Haryana State Board HBSE 9th Class English Solutions Beehive Chapter 10 Kathmandu Textbook Exercise Questions and Answers.
Haryana Board 9th Class English Solutions Beehive Chapter 10 Kathmandu
HBSE 9th Class English Kathmandu Textbook Questions and Answers
Thinking About The Text
Activity
Kathmandu Question Answers HBSE 9th Class Question 1.
On the following map mark out the route, which the author thought of but did not take, to Delhi.
Kathmandu Question Answer HBSE 9th Class Question 2.
Find out the possible routes (by rail, road or air) from Kathmandu to New Delhi/Mumbai/ Kolkata/Chennal.
Answer:
For self attempt.
I. Answer these questions in one or two words or in short phrases.
Class 9th Beehive Chapter 10 Question Answer HBSE Question 1.
Name the two temples the author visited in Kathmandu.
(लेखक ने काठमांडु में जिन दो मंदिरों की सैर की उनके नाम बताइए।)
Answer:
The Pashupatinath temple and the Baudhnath Stupa
(पशुपतिनाथ मंदिर और बौद्धनाथ स्तूप।)
Question 2.
The writer says, “All this I wash down with Coca Cola.” What does all this refer to?
(लेखक कहता है, “मैं इस सबको कोका-कोला के साथ निगल जाता हूँ।” यह ‘सब कुछ’ क्या है?)
Answer:
All this refers to com on the cob, and a bar of marzipan.
(इसका अभिप्राय भुने हुए मुट्टे तथा मिठाइयों से था।).
Question 3.
What does Vikram Seth compare to the quills of a porcupine?
(विक्रम सेठ साही के तकवों (कांटो) की तुलना किस चीज से करता है?)
Answer:
He compares the quills of a porcupine to the flutes tied on the top of the flute seller’s pole.
(वह साही के तकवों (कांटों) की तुलना बांसुरी बेचने वाले के इंडे के ऊपर लगी बांसुरियों से करता है।)
Question 4.
Name five kinds of flute.
(पांच प्रकार की बांसुरियों के नाम लिखिए।)
Answer:
Five different kinds of flutes are: the reed neh, the recorder, the Japanese Shakuhachi, the deep Bansuri and the cross flute.
(पांच प्रकार की भिन्न-भिन्न बांसुरियौं हैं : सरकडे की नेह, रिकार्डर, जापान की शकुहाची, गहरी बांसुरी और क्रॉस बांसुरी।)
II. Answer each question in a short paragraph.
Question 1.
What difference does the author note between the fute seller and the other hawkers?
(लेखक बांसुरी बेचने वाले तथा अन्य फेरी वालों में क्या अंतर पाता है।)
Answer:
The other hawkers were selling their wares crying loudly. But the flute-seller does not shout out his wares. He was standing in a comer of the square. He was playing upon a flute slowly, meditatively, and without excessive display.
(अन्य फेरीवाले अपनी चीजों को जोर-जोर से आवाजें लगाकर बेच रहे थे। लेकिन बांसुरी बेचने वाला इसके बारे में जरा भी परवाह नहीं करता। वह चौराहे पर एक कोने में खड़ा था। वह धीमे स्वर में, विचारमग्न और बिना अधिक शोर मचाए बांसुरी बजा रहा था।)
Question 2.
What is the belief at Pashupatinath about the end of Kaliyug?
(कलयुग के अंत के बारे में पशुपतिनाथ में क्या विश्वास है?)
Answer:
The river Bagmati flows near the Pashupatinath temple. There is a small shrine on the river bank. It is half in the water of the river. The Nepalese believe that when the whole shrine comes out, the goddess of the shrine will appear and end the evil period of Kaliyug on earth.
(बागमती नदी पशुपतिनाथ मंदिर के निकट बहती है। नदी के किनारे पर एक छोटा-सा मंदिर है। यह आधा नदी के पानी के अंदर है। नेपाली लोगों का विश्वास है कि जब पूरा मंदिर पानी से बाहर आ जाएगा, तो मंदिर की देवी प्रकट हो जाएगी और कलयुग का बुरा समय समाप्त हो जाएगा।)
Question 3.
The author has drawn powerful images and pictures, Pick out three examples each of:
(लेखक ने शक्तिशाली कल्पनाओं और चित्रों का चित्रण किया है। प्रत्येक के तीन उदाहरण दीजिए।)
(i) the atmosphere of febrile confusion’ outside the temple of Pashupatinath (For example: some people trying to get priest’s attention are elbowed aside…….)
(पशुपतिनाथ मंदिर के बाहर अव्यवस्था का माहौल है (उदाहरणस्वरूप : कुछ लोग पुजारी जी का ध्यान आकर्षित करने के लिए कोहनियाँ मारकर………….)
(ii) the things he sees
(वह जो चीजें देखता है।)
(iii) the sounds he hears
(वह जो आवाजें सुनता है।)
Answer:
(i) There is a great rush of worshippers in the temple. Priests, hawkers, devotees, tourists, cows, monkeys and dogs roam through the grounds of the temple. The devotees are in a hurry. So there is an atmosphere of complete confusion outside the temple of Pashupatinath.
(मंदिर में पूजा करने वाले लोगों की बहुत भीड़ है। मंदिर के बाहर मैदानों में पुजारी, फेरीवाले, श्रद्धालु, पर्यटक, गाएं, बंदर और कुत्ते मंदिर के मैदानों में इधर-उधर घूम रहे हैं। श्रद्धालु जल्दबाजी में हैं। इसलिए पशुपतिनाथ मंदिर के बाहर अव्यवस्था का माहौल है।)
(ii) The author sees the confusion at the Pashupatinath temple. He finds people pushing one another He sees monkeys fighting with each other. He also sees people dropping flowers and leaves into the Bagmati River.
(लेखक ने पशुपतिनाथ मंदिर में अव्यवस्था का माहौल देखा। उसने लोगों को एक-दूसरे को धक्के मारते हुए देखा। उसने बंदरों को आपस में लड़ते हुए देखा। उसने लोगों को बागमती नदी में फल और पत्ते गिराते हुए भी देखा।)
(iii) The author hears the blaring of film songs. He hears the vendors shouting their wares. He also hears the sweet music of a flute seller.
(लेखक ने फिल्मी गानों की धुनें सुनीं। उसने फेरीवालों को अपनी चीजें बेचते हुए सुना। वह बांसुरी बेचने वाले व्यक्ति द्वारा बजाई गई बांसुरी की मधुर धुनों को भी सुनता है।)
III. Answer the following questions in not more than 100-150 words each.
Question 1.
Compare and contrast the atmosphere in and around the Baudhnath shrine with the Pashupatinath temple.
(बौद्धनाथ मंदिर के अंदर और आसपास के वातावरण की पशुपतिनाथ मंदिर के वातावरण के साथ तुलना और विरोधाभास का वर्णन कीजिए।)
Answer:
The author describes two temples of Kathmandu. One is the Pashupatinath temple of the Hindus, The other is the Baudhnath Stupa which is a shrine of the Buddhists. There is a contrast in the atmosphere at these two shrines. At Pashupatinath, the author finds a lot of noise and confusion.
The author finds priests, hawkers, devotees, tourists, cows, monkeys, pigeons and dogs roaming there. There is a crowd of devotees and people push one another to make their way to the Lord. Only Hindus are allowed to enter this temple. A group of Westerners struggle for permission to enter. But the policeman at the gate does not allow them to go in. Two monkeys fight each other and one of them runs screaming around the temple.
The Bagmati river flows below the temple. People drop flowers and leaves into the river. On the other hand, the atmosphere at the Baudhnath Stupa is calm. The Stupa has a big white dome. The author does not find any crowd there.
(लेखक काठमांडु के दो मंदिरों का वर्णन करता है। एक हिंदुओं का मंदिर पशुपतिनाथ है। दूसरा बौद्धनाथ स्तूप है जो बौद्ध लोगों का मंदिर है। इन दोनों मंदिरों के वातावरणों में अंतर है। पशुपतिनाथ मंदिर में लेखक को बहुत शोर एवं अव्यवस्था नज़र आती है। लेखक को पुजारी, फेरीवाले, भक्त, पर्यटक, गाएं, कबूतर, बंदर और कुत्ते वहाँ घूमते नजर आते हैं।
भक्तों की भीड़ है जो भगवान तक पहुँचने के लिए एक-दूसरे को धकेलते हैं। इस मंदिर में केवल हिंदओं को प्रवेश की अनुमति है। पश्चिमी लोगों का एक दल मंदिर में प्रवेश पाने के लिए संघर्ष करता है। मगर गेट पर खड़ा सिपाही उन्हें अंदर नहीं जाने देता। दो बंदर आपस में लड़ पड़ते हैं और उनमें से एक चीखता हुआ मंदिर के आस-पास भागता है। मंदिर से नीचे में बागमती नदी बहती है। लोग नदी में फूल और पत्ते गिराते हैं। दूसरी ओर बौद्धनाथ स्तूप का वातावरण शांतिमय है। स्तूप का एक बड़ा सफेद गुंबद है। लेखक को वहाँ कोई भीड़ नज़र नहीं आती।)
Question 2.
How does the author describe Kathmandu’s busiest streets?
(लेखक काठमांडु की व्यस्त गलियों का वर्णन कैसे करता है?)
Or
How does the author describe Kathmandu’s bazaar?
(लेखक काठमांडु के बाज़ार का वर्णन कैसे करता है?)
Answer:
The author describes the bazaar of Kathmandu in detail. He notices everything. The bazaar is full of life. There are fruit sellers, flute sellers, hawkers of postcards and shops selling western cosmetics. He also finds shops selling film rolls, chocolates, copper utensils and Nepalese antiques.
There is a lot of noise in the bazaar. The author hears radios playing film songs loudly. There are also sounds of car horns, bicycle bells, lowing by stray cows. Vendors are shouting loudly to sell their wares.
The author wanders in the bazaar aimlessly. He buys a bar of marzipan. He finds a vendor selling com roasted inacharcoal brazier. He buysacorn-on-the cob. Itis rubbed with salt, chilli powder and lemon. He also enjoys Coca Cola and an orange drink. He buys two magazines also. Thus the bazaar of Kathmandu is full of life and vigour.
(लेखक काठमांडु के बाज़ार का वर्णन विस्तार से करता है। वह प्रत्येक चीज देखता है। बाज़ार जीवन से भरा हुआ है। वहाँ फल बेचने वाले, बांसुरियाँ बेचने वाले, पोस्टकार्डों के फेरीवाले और पश्चिमी सौंदर्य प्रसाधन बेचने वाली दुकानें हैं। उसे फिल्म की रीलें, चॉकलेट, तांबे के बर्तन और नेपाली पुरातन वस्तुएँ बेचने वाली दुकानें भी नज़र आती हैं।
बाज़ार में बहुत शोर है। लेखक को फिल्मी गानों को जोर से बजाते हुए रेडियो सुनाई देते हैं। इसके अतिरिक्त वहाँ कार के हॉर्न, साइकिलों की घटियों और आवारा गायों के रंभाने की आवाजें भी हैं। फेरीवाले अपना सामान बेचने के लिए जोर-जोर से चिल्ला रहे हैं।
लेखक बाज़ार में लक्ष्यहीन होकर घूमता है। वह मिठाई का एक टुकड़ा खरीदता है। वह एक फेरीवाले को कोयले की अंगीठी पर भूने हए भुट्टे बेचता देखता है। वह मक्के का भट्टा भी खरीदता है। इस पर नमक-मिर्च पाउडर और नींबू रगड़ा हुआ है। वह कोका-कोला और एक संतरे के पेय का आनंद भी उठाता है। वह दो पत्रिकाएँ भी खरीदता है। इस प्रकार काठमांडु का बाज़ार जीवन एवं जोश से भरा हुआ है।)
Question 3.
“To hear any flute is to be drawn into the commonality of all mankind.” Why does the author say that?
(“बांसुरी को सुनना पूरी मानवता का जन-साधारण की ओर आकर्षित होना है।” लेखक ऐसा क्यों कहता है ।)
Answer:
The author says that there are five kinds of flutes. They are the reed neh, the recorder, the Japanese Shakuhachi, the deep bansuri and the cross flute. Each flute has its specific fingering and compass. It weaves its own association.
The flute is found in each culture in one form or the other. To hear any flute draws one very close to that culture. The author says that he can be so affected by a few familiar phrases on the bansuri, surprises him at first. Thus the sound of the flute draws a person into the commonality of all mankind.
(लेखक कहता है कि बांसुरियों पाँच प्रकार की होती हैं। वे बांसुरियां हैं : सरकंडे के नेह, रिकॉर्डर, जापान की शकुहाची, गहरी बांसुरी और क्रॉस बांसुरी। प्रत्येक प्रकार की बांसुरी को बजाने के लिए उंगलियों का अपना अलग ढंग और दायरा है। प्रत्येक बांसुरी अपना अलग संबंध प्रस्तुत करती है। प्रत्येक संस्कृति में एक या दूसरे प्रकार की बांसुरी पाई जाती है। किसी भी प्रकार की बांसुरी को सुनना मनुष्य को उस संस्कृति के बहुत निकट ले जाती है। लेखक कहता है कि वह बांसुरी पर कुछ धुनों को सुनकर इतना प्रभावित हो सकता है, यह बात उसे हैरान करती है। इस प्रकार से बांसुरी की धुन व्यक्ति को मानवता जन-साधारण की ओर आकर्षित करती है।)
Thinking about language
I. Read the following sentences carefully to understand’the meaning of the italicised phrases. Then match the phrasal verbs in Column A with their meanings in Column B.
1. A communal war broke out when the princess was abducted by the neighbouring prince.
2. The cockpit broke off from the plane during the plane crash.
3. The car broke down on the way and we were left stranded in the jungle.
4. The dacoit broke away from the police as they took him to court.
5. The brothers broke up after the death of the father.
6. The thief broke into our house when we were away.
A | B |
(i) break out | (a) to come apart due to force |
(ii) break off | (b) end a relationship |
(iii) break down | (c) break and enter illegally, unlawful trespassing |
(iv) break away (from someone) | (d) to start suddenly, (usually a fight, a war or a disease) |
(v) break up | (e) to escape from someone’s grip |
(vi) break into | (f) stop working |
Answer:
A | B |
(i) break out | (d) to start suddenly, (usually a fight, a war or a disease) |
(ii) break off | (a) to come apart due to force |
(iii) break down | (f) stop working |
(iv) break away (from someone) | (e) to escape from someone’s grip |
(v) break up | (b) end a relationship |
(vi) break into | (c) break and enter illegally unlawful trespassing |
II.
Question 1.
Use the suffixes -ion or -don to form nouns from the following verbs. Make the necessary changes in the spellings of the words.
Example : proclaim – proclamation
cremate ______ | act ______ | exhaust ______ |
invent ______ | tempt ______ | immigrate ______ |
direct ______ | meditate ______ | imagine ______ |
dislocate ______ | associate ______ | dedicate ______ |
Answer:
cremation | action | exhaustion |
invention | temptation | immigration |
direction | meditation | imagination |
dislocation | association | dedication |
Question 2.
Now fill in the blanks with suitable words from the ones that you have formed.
(i) Mass literacy was possible only after the _________ the of printing machine.
(ii) Ramesh is unable to tackle the situation as he lacks _________ .
(iii) I could not resist the _________ to open the letter.
(iv) Hardwork and _________ are the main keys to success.
(v) The children were almost fainting with _________ after being made to stand in the sun.
Answer:
(i) Mass literacy was possible only after the invention of printing machine.
(ii) Ramesh is unable to tackle the situation as he lacks dedication.
(iii) I could resist the temptation to open the letter.
(iv) Hardwork and action are the main boys to success.
(v) The children were almost fainting with exhaustion after being made to stand in the sun.
III. Punctuation
Use capital letters, full stops, question marks, commas and inverted commas wherever necessary in the following paragraph :
an arrogant lion was wandering through the jungle one day he asked the tiger who is stronger than you you O lion replied the tiger who is more fierce than a leopard asked the lion you sir replied the leopard he marched upto an elephant and asked the same question the elephant picked him up in his trunk swung him in the air and threw him down look said the lion there is no need to get mad just because you don’t know the answer
Answer:
An arrogant lion was wandering through the jungle. One day he asked the tiger, “Who is stronger than you?” “You, O lion,” replied the tiger. “Who is more fierce than a leopard?” asked the lion. “You, sir,” replied the leopard. He marched upto an elephant and asked the same question. The elephant picked him up in his trunk, swung him in the air and threw him down. “Look!”, said the lion. “There is no need to get mad just because you don’t know the answer.”
IV. Simple Present Tense
Study these sentences from the lesson
- A fight breaks out between two monkeys.
- Film songs blare out from the radios.
- I wash it down with coca-cola.
The italicised verbs are in the simple present tense. The writer is here describing what he saw and heard but he uses the present tense instead of the past tense. A narration or a story can be made more dramatic or immediate by using the present tense in this way.
Now look at the following sentences.
- A small shrine half protrudes from the stone platform on the riverbank.
- Small shops stand on the outer edge of the Stupa.
We use the simple present tense to speak about what is usually or generally true. The sentences above describe facts. We also use the simple present tense in sentences depicting ‘universal truths’.
For example :
- The sun rises in the east.
- The earth revolves round the sun.
We can also refer to habitual actions using the simple present tense.
- He usually takes a train instead of a bus to work.
We often get fine drizzles in winter.
In these sentences words like-everyday, often, seldom, never, every month, generally, usually, etc. may be used.
Question 1.
Fill in the blanks with the correct form of the verb in brackets.
(i) The heart is a pump that _________ (send) the blood circulating through our body. The pumping action _________ (take place) when the left ventricle of the heart _________ (contract). This _________ (force) the blood out into the arteries, which _________ (expand) to receive the oncoming blood.
Answer:
The heart is a pump that sends the blood circulating through our body. The pumping action takes place when the left ventricle of the heart contracts. This forces the blood out into the arteries, which expand to receive the oncoming blood.
(ii) The African lungfish can live without water for up to four years. During a drought it _________ (dig) a pit and _________ (enclose) itself in a capsule of slime and earth, leaving a tiny opening for air. The capsule (dry) and _________ (harden), but when rain _________ (come), the mud _________ (dissolve) and the lungfish _________ (swim) away.
Answer:
The African lungfish can live without water for up to four years. During a drought it jg a pit and enclo itself in a capsule of slime and earth, leaving a tiny opening for air. The capsule the and hardens but when rain cornes, the mud dissolves and the lungfish yjms away.
(iii) Mahesh : We have to organise a class party for our teacher. __________ (Do) anyone play an instrument?
Vipul : Rohit __________ (play) the flute.
Mahesh : __________ (Do) he also act?
Vipul : No, he _________ (compose) music.
Mahesh : That’s wonderful!
Answer:
Mahesh : We have to organise a class party for our teacher. Does anyone play an instrument?
Vipul : Rohit plays the flute.
Mahesh : Does he also act?
Vipul : No, he composes music.
Mahesh : That’s wonderful!
Speaking
1. Discuss in class the shrines you have visited or know about. Speak about one of them.
2. Imagine you are giving an eyewitness account or a running commentary of one of the following:
(i) a game of football, cricket or hockey or some sports event
(ii) a parade (e.g. Republic day) or some other national event
Speak a few sentences narrating what you see and hear. Use the simple present and the present continuous tenses. For example :
- He passes the ball but Ben gets in the way
- These brave soldiers guard our frontiers. They display their skills here
Answer:
1. Last year I had a chance to visit the holy shrine of Vaishno Devi Mata. I went there with my parents. We reached Katra by bus. From Katra to holy shrine of Mata Vaishno Devi we went on foot. The path to the shrine was very tiring but the devotees were full of enthusiasm and they were shouting slogan ‘Jai Mata Di’ loudly. When we reached the holy shrine, I found that there was an atmosphere of divine beauty and calmness. Everything was in proper order.
They are around the shrine. Shrine was crowded but everybody felt far away from this materialistic world. We went inside the holy shrine, offered our prayer and found ourselves blessed by Mata Vaishno Devi. We were very happy and were considering ourselves very lucky to have that chance in our life.
2. Running commentry on cricket match.
(a) Sehwag prepares himself to face the first’ball of the match.
(b) Sohaib Akhtar is ready to bowl.
(c) He starts from the Pavillion End and bowls a full toss ball.
(d) Sehwag hits the ball hard and it crosses the boundry line.
(f) Empire Billy Bowden signals four in a very special way. It makes all the viewers break into laughter.
Running commentary on Republic Day parade.
(a) Today India is celebrating the 69th anniversary of her Independence.
(b) This day makes all the Indians full of pride.
(c) OUT soldiers are standing in the parade ground to salute the National Flag.
(d) These soldiers guard our frontiers.
(e) They display their skills here, how they perform their duties on the snowy lands and deserts.
(f) These soldiers salute the National Flag and the nation is saluting them.
Writing
Diary entry for a travelogue
I. The text you read is a travelogue where the author, Vikram Seth, talks about his visit to two sacred places in Kathmandu.
Imagine that you were with Vikram Seth on his visit to Pashupatinath temple, and you were noting down all that you saw and did there, so that you could write a travelogue later.
Record in point form
- what you see when you reach the Pashupatinath temple
- what you see happening inside the temple
- what you do when inside the temple
- what you see outside the temple
- what your impressions are about the place
Answer:
When I reached the Pashupatinath temple in Kathmandu, I noticed that there was a big crowd at the entry gate of the temple. The security guards were letting only the Hindus go inside the temple. I had to stand in a queue to go inside the temple. When I reached the holy image of Lord Pashupatinath. I offered my prayers. I found myself blessed. I realized the flow of a divine strength in myself. When I came out of the temple I was surrounded by various beggars to give them ‘Prashad’ and other treats. I was very much impressed by the atmosphere at the Pashupatinath temple. I always desire to visit that temple again and again.
II. Here is your diary entry when you visited Agra. Read the points and try to write a travelogue describing your visit to Agra and the Taj Mahal You may add more details.
January 2003 – rise before dawn – take the Shatabdi Express at 6.15 am from Delhi – meet a newly married couple on train – talk about Himachal Pradesh-get off the train – enter the once-grand city, Agra – twisted alleys-traffic dense-rickshaws, cars, people – vendors selling religious artifacts, plastic toys, spices and sweets – go to the Taj Mahal – constructed entirely of white marble – magical quality – colour changes with varying of light and shadow – marble with gemstones inside – reflection of the Taj Mahal in the pond – school¬children, tourists – tourist guides following people.
Answer:
It was 2nd January, 2003.1 myself and two of my friend Rakesh and Rajnish decided to visit Agra and see the Taj Mahal. I rose at 4 o’clock. I took my bath and got ready. My bag was already packed. I reached Delhi railway station. I took the Shatabdi Express at 6.15 a.m. In the train I met a newly married couple. From their talking and dress it was clear that they were from Himachal Pradesh. At 8 a.m. the train reached populated city. There was a dense traffic on the road. I took a taxi to the Taj Mahal.
After taking breakfast in a restaurant in the Taj Mahal market, I bought a ticket and entered the Taj Mahal premises through a huge gate. I was stunned to see the white beauty of the Taj Mahal. It is made of white marble with beautiful decorations on its walls. I saw the tombs of Shahjahan and Mumtaj Mahal made side by side in the main tomb of the Taj. These graves are very beautiful. There was a great rush of school and college students, who had come to see the Taj with their teachers. There were a lot of foreign tourists. People were enjoying having photographs with the foreign tourists. I had also got my snaps with a group of Spanish tourists. It was an exciting visit for me.
HBSE 9th Class English Kathmandu Important Questions and Answers
Very Short Answer Type Questions
Question 1.
Which two temples did the author visit in Kathmandu?
Answer:
The author visited Pashupatinath temple and Baudhnatb Stupa in Kathmandu.
Question 2.
What signboard is there outside Pashupatinath temple?
Answer:
The signboard outside Pashupatinath temple is ‘Entrance for Hindus only’.
Question 3.
What does everyone do to the Nepalese Princess in the temple?
Answer:
Everyone bows to the princess and makes way for her.
Question 4.
Which river flows through Kathmandu?
Answer:
The Bagmati river flows through Kathmandu.
Question 5.
How is the atmosphere at the Pashupatinath temple?
Answer:
The atmosphere at the Pashupatinath temple is full of confusion.
Question 6.
How is the atmosphere at the Baudhnath Stupa?
Answer:
At Baudhnath Stupa there is an atmosphere of stillness.
Question 7.
Who owned most of the shops in Kathmandu?
Answer:
Tibetan immigrants owned most of the shops in Kathmandu.
Question 8.
How does the author decide to take his return journey to Delhi?
Answer:
He decides to come back by plane of Nepal Airlines.
Question 9.
Who does the writer see in at square of Kathmandu?
Answer:
He sees a flute seller.
Question 10.
Who is the writer of the lesson Kathmandu?
Answer:
The author of the lesson Kathmandu is Vikram Seth.
Short Answer Type Questions
Question 1.
What did the saffron-clad Westerners want?
(भगवा रंग के वस्त्र पहने पाश्चात्य लोग क्या चाहते थे?)
Answer:
The saffron-clad Westerners wanted to go inside the temple of Pashupatinath. But the policeman stopped them. He did not let them go inside the temple because they were not Hindus. The entrance was only for the Hindus in the temple.
(भगवा वस्त्र धारण किए हुए पाश्चात्य लोग पशुपतिनाथ मंदिर में प्रवेश करना चाहते थे। लेकिन सिपाही ने उन्हें रोक दिया। उसने उन्हें मंदिर में प्रवेश नहीं करने दिया क्योंकि वे हिंदू नहीं थे। मंदिर में प्रवेश केवल हिंदुओं के लिए था।)
Question 2.
How did the author want to return to Delhi? What made him change his mind?
(लेखक दिल्ली कैसे वापिस आना चाहता था? उसका मन क्यों बदला?)
Answer:
From Kathmandu the author wanted to go to Patna by bus or train. Then he would sail the Ganga through Benaras to Allahabad. Then he would sail the Yamuna through Agra to Delhi. But the author was already very much tired. So he decided to return to Delhi by air.
(लेखक काठमांडु से पटना तक बस से या रेल से यात्रा करना चाहता था। तब उसकी इच्छा गंगा नदी मार्ग से बनारस होकर इलाहाबाद तक जाने की थी। तब वह जमुना नदी से आगरा होकर दिल्ली जाना चाहता था। लेकिन लेखक पहले ही बहुत अधिक थक चुका था। इसलिए उसने वायुमार्ग से दिल्ली लौटने का निर्णय किया।)
Question 3.
Describe how the flute seller sells his wares?
(वर्णन कीजिए कि बांसुरी विक्रेता किस प्रकार से अपनी बांसुरियाँ बेचता है?)
Answer:
The flute seller had tied fifty or sixty flutes on a pole. He does not shout out his wares. From time to time, he selects a flute and plays on it. He plays slowly and thoughtfully. Sometime, he makes a sale. But his attitude is carefree.
(बांसुरी बेचने वाले ने अपने डंडे पर पचास या साठ बांसुरियों बांध रखी थीं। वह अपने सामान को बेचने के लिए आवाजें नहीं लगाता है। थोड़ी-थोड़ी देर बाद वह एक बांसुरी बाहर निकालता है और उसे बजाता है। वह धीरे-धीरे और ध्यानमग्न होकर बजाता है। कई बार वह बांसुरी बेच देता है। लेकिन उसका रुख लापरवाही वाला है।)
Question 4.
To hear any flute is to be drawn into the commonality of all mankind. Explain.
(बांसुरी का सुनना ‘पूरी मानवता का जन-साधारण की ओर आकर्षित होना है।’ वर्णन कीजिए।)
Answer:
The flute is found in each culture in one form or the other. Thus the sound of the flute draws a person into the commonality of mankind.
(प्रत्येक संस्कृति में एक प्रकार की या दूसरी प्रकार की बांसुरी पाई जाती है। इस प्रकार से बांसुरी की आवाज पूरी मानवता को जन-साधारण की ओर आकर्षित करती है।)
Essay Type Question
Question 1.
How does the author describe the nute seller? What does he say about the flute music?
(लेखक बांसुरी बेचने वाले का वर्णन कैसे करता है? वह बांसुरी के संगीत को क्या कहता है?)
Answer:
The author finds a flute seller in a comer of the square near his hotel. There is a pole in his hand. There is an attachment at the top of the pole. Fifty or sixty flutes are stuck on it. These flutes protrude in all directions. The author compares these flutes to the quills of a porcupine. These flutes are made of bamboo. From time to time, he stands the pole on the ground. Then he selects a flute and plays on it for a few minutes.
The sound rises clearly above the noise of the traffic and the hawkers’ cries. He plays the flute slowly and thoughtfully. He does not shout out his wares. Occasionally someone buys a flute from him. But the flute seller’s attitude is carefree.
The author likes his attitude. He imagines that this has been his pattern of life for years. The author finds it difficult to come away from there. He has always been attracted by the flute music. He says that the flate is a very common musical instrument. It is found in almost all cultures. It is the common link of all mankind.
(लेखक को अपने होटल के पास के चौंक के एक कोने में खड़ा हुआ एक बांसुरी बेचने वाला नज़र आता है। उसके हाथ में एक इंडे के उच्च भाग पर कुछ और लगा हुआ है। उसके ऊपर पचास या साठ बांसरियों लगी हुई हैं। ये बांसरियाँ हर दिशा में बाहर निकली हुई हैं। लेखक इन बांसुरियों की तुलना साही के कांटों से करता है। ये बांसुरियाँ बांस की बनी हुई हैं।
समय-समय पर वह डंडे को जमीन पर टिकाता है। तब वह एक बांसुरी चुनता है और उसे कुछ समय के लिए बजाता है। यह आवाज़ स्पष्ट रूप से ट्रैफिक की आवाज़ और फेरी वालों की चिल्लाहटों से ऊपर उठती है। वह बांसुरी को धीरे एवं विचारमग्न होकर बजाता है। वह अपना सामान चिल्ला-चिल्लाकर नहीं बेचता। कभी-कभी कोई व्यक्ति उससे बांसुरी खरीद लेता है।
मगर बांसुरी विक्रेता का दृष्टिकोण लापरवाह है। लेखक को उसका दृष्टिकोण अच्छा लगता है। वह कल्पना करता है वर्षों से उसके जीवन का ढंग ऐसा ही है। लेखक को वहाँ से चले आना कठिन प्रतीत होता है। वह सदा ही बांसुरी के संगीत की ओर आकर्षित हुआ है। वह कहता है कि बांसुरी बहुत आम संगीत का यंत्र है। यह लगभग हर संस्कृति में पाई जाती है। यह पूरी मानवता की साझी कड़ी है।)
Multiple Choice Questions
Question 1.
Kathmandu is the capital city of:
(A) China
(B) Nepal
(C) Bhutan
(D) Bangladesh
Answer:
(B) Nepal
Question 2.
Who is the author of the lesson ‘Kathmandu’?
(A) Vikram Seth
(B) A.P.J. Abdul Kalam
(C) Kanneth Anderson
(D) Jerome K. Jerome
Answer:
(A) Vikram Seth
Question 3.
Which famous Hindu temple is situated in Kathmandu?
(A) Jagannath
(B) Kedamath
(C) Pashupatinath
(D) Deenanath
Answer:
(C) Pashupatinath
Question 4.
Entrance in Pashupatinath temple is allowed only for
(A) Hindus
(B) Baudhs
(C) Foreigners
(D) Nepalese
Answer:
(A) Hindus
Question 5.
What atmosphere is there near the Pashupatinath temple?
(A) discipline
(B) peaceful
(C) religious
(D) febrile confusion
Answer:
(D) febrile confusion
Question 6.
Which river flows through Kathmandu?
(A) Kosi
(B) Bagmati
(C) Gandak
(D) Ghagra
Answer:
(B) Bagmati
Question 7.
What will happen when the small shrine on the Bagmati river bank will emerge fully?
(A) the evil period of the Kaliyug will end
(B) the new era will start
(C) a new god will appear
(D) Bagmati river will dry out
Answer:
(A) the evil period of the Kaliyug will end
Question 8.
Which of the following is situated in Kathmandu?
(A) Pashupatinath temple
(B) Baudhnath Stupa
(G) both (A) and (B)
(D) none of the above
Answer:
(C) both (A) and (B)
Question 9.
What atmosphere is there around the Baudhnath Stupa?
(A) a sense of stillness
(B) febrile confusion
(C) excitement and noises
(D) all of the above
Answer:
( A) a sense of stillness
Question 10.
Who do you find in the streets of Kathmandu?
(A) fruit sellers
(B) flute sellers
(C) hawkers of postcards
(D) all of the above
Answer:
(D) all of the above
Question 11.
The streets of Kathmandu are :
(A) narrowest
(B) busiest
(C) both (A) and (B)
(D) none of the above
Answer:
(C) both (A) and (B)
Question 12.
How did the author return to Delhi from Nepal?
(A) by bus
(B) by train
(C) by water route
(D) by plane
Answer:
(D) by plane
Question 13.
The flutes on the pole of the fruit seller are compared to :
(A) a beehive
(B) a bunch of oranges
(C) quills of a porcupine
(D) none of the above
Answer:
(C) quills of a porcupine
Question 14.
Which flute was he selling?
(A) the reed neh
(B) the recorder
(C) the Japanese Shakuhachi
(D) all of the above
Answer:
(D) all of the above
Question 15.
Why does the author find himself unable to tear away from the square?
(A) the flute music was very sweet
(B) there were many things to eat
(C) he was watching a magic show
(D) he was buying flutes
Answer:
(A) the flute music was very sweet
Kathmandu Important Passages for Comprehension
Read the following passages and answer the questions given at the end of each :
Passage – 1
At Pashupatinath (outside which a sign proclaims ‘Entrance for the Hindus only’) there is an atmosphere of ‘febrile confusion’. Priests, hawkers, devotees, tourists, cows, monkeys, pigeons and dogs roam through the grounds. We offer a few flowers. There are so many worshippers that some people trying to gfet the priest’s attention are elbowed aside by others pushing their way to the front. A princess of the Nepalese royal house appears; everyone bows and makes way. By the main gate, a party of saffron-clad Westerners struggle for permission to enter. The policeman is not convinced that they are ‘the Hindus’.
Questions :
(i) Who is the writer of this passage?
(ii) What is the sign outside the Pashupatinath temple?
(iii) What do the worshippers do?
(iv) Why does the policeman not allow a group of Westerners to enter the temple?
(v) Find a word from the passage which means the same as ‘feverish’.
Answers :
(i) Vikram Seth is the writer of this passage.
(ii) The sign outside the temple declares that only Hindus are allowed to enter the temple.
(iii) The worshippers push one another to reach near the Lord.
(iv) He does not allow them to enter because they are not Hindus.
(v) Febrile.
Passage – 2
A fight breaks out between two monkeys. One chases the other, who jumps onto a shivalinga, then runs screaming around the temples and down to the river, the holy Bagmati, that flows below. A corpse is being cremated on its banks; washerwomen are at their work and children bathe. From a balcony a basket of flowers and leaves, old offerings now wilted, is dropped into the river. A small shrine half protrudes from the stone platform on the river bank. When it emerges fully, the goddess inside will escape and the evil period of the Kaliyug will end on earth.
Questions :
(i) What do the two monkeys do?
(ii) Which river flows by the Pashupatinath temple?
(iii) What activities are going on the banks of the river?
(iv) What is the people’s belief about the half submerged temple?
(v) Find a word from the passage which means the same as ‘burning of a dead body’.
Answers :
(i) The two monkeys fight each other and one monkey chases the other.
(ii) The Bagmati river flows by the temple.
(iii) A dead body is being cremated; washerwomen are washing clothes, children are taking bath.
(iv) People believe that when the whole temple comes out of the water, the goddess inside will escape and the period of Kaliyug on earth will come to an end.
(v) Cremated.
Passage- 3
From time to time he stands the pole on the ground, selects a flute and plays for a few minutes. The sound rises clearly above the noise of the traffic and the hawkers’ cries. He plays slowly, meditatively, without excessive display. He does not shout out his wares. Occasionally he makes a sale, but in a curiously offhanded way as if this were incidental to his enterprise. Sometimes he breaks off playing to talk to the fruit seller. I imagine that this has been the pattern of his life for years.
Questions :
(i) Who is the writer of this passage?
(ii) Who is being referred to in this passage?
(iii) How does he play on the flutes?
(iv) What does the writer say about his attitude?
(v) Find a word from the passage which means ‘too much’.
Answers :
(i) Vikram Seth is the writer of this passage.
(ii) A flute seller is being referred to in this passage.
(iii) He plays bn the flutes slowly and meditatively.
(iv) The writer says that his behaviour is casual and careless.
(v) Excessive.
Kathmandu Summary
Kathmandu Introduction in English
Kathmandu is the capital of Nepal. In this chapter, Vikram Seth recalls the memories of his visit to Kathmandu. He visits the famous Pashupatinath temple of the Hindus and the Baudhnath Stupa of the Buddhists. He notices that there is noise and confusion around the temple but the Buddhist shrine is full of peace. He also describes the scene around many small shrines of Kathmandu. He notices even the small details like the monkeys in the temple fighting with each other.
Kathmandu Summary in English
In this chapter, Vikram Seth recalls his memories of his visit to Kathmandu, the capital of Nepal. He describes two famous temples of that city. The first is the Pashupatinath temple of the Hindus and the other is the Baudhnath Stupa of the Buddhists.
At the Pashupatinath temple, there is an atmosphere of confusion. He finds priests, hawkers, devotees, tourists, cows, monkeys, pigeons and dogs roaming there. There is a crowd of devotees and people push one another to make their way to the Lord.
Only Hindus are allowed to enter this temple. A group of Westerners struggle for permission to enter. But the policeman at the gate does not allow them to go in. The author finds monkeys fighting each other. The holy river Bagmati flows by the side of the temple. He sees washerwomen at its banks. A corpse is being cremated on its banks.
From the balcony, devotees drop flowers and other offerings into the river. There is a small shrine also on the river bank. Half of the shrine is submerged into the river. It is believed that when the whole of the shrine comes out of the river, the goddess inside will come out. Then the evil period of Kaliyug will end on earth.
In contrast to the Pashupatinath temple, there is a sense of stillness at the Baudhnath stupa of the Buddhists. The author does not find crowds here. It has a big white dome. The shrine is surrounded by a road. There are small shops on its outer edge. Many of these shops are owned by Tibetan immigrants.
Kathmandu is a crowded place. Apart from the two famous shrines, there are a number of small shrines in the narrow and busy streets. The author finds fruit sellers, flute sellers, hawkers of postcards, shops selling western cosmetics, films, chocolates, etc. He roams about in the market aimlessly. Then the author makes up his mind to return home. He enters a Nepal Airlines office and buys a ticket for Delhi. He comes back to his hotel. In a comer of the square near the hotel, he finds a man selling flutes.
These flutes are made of bamboo. From time to time, the flute seller plays on a flute. The author likes his carefree style. He finds it difficult to come away from there. In fact, the flute music always attracts him. The flute is a common musical organ. It is found in almost every culture. The flute reminds him of the common link between all humanity.
Kathmandu Introduction in Hindi
(काठमांडु नेपाल की राजधानी है। इस पाठ में विक्रम सेठ अपनी काठमांड की यात्रा की यादों को ताजा करता है। वह हिंदुओं के प्रसिद्ध पशुपतिनाथ मंदिर एवं बौद्धों के बौद्धनाथ स्तूप को देखने जाता है। वह देखता है कि मंदिर के आस-पास शोर एवं भीड़ है मगर बौद्ध धार्मिक स्थल शांतिपूर्ण है। वह काठमांडु के अनेक छोटे धार्मिक स्थलों के आस-पास के दृश्यों का वर्णन भी करता है। वह छोटी-छोटी बातें भी ध्यान में रखता है, जैसे कि मंदिर में एक-दूसरे से लड़ते हुए बंदर।
Kathmandu Summary in Hindi
इस पाठ में विक्रम सेठ नेपाल की राजधानी काठमांडु की अपनी यात्रा की यादों को तरोताजा करता है। वह उस शहर के दो प्रसिद्ध मंदिरों का वर्णन करता है। पहला हिंदुओं का पशुपतिनाथ मंदिर है और दूसरा बौद्धों का बौद्धनाथ स्तूप है। पशुपतिनाथ मंदिर में अव्यवस्था का वातावरण है। वह वहाँ पर घूमते हुए पंडित, फेरीवाले, भक्त, पर्यटक, गाएँ, बंदर, कबूतर और कुत्ते देखता है। वहीं भक्तों की भीड़ है और लोग भगवान की प्रतिमा तक जाने के लिए एक-दूसरे को धक्के मारते हैं।
इस मंदिर में केवल हिंदुओं को प्रवेश की अनुमति है। पश्चिमी देशों के लोगों का एक समूह अंदर आने की अनुमति के लिए संघर्ष करता है। मगर गेट पर खड़ा सिपाही उन्हें अंदर नहीं जाने देता। लेखक बंदरों को आपस में लड़ता देखता है। मंदिर के साथ पवित्र नदी बागमती बहती है। वह इसके किनारों पर धोबिनों को देखता है।
इसके किनारे पर एक लाश का दाह-संस्कार हो रहा है। छज्जे से भक्तगण नदी में फूल एवं अन्य भेंट की वस्तुएं गिराते हैं। नदी के किनारे एक छोटा-सा मंदिर भी है। आधा मंदिर नदी में इबा हआ है। ऐसा माना जाता है कि जब सारा मंदिर नदी में से बाहर आ जाएगा तो अंदर की देवी बाहर आ जाएगी। तब धरती पर कलयुग का पापी समय समाप्त हो जाएगा।
पशपतिनाथ मंदिर के विपरीत बौद्धों के बौद्धनाथ स्तूप पर खामोशी है। लेखक को वहाँ कोई भीड़ नज़र नहीं आती है। इसका बहुत बड़ा सफेद गुंबद है। मंदिर के चारों तरफ एक सड़क है। इसके बाहरी किनारे पर छोटी-छोटी दुकानें हैं। इनमें से बहुत-सी दुकानें तिब्बती प्रवासियों द्वारा चलाई जा रही हैं।
काठमांडू भीड़भाड़ वाला स्थान है। इन दो प्रसिद्ध मंदिरों के अतिरिक्त तंग एवं व्यस्त गलियों में बहत-से मंदिर हैं। लेखक को वहाँ फल बेचने वाले, बांसुरियाँ बेचने वाले, पोस्टकार्ड बेचने वाले, पश्चिमी सौंदर्य प्रसाधन, फिल्में, चॉकलेट आदि बेचने वाली दुकानें नज़र आती हैं। वह लक्ष्यहीन रूप से बाज़ार में घूमता है। तब लेखक घर लौटने का मन बनाता है। वह नेपाल एयरलाइज़ के एक कार्यालय में जाता है और दिल्ली के लिए एक टिकट खरीदता है। वह वापिस अपने होटल आता है।
होटल के नजदीक के चौराहे के एक कोने में वह एक बांसुरी बेचने वाला देखता है। ये बांसुरियाँ बांस की बनी हैं। समय-समय पर बांसुरी वाला एक बांसुरी बजाता है। लेखक को उसका मस्त तरीका अच्छा लगता है। उसे वहाँ से चले आना कठिन प्रतीत होता है। वास्तव में, बांसुरी का संगीत उसे सदा आकर्षित करता है। बांसुरी एक सामान्य वाद्य यंत्र है। यह लगभग हर संस्कृति में पाई जाती है। बांसुरी उसे सारी मानवता की साझी कड़ी की याद दिलाती है।
Kathmandu Word-Meanings
(PAGE 127) :
Enjoy = take pleasure in = आनंद उठाना; cheap = not costly = सस्ता; nephew = a relative – भतीजा signs notice, sign-board = साइनबोर्ड; proclaims = announces = घोषणा करना; entrance – place for entry, प्रवेश द्वार; atmosphere = environment = वातावरण; febrile = feverish = बीमारी-पूर्ण: confusion = disorder = अव्यवस्था; roam – wander- घूमना: priest a clergyman = पूजारी; devotees = worshippers = भक्त; pigeonsa bird = कबूतर, worshipper = one who worships = पुजारी; royal =kingly = शाही; saffron = ochre = केसरिया; clad = dressed inसुसज्जित: convinced – sure – विश्वस्त; breaks out = starts = आरंभ होना; chase follow = पीछा करना; screamingcrying = चीखना, चिल्लाना; holy = sacred = पवित्र।
(PAGE 128) :
Corpse = dead body = लाश: cremated = burnt = दाह-संस्कार; offerings = gifts = भेंट; wilted – dry up = सूखे: shrine-religious place – धार्मिक स्थान: protrude %Dcome out = बाहर निकलना: emergencome out -बाहर आना; escape = become free = मुक्त होना; evil = sinful = बुरा: kaliyug = period of evil and sin- कलयुग।
(PAGE 129) :
Contrast = opposition – विरोध; stillness = peace = शाति; immense = big = बड़ा: dome. round roof – गुंबद; edge- brink-किनारा; owned %Dpossessed = रखना; immigrantse migrants – प्रवासी; felt (noun)= arough coarse cloth = मोया कपड़ा; haven = refuge = आश्रयस्थल; quietness-peace = शाति; vivid = clear: स्पष्ट; mercenary = business minded – व्यापारी प्रवृत्ति का; adorned = decorated = सज्जित; deities-gods and goddesses= देवी-देवता fluten pipe = बांसुरी; cosmetics items of make up = सौंदर्य प्रसाधन: utensils pots – वर्तन: antiques. relics – प्राचीन वस्तुएं blare out = sing loudly = जोर-जोर से गाना; stray = wandering = आवारा: low2 (verb) = sound made byacow = गाय का रंभाना; vendors – hawkers = फेरीवाले; wares = things for sale = बेचने का सामान: indulgen enjoy = आनंद उठाना।
(PAGE 130) :
Bar = piece = टुकड़ा: marzipan sasweet dish = मिठाई; corn on the cob = maize – भा roasted – baked- भुना हुआ;charcoal scoal made from wood = लकड़ी का कोयला; brazier – open grill to hold fire -अंगीठी; pavement = side of the road = पटरी; rubbed = buffed = रगड़ा: lemonaa small citric fruit = नींव: comics a story books with cartoons – कॉमिक्स; nauseating = sickly = जी मितलाने वाली; consider = think = सोचना: route way = रास्ता: propelled. inspired- प्रेरित करना; enthusiasm-zeal = जोश: per sen by itself – अपने-आप में exhausted – tired = थका हुआ; homesick = yearning for home – घर के लिए तड़पना; polesa long stick – इंडा; protrude a jut out = बाहर निकलना: quills a long thorms = लंबे काट: poreupinean animal = साही; bamboora plant = बांस; meditatively = thoughtfully – ध्यानमग्न होकर; excessive = much = अधिक; display-show- दिखाना; occasionally a from time to time = समय-समय पर; curiously = strangely = अजीब ढंग से; ofhanded = carefree. लापरवाही से; incidental = by chance = संयोग से; enterprise = work = कार्य; pattern = style = शैली; tear away. come away – चले आना; universal = cosmic = सार्वभौमिक; reed-atype of wood – सरकंडा;
(PAGE 131) :
Fingering = use of fingers – उंगलियों का प्रयोग; drawn – attracted = आकर्षित होना; specific, special = विशेष, commonality = common points = साझी दाते; mankind = humanity = मानवता; motive force = the power behind -प्रेरणा; pause = stop = रुकना; affected = influenced = प्रभावित किया; previous-former, early = पहले के; abroad = out of the country = विदेश; invest = endow = प्रदान करना; significance = importance = महत्त्वपूर्ण।
Kathmandu Translation in Hindi
(Page 127)
पढ़ने से पहले-
क्या आप यात्रा करना पसंद करते हो । लेखक विक्रम सेठ इसका बहुत आनंद लेता है। अपनी पुस्तक ‘हेवन लेक’ में वह तिब्बत और नेपाल के रास्ते चीन से भारत तक की एक लंबी यात्रा का वर्णन करता है।
.क्या आपने अजमेर शरीफ, मदुरई, सांची, वाराणसी, सारनाथ या हेलीबीड़ स्थानों की सैर की है। क्या आप इनके जैसे कुछ और शहरों के नाम बता सकते हो।
.आपके शहर में एक पवित्र स्थल के इर्द-गिर्द किस प्रकार का माहौल होता है? विक्रम सेठ के द्वारा काठमाडु के वर्णन को पढ़ते हुए इसके बारे में सोचिए।
1. मैं शहर के मध्य में एक सस्ता कमरा (किराए पर) लेता हूँ और घंटों तक सोता हूँ। अगली प्रातः मैं श्री शाह के बेटे एवं भतीजे के साथ काठमांडु के दो मंदिरों को देखने जाता हूँ जो हिंदुओं और बौद्धों के लिए बहुत पवित्र हैं।
2. पशुपतिनाथ (जिसके बाहर लगा बोर्ड घोषणा करता है, ‘प्रवेश केवल हिंदुओं के लिए”) के आस-पास ‘तीव्र अव्यवस्था’ का माहौल है। पुजारी, फेरीवाले, भक्त, पर्यटक, गाय, बंदर, कबूतर और कुत्ते मैदान में घूमते हैं। हम कुछ फूल अर्पित करते हैं।
वहीं इतने भक्त हैं कि कुछ लोग जो पुजारी जी का ध्यान आकर्षित करना चाहते हैं, उन्हें अन्य लोग कोहनियों मारकर दूर धकेल देते हैं। नेपाल के शाही घराने की एक राजकुमारी आती है। हर व्यक्ति झुकता है और उसके लिए रास्ता बनाता है।
मुख्य द्वार के पास केसरिया कपड़े पहने हुए पाश्चात्य लोगों का एक दल प्रवेश करने की अनुमति के लिए संघर्ष करता है। मगर सिपाही को यकीन नहीं होता कि ये ‘हिंदू’ हैं। (मंदिर में केवल हिंदुओं को आने की अनुमति है।) दो बंदरों के बीच में लड़ाई हो जाती है। एक बंदर दूसरे का पीछा करता है, जो शिवलिंग के ऊपर कूदता है और चीखता हुआ सारे मंदिर में घूमता है और फिर पवित्र बागमती नदी की तरफ चला जाता है जो नीचे बह रही है।
(Page 128)
इसके किनारे पर एक लाश का दाह-संस्कार हो रहा है; घोबिनें अपना काम कर रहीं हैं और बच्चे नहा रहे हैं। एक छज्जे से फूलों और पत्तों भरी एक टोकरी, जो कि अब मुरझाई हुई पुरानी भेंट है, नदी में गिराई जा रही है। नदी के किनारे पत्थर के चबूतरे में बाहर को आधा निकला एक मंदिर नज़र आता है। जब यह पूरी तरह निकल आएगा, अंदर की देवी बाहर आ जाएगी और धरती पर कलयुग का बुरा समय समाप्त हो जाएगा।
(Page 129)
3. इसके विपरीत, काठमांडु के बौद्ध मंदिर बौद्धनाथ स्तूप में शांति की भावना है। इसके विशाल सफेद गुंबद के चारों तरफ एक सड़क है। बाहरी किनारे पर छोटी-छोटी दुकानें हैं : इनमें से बहुत-सी दुकानें तिव्यती प्रवासी लोग चलाते हैं। यहाँ मोटे कपड़े के बैग, तिब्बती छपाई का कपड़ा और चांदी के आभूषण खरीदे जा सकते हैं। यहाँ कोई भीड़ नहीं है। यह आस-पास की व्यस्त गलियों के बीच में शांति का स्थान है।
4. काठमांडु जीवन भरा, व्यापारिक, धार्मिक स्थान है जिसकी तंग एवं व्यस्त गलियों में छोटे-छोटे मंदिर हैं जो फूलों से सजे देवी-देवताओं को समर्पित हैं। इन गलियों में फल-विक्रेता, बांसुरी बेचने वाले, पोस्टकार्डों के विक्रेता, पश्चिमी सौंदर्य प्रसाधन बेचने वाली दुकानें, फिल्म की रीलें और चॉकलेट बेचने की दुकानें या तांबे के बर्तन एवं नेपाली पुरातत्वकालीन सामान बेचने की दुकानें हैं।
रेडियो से फिल्मी गाने जोर-जोर से बजते हैं, कार के हॉर्न आवाज करते हैं, साइकिलों की घटियों बजती हैं। आवारा गाएँ प्रश्न करती हुई मोटर साइकिलों की तरफ रंभाती हैं; फेरीवाले चिल्ला-चिल्लाकर अपना सामान बेचते हैं।
(Page 130)
में लक्ष्यहीन रूप से बाज़ार का मजा उठाता हूँ. कुछ मिठाई खरीदता हूँ, कोयले की अंगीठी पर भुना हुआ और नमक, मिर्च और नींबू लगा मक्के का भुट्टा खरीदता हूँ। प्रेम कथा वाले दो कॉमिक्स खरीदता हूँ और रीडर्स डाईजेस्ट (एक पत्रिका) भी खरीदता हूँ। मैं यह सब कुछ कोका-कोला एवं एक अजीब गंध वाले संतरी पेय के साथ नीचे करता हूँ और मुझे काफी आराम महसूस होता है।
5. में विचार करता हूँ कि मुझे वापिस घर किस रास्ते से जाना है। अगर मैं यात्रा के लिए उत्साह से प्रेरित होता तो मैं बस और गाड़ी से पटना जाता। तब गंगा में नाव से जाता और बनारस के पास होता हुआ इलाहाबाद जाता तथा जमुना में आगरा से होता हुआ दिल्ली जाता। मगर मैं बहुत थक गया हूँ और घर की याद सता रही है। आज अगस्त का अंतिम दिन है। पर चलो, मैं स्वयं को कहता है सीधे घर की ओर चलो। मैं नेपाल एयरलाइंज के एक कार्यालय में जाता हूँ और कल की उड़ान का टिकट खरीदता हूँ।
6. मैं होटल के पास के चौराहे के एक कोने में खड़े एक बांसुरी वाले को देखता हूँ। उसके हाथ में एक बांस है जिसके ऊपर वाले भाग पर पचास या साठ बांसरियों साही के कांटों की तरह हर तरफ बाहर को निकली हुई हैं। ये बांसरियों बांस की हैं। उसके यो और रिकॉर्डज भी हैं।
थोड़ी-थोड़ी देर बाद वह डंडे को धरती पर टिकाता है. बांसरी चुनता है और कुछ मिनटों तक उसे बजाता है। आवाज स्पष्ट रूप से ट्रैफिक के शोर एवं रेहड़ी वालों की चिल्लाहटों से ऊपर उठती है। वह धीरे-धीरे विचारशील ढंग से और अधिक दिखावे के बिना गाता है। वह अपना सामान चिल्लाकर नहीं बेचता।
कभी-कभी वह विक्री करता है, मगर एक अजीब, लापरवाह ढंग से, मानो कि यह उसके उद्योग का केवल संयोग हो। कई बार वह बजाना छोड़कर फल विक्रेता से बात करने लगता है। मैं कल्पना करता हूँ कि वर्षों से उसके जीवन का यही तरीका रहा है।
7. मैं स्वयं को चौराहे से दूर करना कठिन पाता हूँ। मेरे पर बांसुरी के संगीत का सदा ऐसा प्रभाव होता है । यह आवाज सबसे अधिक सार्वभौमिक एवं सब से अधिक विशेष है। ऐसी कोई संस्कृति नहीं है, जिसमें बांसुरी न हो। सरकडे की बनी नेह, रिकार्डर, जापान की शकुहाची; भारतीय शास्त्रीय संगीत की गहरी बांसुरी; दक्षिणी अमेरिका की स्पष्ट एवं सांस वाली बांसुरिया; तीखी आवाज़ वाली चीनी बांसुरियों।
(Page 131)
प्रत्येक बांसुरी का अपना उंगलियों का अलग अंदाज एवं दायरा होता है। प्रत्येक बांसुरी अपना अलग संबंध ब्यान करती है। फिर भी, मेरे विचार से किसी भी बांसुरी को सुनने का अभिप्राय है पूरी मानवता के सर्वसाधारण रूप की तरफ आकर्षित होना; संगीत द्वारा मानवीय आवाज़ के शब्द-समूहों एवं वाक्यों के निकटतम पहुँचना। इसकी प्रेरणा शक्ति भी जीवित सांस है। आगे चलने से पहले इसे भी रुकना एवं सांस लेना पड़ता है।
8. पहले तो मुझे इस बात से हैरानी होती है कि बांसुरी के कुछ परिचित शब्द-समूहों से में इतना अधिक प्रभावित हो जाऊँगा, क्योंकि पहले अवसरों पर जब मैं विदेशों में लंबी अनुपस्थितियों के बाद घर लौटता था तो मैं शायद ही ऐसी बातों की तरफ ध्यान देता था और निःसंदेह मैं उन्हें इतना अधिक महत्त्व नहीं देता या जितना मैं अब देता हूँ।