

(स)
(क) कुक्कुरः प्रत्याह-स्वामिनः गृहे रक्षानियोग कार्यात् मया न भ्रष्टव्यम्।
(ख) बालकः कुक्कुरं प्रत्यवदत् अहं क्रीडासहायं त्वामेवानुरूपं पश्यामि।
(ग) अथ अहमपि स्वोचितम् करोमि इति विचार्य त्वरितं पाठशालाम् अगच्छत्।
(घ) खिन्नः बालक पलायमानं कमपि श्वानम् अवलोकयत्।
(ङ) सः बालः भग्नमनोरथः सन्-कथमस्मिन् जगति प्रत्येकं स्व-स्वकार्ये निमग्नो भवति।।
उत्तराणि:
(घ) खिन्नः बालक पलायमानं कमपि श्वानम् अवलोकयत्।
(ख) बालकः कुक्कुरं प्रत्यवदत् अहं क्रीडासहायं त्वामेवानुरूपं पश्यामि।
(क) कुक्कुरः प्रत्याह-स्वामिनः गृहे रक्षानियोग कार्यात् मया न भ्रष्टव्यम्।
(ङ) सः बालः भग्नमनोरथः सन्-कथमस्मिन् जगति प्रत्येकं स्व-स्वकार्ये निमग्नो भवति।
(ग) अथ अहमपि स्वोचितम् करोमि इति विचार्य त्वरितं पाठशालाम् अगच्छत्।

Class 9th Sanskrit Chapter 6 Question Answer HBSE

HBSE 9th Class Sanskrit Solutions Shemushi Chapter 6 भ्रान्तो बालः

v. अधोलिखित प्रश्नानाम् चतुषु वैकल्पिक-उत्तरेषु उचितमुत्तरं चित्वा लिखत
(निम्नलिखित प्रश्नों के दिए गए चार विकल्पों में से उचित उत्तर का चयन कीजिए)
1. क्रीडितुम् कः अगच्छत्?
(i) कुक्कुरः
(ii) श्वानः
(iii)भ्रान्तः बालः
(iv) मधुकरः
उत्तरम्:
(iii) भ्रान्तः बालः

2. चटकपोतः कस्य मित्रं भविष्यति?
(i) भ्रान्त बालस्य
(ii) मानुषस्य
(iii)श्वानस्य
(iv) कुक्कुरस्य
उत्तरम्:
(i) मानुषस्य

3. अस्मिन् जगति प्रत्येक कस्मिन् निमग्नो भवति?
(i) स्व-स्वकृत्ये
(ii) अन्यस् कार्य
(iii) मित्र कार्य
(iv) गृह कार्य
उत्तरम्:
(i) स्व-स्वकार्ये

4. बालः कदा क्रीडितुम् अगच्छत् ?
(i). भ्रमणाय
(iii) अन्यस् कार्य
(iii) गृह कार्य
(iv) पाठशालागमन
उत्तरम्:
(iv) पाठशालागमन

5. सर्वैः निषिद्धः कः भग्नमनोरथः अभवत् ?
(i) बालः
(ii) चटका
(iii) कपोतः
(iv) श्वानः
उत्तरम्:
(i) बालः

6. ‘कोऽपि’ इति पदे कः सन्धिविच्छेदः?
(i) को + ऽपि
(ii) कः + अपि
(iii) का + अपि
(iv) को + पि
उत्तरम्:
(ii) कः + अपि

7. ‘दत्तदृष्टिः’ इति पदे कः समासः?
(i) कर्मधारयः
(ii) अव्ययीभावः
(iii) बहुव्रीहिः
(iv) द्वन्द्वः
उत्तरम्:
(iii) बहुव्रीहिः

8. ‘नमः’ इति पदस्य योगे का विभक्तिः ?
(i) प्रथमा
(ii) पञ्चमी
(iii) तृतीया
(iv) चतुर्थी
उत्तरम्:
(iv) चतुर्थी

9. ‘पुस्तकदासाः’ इति पदे कः समासः?
(i) कर्मधारयः
(ii) बहुव्रीहिः
(iii) तत्पुरुषः
(iv) अव्ययीभावः
उत्तरम्:
(iii) तत्पुरुषः

10. ‘कुसुमानां’ पदस्य पर्यायवाची पदं लिखत
(i) पादपानाम्
(ii) पुष्पाणाम्
(iii) वृक्षाणाम्
(iv) वनानाम्
उत्तरम्:
(ii) पुष्पाणाम्

Class 9 Sanskrit Chapter 6 HBSE

HBSE 9th Class Sanskrit भ्रान्तो बालः Important Questions and Answers

(क) एकस्मिन् स्फोरकपने (Chart-Paper) एकस्य उद्यानस्य चित्रं निर्माय संकलय्य वा पञ्चवाक्येषु तस्य वर्णनं कुरुत।
उत्तरम्:
छात्र अध्यापक की सहायता से चार्ट पेपर पर उद्यान का चित्र बनाएं तथा उद्यान के वर्णन में पाँच वाक्य लिखें
(1) इदम् उद्यानस्य चित्रम् अस्ति।
(2) अस्मिन् उद्याने वृद्धाः परस्परं वार्तालापं कुर्वन्ति।
(3) केचन बालकाः अस्मिन् उद्याने क्रीडन्ति।
(4) अत्र पुरुषाः महिलाः च व्यायामं कर्तुमपि आगच्छन्ति। केचन बालकाः अत्र धावन्ति।

(ख) “परिश्रमस्य महत्त्वम्” इति विषये हिन्दी भाषया आङ्ग्लभाषया वा पञ्च वाक्यानि लिखत।
(‘परिश्रम का महत्त्व’ इस विषय पर हिन्दी भाषा अथवा आंग्ल भाषा में पाँच वाक्य लिखिए।)
उत्तरम्:
1. परिश्रम का महत्त्व
2. परिश्रम से शरीर में स्फूर्ति रहती है।
3. परिश्रम ही सफलता की कुंजी है।
4. परिश्रम से आत्म-संतुष्टि मिलती है।
5. परिश्रम से मनुष्य के शरीर में आलस्य नहीं आता।

Sanskrit Class 9 Chapter 6 Question Answer HBSE

HBSE 9th Class Sanskrit Solutions Shemushi Chapter 6 भ्रान्तो बालः

भाषिकविस्तारः

प्रस्तुत पाठ ‘संस्कृत प्रौढपाठावलिः’ नामक ग्रन्थ से सम्पादित कर लिया गया है। इस कथा में एक ऐसे बालक का चित्रण है, जिसका मन अध्ययन की अपेक्षा खेल-कूद में लगा रहता है। यहाँ तक कि वह खेलने के लिए पशु-पक्षियों तक का आवाहन (आह्वान) करता है किन्तु कोई उसके साथ खेलने के लिए तैयार नहीं होता। इससे वह बहुत निराश होता है। अन्ततः उसे बोध होता है कि सभी अपने-अपने कार्यों में व्यस्त हैं। केवल वही बिना किसी काम के इधर-उधर घूमता रहता है। वह निश्चय करता है कि अब व्यर्थ में समय गँवाना छोड़कर अपना कार्य करेगा।

(1) यस्य च भावेन भावलक्षणम् जहाँ एक क्रिया के होने से दूसरी क्रिया के होने का ज्ञान हो तो पहली क्रिया के कर्ता में सप्तमी विभक्ति होती है। इसे ‘सति सप्तमी’ या ‘भावे सप्तमी’ भी कहते हैं।
यथा- उदिते सवितरि कमलं विकसित।
गर्जति मेघे मयूरः अनृत्यत्।
नृत्यति शिवे नृत्यन्ति शिवगणाः।
हठमाचरति बाले भ्रमरः अगायत्।
उदिते नैषधे काव्ये क्व माघः क्व च भारविः।

(2) अन्यपदार्थ प्रधानो बहुब्रीहिः-जिस समास में पूर्व और उत्तर पदों से भिन्न किसी अन्य पद के अर्थ का प्राधान्य होता है, वह बहुव्रीहि समास कहलाता है।
यथा- पीताम्बरः – पीतम् अम्बरं यस्य सः (विष्णुः)।
नीलकण्ठः – नीलः कण्ठः यस्य सः (शिवः)।
अनुचिन्तितपूर्वदिनपाठाः – अनुचिन्तताः पूर्वदिनस्य पाठाः यैः ते।
विनितमनोरथः – विघ्नितः मनोरथः यस्य सः।
दत्तदृष्टिः – दत्ता दृष्टिः येन सः।

HBSE 9th Class Sanskrit Solutions Shemushi Chapter 6 भ्रान्तो बालः

भ्रान्तो बालः  गद्यांशों के सप्रसंग हिन्दी सरलार्थ एवं भावार्थ

1. भ्रान्तः कश्चन बालः पाठशालागमनवेलायां क्रीडितुम् अगच्छत् । किन्तु तेन सह केलिभिः कालं क्षेप्तुं तदा कोऽपि न वयस्येषु उपलभ्यमान आसीत्। यतः ते सर्वेऽपि पूर्वदिनपाठान् स्मृत्वा विद्यालयगमनाय त्वरमाणाः अभवन् । तन्द्रालुः बालः लज्जया तेषां दृष्टिपथमपि परिहरन् एकाकी किमपि उद्यानं प्राविशत्।।

सः अचिन्तयत्-“विरमन्तु एते वराकाः पुस्तकदासाः। अहं तु आत्मानं विनोदयिष्यामि। सम्प्रति विद्यालयं गत्वा भूयः क्रुद्धस्य उपाध्यायस्य मुखं द्रष्टुं नैव इच्छामि। एते निष्कुटवासिनः प्राणिन एव मम वयस्याः सन्तु इति। अथ सः पुष्पोद्यानं व्रजन्तं मधुकरं दृष्ट्वा तं क्रीडितुम् द्वित्रिवारं आस्वयत्। तथापि, सः मधुकरः अस्य बालस्य आस्वानं तिरस्कृतवान् । ततो भूयो भूयः हठमाचरति बाले सः मधुकरः अगायत्-“वयं हि मधुसंग्रहव्यग्रा” इति।

शब्दार्थ प्रान्तः = भटका हुआ। वेलायां = समय पर । क्रीडितुम् = खेलने के लिए। केलिभिः = खेल द्वारा। कालं क्षेप्तुं = समय बिताने के लिए। वयस्येषु = मित्रों में से। यतः + ते = क्योंकि वे। त्वरमाणाः = शीघ्रता करते हुए। तन्द्रालुः = आलसी। एकाकी = अकेला । प्राविशत् = घुस गया। पुस्तकदासाः = पुस्तकों के दास। विनोदयिष्यामि = मैं मनोरंजन करूँगा। उपाध्यायस्य = गुरु के। निष्कुटवासिनः = वृक्ष के कोटर में रहने वाले। मधुकरं = भौंरा । क्रीडितुम् = खेलने के निमित्त। आस्वयत् = बुलाया। भूयो भूयः = बार-बार । हठमाचरति = हठ करने पर। मधुसंग्रहव्यग्रा = पराग को संग्रह करने में लगे हुए।

प्रसंग-प्रस्तुत गद्यांश संस्कृत विषय की पाठ्य-पुस्तक ‘शेमुषी प्रथमो भागः’ में संकलित पाठ ‘प्रान्तो बालः’ में से उद्धृत है। इस पाठ का संकलन ‘संस्कृत प्रौढपाठावलिः’ नामक ग्रन्थ से किया गया है।

सन्दर्भ-निर्देश इस गद्यांश में बताया गया है कि भटका हुआ बालक मित्रों के मना कर देने पर खेलने के लिए भौरे को बुलाता है।

सरलार्थ-एक भटका हुआ बालक पाठशाला जाने के समय खेलने के लिए चला गया। किन्तु उसके साथ खेलों में समय बिताने के लिए कोई भी मित्र उपस्थित नहीं था। वे सभी पहले दिन के पाठों को स्मरण करके विद्यालय जाने की शीघ्रता से तैयारी कर . रहे थे। आलसी बालक लज्जावश उनकी दृष्टि से बचता हुआ अकेला ही उद्यान में घुस गया।

वह सोचने लगा ये बेचारे पुस्तक के दास वहीं रुकें। मैं तो अपना मनोरजंन करूँगा। क्रोधित गुरुजी का मुख मैं बाद में देखूगा। वृक्ष के खोखलों में रहने वाले ये प्राणी (पक्षी) मेरे मित्र बन जाएँगे।

तब उसने उस उपवन में घूमते हुए भँवरे को देखकर दो-तीन बार खेलने के लिए पुकारा। उस भँवरे ने उसकी ओर ध्यान नहीं दिया। तब बार-बार हठ करने वाले उस बालक के प्रति उसने गुनगुनाया-‘हम तो पराग एकत्र करने में व्यस्त हैं।

भावार्थ-भटका हुआ बालक पढ़ाई से मुख मोड़कर प्रसन्न रहने की कोशिश करता है। मित्रों के मना कर देने पर वह भँवरे को अपने साथ खेलने के लिए बुलाता है, परन्तु वह अपनी व्यस्तता के कारण आने से मना कर देता है।

2. तदा स बालः ‘अतं भाषणेन अनेन मिथ्यागर्वितेन कीटेन’ इति विचिन्त्य अन्यत्र दत्तदृष्टिः चञ्चा तृणशलाकादिकम् आददानम् एकं चटकम् अपश्यत्, अवदत् च-“अयि चटकपोत! मानुषस्य मम मित्रं भविष्यसि। एहि क्रीडावः। एतत् शुष्कं तृणं त्यज स्वादूनि भक्ष्यकवलानि ते दास्यामि” इति। स तु “मया ववमस्य शाखायां नीड कार्यम्” इत्युक्त्वा स्वकर्मव्यग्रोः अभवत्। तदा खिन्नो बालकः एते पक्षिणो मानुषेषु नोपगच्छन्ति। तद् अन्वेषयामि अपरं मानुषोचितम् विनोदयितारम् इति विचिन्त्य पलायमानं कमपि श्वानम् अवलोकयत्। प्रीतो बालः तम् इत्थं समबोधयत्रे मानुषाणां मित्र! किं पर्यटसि अस्मिन् निदाघदिवसे? इदं प्रच्छायशीतलं तरुमूलम् आश्रयस्व। अहमपि क्रीडासहायं त्वामेवानुरूपं पश्यामीति। कुक्कुरः प्रत्यवदत्
यो मां पुत्रप्रीत्या पोषयति स्वामिनो गृहे तस्य।
रक्षानियोगकरणान्न मया भ्रष्टव्यमीषदपि ॥ इति।

अन्वय यः मां पुत्रप्रीत्या पोषयति तस्य स्वामिनः गृहे रक्षानियोग कारणात् मया ईषदपि न भ्रष्टव्यम्।

शब्दार्थ-मिथ्यागवितेन = झूठे गर्व वाले । अन्यत्र दत्तदृष्टिः = दूसरी ओर देखते हुए। चञ्च्वा = चोंच से। आददानम् = ग्रहण करते हुए। अवदत् = कहा। अयि = आओ। चटकम् = चिड़िया। स्वादूनि = स्वादिष्ट। भक्ष्यकवलानि = खाने के ग्रास । ते = तुम्हें। नीडं = घोंसला। वटदुमस्य शाखायां = बरगद के पेड़ की शाखा पर। यामि = मैं जा रहा हूँ। स्वकर्मव्यग्रः = अपने काम में व्यस्त। खिन्नः = दुःखी। अन्वेषयामि = मैं ढूँढता हूँ। विनोदयितारम् = मनोरंजन करने वाले को। पलायमानं = भागते हुए को। श्वानम् = कुत्ते को। समबोधयत् = सम्बोधित किया। पर्यटसि = घूम रहे हो। निदाघदिवसे = गर्मी के दिन में। आश्रयस्व = आश्रय लो। क्रीडासहायं = खेल में सहयोगी। कुक्कुरः = कुत्ते ने। अनुरूपम् = अपने अनुरूप। रक्षानियोगकरणान्न = रक्षा के कार्य में लगे होने से। ईषदपि = थोड़ा-सा भी। भ्रष्टव्यम् = हटना चाहिए।

प्रसंग-प्रस्तुत गद्यांश संस्कृत विषय की पाठ्य-पुस्तक ‘शेमुषी प्रथमो भागः’ में संकलित पाठ ‘भ्रान्तो बालः’ में से उद्धृत है। इस पाठ का संकलन ‘संस्कृत प्रौढपाठावलिः’ नामक ग्रन्थ से किया गया है।

सन्दर्भ-निर्देश इस गद्यांश में बताया गया है कि उस बालक ने अपने साथ खेलने के लिए चटका एवं कुत्ता दोनों को बुलाया परन्तु उन्होंने मना कर दिया।

सरलार्थ तब उस बालक ने अपने मन में ‘व्यर्थ में घमण्डी इस कीड़े (भौरे) को छोड़ो” ऐसा सोचकर दूसरी तरफ देखते हुए एक चिड़े को चोंच से घास-तिनके आदि उठाते हुए देखा। वह उससे बोला-“अरे चिड़िया के शावक! (बच्चे) तुम मुझ मनुष्य के मित्र बनोगे। आओ हम खेलते हैं। इस सूखे तिनके को छोड़ो। मैं तुम्हें स्वादिष्ट खाने वाली वस्तुओं के ग्रास दूंगा।” मुझे बरगद के पेड़ की शाखा पर घोंसला बनाना है। अतः मैं काम से जा रहा हूँ। ऐसा कहकर वह (चिड़ा) अपने काम में व्यस्त हो गया।

तब दुःखी बालक ने कहा ये पक्षी मनुष्यों के निकट नहीं आते। अतः मैं मनुष्यों के योग्य किसी अन्य मनोरंजन करने वाले को खोजता हूँ। ऐसा सोचकर भागते हुए किसी कुत्ते को देखा। प्रसन्न होकर उस बालक ने कहा हे मनुष्यों के मित्र! इतनी गर्मी के दिन में व्यर्थ क्यों घूम रहे हो। इस घनी और शीतल छाया वाले वृक्ष का आश्रय ले लो। मैं भी खेल में तुम्हें उचित साथी समझता हूँ। कुत्ते ने कहा

जो पुत्र के समान मेरा पोषण करता है। उस स्वामी के घर की रक्षा के कार्य में लगे होने से मुझे थोड़ा-सा भी नहीं हटना चाहिए।

भावार्थ-पक्षी एवं कुत्ते के अपने-अपने कार्य में लगे रहने की भावना इस बात की शिक्षा देती है कि सभी प्राणी किसी-न-किसी कार्य में व्यस्त रहते हैं।

3. सर्वैः एवं निषिद्धः स बालो भग्नमनोरथः सन्–’कथमस्मिन् जगति प्रत्येकं स्व-स्वकार्ये निमग्नो भवति। न कोऽपि मामिव वृथा कालक्षेपं सहते। नम एतेभ्यः यैः मे तन्द्रालुतायां कुत्सा समापादिता।
अथ स्वोचितम् अहमपि करोमि इति विचार्य त्वरितं पाठशालाम् अगच्छत्।
ततः प्रभृति स विद्याव्यसनी भूत्वा महतीं वैदुषर्षी प्रथां सम्पदं च अलभत।

शब्दार्थ-सर्वैः एवं = सभी के द्वारा, इस प्रकार। निषिद्धः = मना किया गया। भग्नमनोरथः = टूटी हुई इच्छाओं वाला। कालक्षेपं = समय की हानि । तन्द्रालुतायां = आलस्य में। कुत्सा = घृणा का भाव । समापादिता = उत्पन्न कर दी। त्वरितं = जल्दी से। विद्याव्यसनी = विद्या में रुचि रखने वाला। वैद्वर्षी = विद्वत्ता की। प्रथां = प्रसिद्धि। सम्पदं = सम्पत्ति। अलभत = प्राप्त कर ली।

प्रसंग-प्रस्तुत गद्यांश संस्कृत विषय की पाठ्य-पुस्तक ‘शेमुषी प्रथमो भागः’ में संकलित पाठ ‘भ्रान्तो बालः’ में से उद्धृत है। इस पाठ का संकलन ‘संस्कृत प्रौढपाठावलिः’ नामक ग्रन्थ से किया गया है।

सन्दर्भ-निर्देश-इस गद्यांश में बताया गया है कि भ्रमर, चिड़ा एवं कुत्ते की भावनाओं से प्रभावित होकर बालक विद्याध्ययन की ओर आकृष्ट होता है।

सरलार्थ-सभी के द्वारा इस प्रकार मना कर दिए जाने पर टूटे हुए मनोरथ वाला वह बालक सोचने लगा-इस संसार में प्रत्येक प्राणी अपने-अपने कर्त्तव्य में व्यस्त है। कोई भी मेरी तरह समय नष्ट नहीं कर रहा है। इन सबको प्रणाम, जिन्होंने आलस के प्रति मेरी घृणाभाव उत्पन्न कर दिया। अतः मैं भी अपना उचित कार्य करता हूँ। ऐसा सोचकर वह शीघ्र ही पाठशाला चला गया। तब से विद्या में रुचि रखने वाला होकर उसने विद्वत्ता, कीर्ति तथा धन को प्राप्त किया।

भावार्थ भँवरे, चिड़े एवं कुत्ते ने अपने-अपने कर्त्तव्य के प्रति रुचि दिखाकर भटके हुए बालक के मन में आलस्य के प्रति घृणा का भाव भर दिया। इस कारण वह बालक इन तीनों प्राणियों को प्रणाम करता है। विद्याव्यसनी बनकर वह विद्वान् यश तथा धन को प्राप्त करता है।

HBSE 9th Class Sanskrit Solutions Shemushi Chapter 6 भ्रान्तो बालः

अभ्यासः

1. एकपदेन उत्तरं लिखत
(एक पद में उत्तर लिखिए)
(क) कः तन्द्रालुः भवति?
(ख) बालकः कुत्र व्रजन्तं मधुकरम् अपश्यत्?
(ग) के मधुसंग्रहव्यग्राः अवभवन्?
(घ) चटकः कया तृणशलाकादिकम् आददाति?
(ङ) चटकः कस्य शाखायां नीडं रचयति?
(च) बालकः कीदृशं श्वानं पश्यति?
(छ) श्वानः कीदृशे दिवसे पर्यटसि?
उत्तराणि:
(क) बालः,
(ख) पुष्पोद्यानम्,
(ग) मधुकराः,
(घ) चञ्च्चा,
(ङ) वटदुमस्य,
(च) पलायमानम्,
(छ) निदाघदिवसे।

2. अधोलिखितानां प्रश्नानामुत्तराणि संस्कृतभाषया लिखत
(निम्नलिखित प्रश्नों के उत्तर संस्कृत भाषा में लिखिए)
(क) बालः कदा क्रीडितुं अगच्छत्? ।
(ख) बालस्य मित्राणि किमर्थं त्वरमाणा अभवन्?
(ग) मधुकरः बालकस्य आह्वानं केन कारणेन तिरस्कृतवान्?
(घ) बालकः कीदृशं चटकम् अपश्यत्?
(ङ) बालकः चटकाय क्रीडनार्थं कीदृशं लोभं दत्तवान्?
(च) खिन्नः बालकः श्वानं किम् अकथयत्?
(छ) भग्नमनोरथः बालः किम् अचिन्तयत् ?
उत्तराणि:
(क) बालः पाठशालागमनवेलायां क्रीडितुं अगच्छत्।
(ख) बालस्य मित्राणि विद्यालयगमनार्थं त्वरमाणा अभवन् ।
(ग) मधुकरः बालकस्य आह्वानं तिरस्कृतवान् यतः सः मधुसंग्रहे व्यग्रः आसीत्।
(घ) बालकः चञ्च्वा तृणशलाकादिकम् आददानं चटकम् अपश्यत्।
(ङ) बालकः चटकाय स्वादूनि भक्ष्यकवलानि दानस्य लोभं दत्तवान्।
(च) खिन्नः बालकः श्वानम् अकथयत् मित्र! त्वम् अस्मिन् निदाघदिवसे किं पर्यटसि? प्रच्छायशीतलमिदं तरुमूलं आश्रयस्व । अहं त्वामेव अनुरूपं क्रीडासहायं पश्यामि।
(छ) भग्नमनोरथः बालः अचिन्तयत् अस्मिन् जगति प्रत्येकं स्व-स्वकार्ये निमग्नः भवति। कोऽपि अहमिव वृथा कालक्षेपं न सहते। अतः अहमपि स्वोचितं करोमि।

3. निम्नलिखितस्य श्लोकस्य भावार्थं हिन्दीभाषया आङ्ग्लभाषया वा लिखत
(निम्नलिखित श्लोक का भावार्थ हिन्दी भाषा अथवा अंग्रेज़ी भाषा में लिखिए)
यो मां पुत्रप्रीत्या पोषयति स्वामिनो गृहे तस्य।
रक्षानियोगकरणान्न मया भ्रष्टव्यमीषदपि ॥
उत्तराणि:
प्रस्तुत श्लोक में कुत्ते में भी कर्त्तव्य-पालन की भावना को बताया गया है। जहाँ उसे पुत्र के समान प्रेम मिलता है और उसका भली-भांति पालन-पोषण होता है, वहाँ उसे रक्षा के कर्त्तव्य से जरा भी पीछे नहीं हटना चाहिए। कुत्ते की इसी भावना से प्रभावित होकर बालक विद्याध्ययन की ओर आकृष्ट होता है।

HBSE 9th Class Sanskrit Solutions Shemushi Chapter 6 भ्रान्तो बालः

4. “भ्रान्तो बालः” इति कथायाः सारांशं हिन्दीभाषया आङ्ग्लभाषया वा लिखत।
(भ्रान्तो बालः’ इस कथा का सारांश हिन्दी भाषा अथवा अंग्रेजी भाषा में लिखिए।)
उत्तराणि:
एक भटका हुआ बालक पाठशाला जाने के समय खेलने के लिए चल पड़ा। उसने अपने मित्रों से भी खेलने आने को कहा, परन्तु सभी मित्र विद्यालय जाने की शीघ्रता में थे। इसलिए किसी ने भी उसकी बात न मानी। उपवन में जाकर सबसे पहले उसने भौरे से खेलने के लिए कहा, किन्तु उसने पराग एकत्रित करने में अपनी व्यस्तता बताई। तब उसने चिड़े को स्वादिष्ट खाद्य वस्तुएँ देने का लालच देकर खेलने को कहा, किन्तु उसने भी घोंसला बनाने के कार्य में अपनी व्यस्तता बताकर खेलने से इन्कार कर दिया। इसके बाद उस बालक ने कुत्ते से खेलने को कहा। कुत्ते ने भी रक्षा कार्य में लगे होने के कारण अपनी व्यस्तता प्रकटे की। इस प्रकार नष्ट मनोरथ वाले उस बालक ने अन्त में यह समझ लिया कि समय नष्ट करना उचित नहीं है। सभी अपने-अपने कार्यों में व्यस्त हैं। अतः उसे भी अपनी पढ़ाई का कर्त्तव्य पूरा करना चाहिए। तभी से वह पढ़ाई के कार्य में जुट गया। वह शीघ्र पाठशाला चला गया।

5. स्थूलपदान्यधिकृत्य प्रश्ननिर्माणं कुरुत
(स्थूल पदों के आधार पर प्रश्न निर्माण कीजिए)
(क) स्वादूनि भक्ष्यकवलानि ते दास्यमि।
(ख) चटकः स्वकर्मणि व्यग्रः आसीत्।
(ग) कुक्कुरः मानुषाणां मित्रम् अस्ति।
(घ) स महती वैदुषीं लब्धवान्।
(ङ) रक्षानियोगकरणात् मया न भ्रष्टव्यम् इति।
उत्तराणि:
(क) कीदृशानि भक्ष्यकवलानि ते दास्यामि?
(ख) चटकः कस्मिन् व्यग्रः आसीत?
(ग), कुक्कुरः केषां मित्रम् अस्ति?
(घ) स कीदृर्शी लब्धवान् ?
(ङ) कस्मात् मया न भ्रष्टव्यम् इति?

6. “एतेभ्यः नमः” इति उदाहरणमनुसत्य नमः इत्यस्य योगे चतुर्थी विभक्तेः प्रयोगं कृत्वा पञ्चवाक्यानि रचयत।
(‘एतेभ्य नमः’ इस उदाहरण का अनुसरण करके नमः के योग में चतुर्थी विभक्ति का प्रयोग करके पाँच वाक्य बनाओ।)
उत्तराणि:
1. सूर्याय नमः।
2. देवाय नमः।
3. गुरवे नमः।
4. मात्रे नमः।
5. पित्रे नमः।

7. ‘क’ स्तम्भे समस्तपदानि ‘ख’ स्तम्भे च तेषां विग्रहः दत्तानि, तानि यथासमक्षं लिखत
(स्तम्भ ‘क’ में समस्तपद व स्तम्भ ‘ख’ में उनका विग्रह दिया गया है, उन्हें यथोचित जोड़िए।)
‘क’ स्तम्भ – ‘ख’ स्तम्भ
(क) दृष्टिपथम् (1) पुष्पाणाम् उद्यानम्
(ख) पुस्तकदासाः (2) विद्यायाः व्यसनी
(ग) विद्याव्यसनी (3) दृष्टेः पन्थाः
(घ) पुष्पोद्यानम् (4) पुस्तकानां दासाः
उत्तराणि:
‘क’ स्तम्भ – ‘ख’ स्तम्भ
(क) दृष्टिपथम् (1) दृष्टेः पन्थाः
(ख) पुस्तकदासाः (2) पुस्तकानां दासाः
(ग) विद्याव्यसनी (3) विद्यायाः व्यसनी
(घ) पुष्पोद्यानम् (4) पुष्पाणाम् उद्यानम्

(अ) अधोलिखितेषु पदयुग्मेषु एकं विशेष्यपदम् अपरञ्च विशेषणपदम्। विशेषणपदम् विशेष्यपदं च पृथक्-पृथक् चित्वा लिखत
(निम्नलिखित पदयुग्मों में एक विशेष्य शब्द व एक विशेषण शब्द है। विशेषण शब्द व विशेष्य शब्द अलग-अलग चुनकर लिखिए)
पदयुग्म – विशेषणम् – विशेषण
(i) खिन्नः बालः – ………………….., ………………………
(ii) पलायमानं श्वानम् – ………………….., ………………………
(iii) प्रीतः बालकः – ………………….., ………………………
(iv) स्वादूनि भक्ष्यकवलानि – ………………….., ………………………
(v) त्वरमाणाः वयस्याः – ………………….., ………………………
उत्तराणि:

पदयुग्म विशेषणम् विशेषण
(i) खिन्नः बालः खिन्न: बालः
(ii) पलायमानं श्वानम् पलायमानम् श्वानम्
(iii) प्रीतः बालकः प्रीतः बालक:
(iv) स्वादूनि भक्ष्यकवलानि स्वादूनि भक्ष्यकवलानि
(v) त्वरमाणाः वयस्याः त्वरमाणा: वयस्याः

HBSE 9th Class Sanskrit Solutions Shemushi Chapter 6 भ्रान्तो बालः

भ्रान्तो बाल: (भटका हुआ बालक) Summary in Hindi

भ्रान्तो बाल: पाठ-परिचय

प्रस्तुत पाठ “संस्कृत-प्रौढपाठावलिः’ नामक ग्रन्थ से सम्पादित किया गया है। इस कथा में एक ऐसे बालक का चित्रण है, जिसका मन अध्ययन की अपेक्षा खेल-कूद में लगा रहता है।

एक भटका हुआ बालक पाठशाला जाने के समय खेलने के लिए चल पड़ा। उसने अपने मित्रों से भी खेलने आने को कहा, .. परन्तु सभी मित्र विद्यालय जाने की शीघ्रता में थे। इसलिए किसी ने भी उसकी बात न मानी। उपवन में जाकर सबसे पहले उसने

भौरे से खेलने के लिए कहा, किन्तु उसने पराग एकत्रित करने में अपनी व्यस्तता बताई। तब उसने चिड़े को स्वादिष्ट खाद्य वस्तुएँ देने का लालच देकर खेलने को कहा, किन्तु उसने भी घोंसला बनाने के कार्य में अपनी व्यस्तता बताकर खेलने से इन्कार कर दिया। इसके बाद उस बालक ने कुत्ते से खेलने को कहा। कुत्ते ने भी रक्षा कार्य में लगे होने के कारण अपनी व्यस्तता प्रकट की।

इस प्रकार नष्ट मनोरथ वाले उस बालक ने अन्त में यह समझ लिया कि समय नष्ट करना उचित नहीं है। सभी अपने-अपने कार्यों में व्यस्त हैं। अतः उसे भी अपनी पढ़ाई का कर्त्तव्य पूरा करना चाहिए। तभी से वह पढ़ाई के कार्य में जुट गया। वह शीघ्र पाठशाला चला गया।

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *